Logg inn med Facebook eller Google!

Turisme i Kykladene

Started by JohnS, 09. Mar 08, 21:23:38

Previous topic - Next topic

Admirala

Reis selv og finn ut, sier folk, men hvem vil kaste bort ferien sin på å finne ut at jo, jeg hadde rett, det er for turistifisert?
Jeg synes tallene dine er interessante, John, særlig siden det også finnes  kykladiske øyer med forholdsvis lite turisme.
Jeg har ikke vært på dem alle, men blant dem jeg har vært vil jeg påstå at Santorini (versting), Naxos, Paros (og antar jeg, Antiparos) har altfor mange turister etter min smak, i den forstand at turistene \"overtar\". Ios og Mykonos er jo også godt besøkt sommerstid. Jeg synes faktisk at Sifnos og Serifos var nokså turistifiserte, særlig i kyst/strand-byene. Syros også, men den vakre hovedstaden Ermoupolis er ikke turistenes favoritt, og får dermed leve sitt eget liv.

Til slutt: skjønne lille Kea var en perle, særlig hovedstaden Ioulida, et fredelig lite eventyr av en by. Helt klart mitt kykladiske førstevalg.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

JohnS

Takk for direkte og matnyttige svar på det jeg prøvde å spørre om, Admirala.   Jeg hadde fra før blinka meg ut Ermipoulos som et mulig mål ut fra det jeg har lest, og etter dine og ole\'s kommentarer er apetitten skjerpet.  Jeg får lese meg litt opp på Syros, så får vi se til høsten.

Og når jeg spurte her, er det fordi jeg verdsetter vurderingene fra de andre på forumet, og er interessert i mest mulig førstehåndskunnskap, om den er aldri så individuell og subjektiv.  Jeg vet jo selvfølgelig at det ikke er noen garanti for at jeg kommer til å oppleve stedet på samme måte ut fra mine prioriteringer, og at fasiten må jeg hente selv på stedet.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

bengalow

Eftersom det verkar som om Syros står för dörren, JohnS, så kanske jag får fylla på med lite information, om du behöver mer - Syros-fan som jag är.
Kini - där skall man bo! Lugnt, fredligt, mycket bra bad i byn, 3-4- bra restauranger. Det har blivit lite ungdomsställe på sina håll, men det behöver inte störa, ca 300 invånare.
15 minuter med bussen till \"storstaden\" Ermoupolis, som också kallas lilla Aten. Där har du allt du kan önska dig! Det var Greklands livligaste hamn innan Pireus byggdes ut för Atlantfartyg, och den är fortfarande präglad av sin guldålder från den gången.
Om ni åker dit vill jag bara gratulera er till det bästa som Kykladerna har att bjuda. Fråga Janne på K. Jag \"lurade\" dit honom för många år sedan, och han blev \"tagen\" direkt...!
Argo Studios är ett mysigt ställe vi brukar bo på. Bokar ni så brukar han hämta vid färjan.
Behöver du mer info så bara kom igen!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kari

Vi har vært i kykladene mange ganger på øyhopping. Må si meg enig med de som påpeker at det er veldig forskjellige øyer i kykladene og at turist-trykket er forskjellig på de ulike øyene.

Vår oppfatning er slik:
Santorini blei for ståkete etter vår smak.
På antiparos blei det og for mye turister; spesielt norske og svenske.
Naxos og paros har og en del turister, men på en annen måte enn Santorini. Her kan man lett komme seg unna mengdene hvis man ønsker. På naxos har vi funnet strender nesten uten mennesker, men dette krever at man beveger seg litt ut fra hovedområdene. Naxos er en av øyene vi har vært tilbake til flere ganger.
På Koufonissa var det og en del turister, men ikke plagsomt. Det er mange barnefamilier her.  
Milos, sifnos, syros, kythnos og amorgos er ikke \"plaget\" av mye turister. Her følte vi at verden gikk i gresk tempo; avhengig av oss turister.

Dette er vel og merke vår oppfatning av verden. Innkastere til tavernaer har vi aldri vært utsatt for. Det kan stå kelnere utenfor spisestedene ja, men de prøver bare å få vår oppmerksomhet i forhold til deres meny. De følger ikke etter, eller maser. I alle fall ikke slik at vi har oppfatta det som plagsomt.
Det har alltid vært romutleiere på kaia, men jeg synes det er en liten sjarm med de. Som fortalt er disse ofte forvist til spesielle deler av havneområdet, og derfor lett å unngå hvis man ønsker det. Dessuten går de fort over til neste offer dersom du gir beskjed om at du ikke er interessert; eller sier at du allerede har en plass. Så dette er ikke slitsomt synes vi. Dessuten er jo dette bare i havneområdet, så man er fort ferdig med det.
Vi har alltid reist i slutten av juni og første halvdel av juli. Veit derfor ikke hvordan det seinere på sommeren.

Fordelen med kykladene synes vi er at det er forholdsvis mange øyer å velge i mellom innen for et forholdsvis lite geografisk område. Det vi si at det ikke går bort så mye tid på reisetid, samt at utvalget er stort. Når øyene i tillegg er såpass forskjellig, så er dette området velegnet for øyloffing. Det er mulig å ta mer litt på sparket.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Atle

Reis til Kykladene i slutten av mai og begynnelsen av juni så har du et paradis, reis der i slutten av juli og første tredel av august så har du et helvete, dette da selvsagt etter min oppfatning.Kan tenke meg at statestikkene dine gjør et kvantesprang i disse mnd. Har vært på Naxos/Paros nå 3 ganger i månedskiftet mai/Juni og en går nesten og kikker etter folk ( sterk overdrevet da selvsagt  :bom:  ) og har og vært 1 gang månedskifte juli/august og 2 ganger i august ( når skal jeg lære ) og de gangene er det kø overalt. Ifjor rømte vi byen og fant oss et flott studio langt ute på en av strenden hvor vi syklet fram og tilbake til hva vi trengte fordi vi følte trengselen inne i byen ble for volsom.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

marjana

Synes det ble veldig klart her jeg:
Kykladene er travle og masete med mange turister i juli og august, ellers er det god plass og lite mas i mai, juni - og fra september til november.
Trengselen er alltid størst på de mest populære øyene, og ikke så ille på de litt mindre populære, selv i høysesongen.

Men når det gjelder å telle prosenter av turister, så må britene få en innmari høy prosent overalt i Hellas! Og tyskere. Nordmenn er som ingenting å regne i det regnestykket.
Glika i zoi

Anders

Bare for å få denne tråden igang igjen... den hadde et veldig interessant utgangspunkt.
Mitt første møte med de greske øyer var Skiathos. Der og da oppfattet jeg det som noe bortimot paradis. Det måtte en engelsk turist til for å få meg til å se stedet med kritiske øyne.
Nå har jeg \"settlet\" meg med Naxos-på-guttetur-i-mai-juni, og Kykladene som helhet i september. Perfekt for meg...syns jeg. (Så får jeg jo også den beste sommeren her hjemme :-) ) Har fått lov til å treffe øybefolkningen litt utenom den heftigste tiden, og lært mye av det.
Treffer som oftest nordmenn/andre skandinaver, og har enn så lenge ikke tatt skade av det. Treffer også amerikanere/engelskmenn/østerrikere/ italienere/australiere/u name it.
Vondt? Slett ikke!
Synes iallfall ikke Kykladene er noe stresset sted å reise rundt. Det er lett, hendigt, uproblematisk, og kun Santorini (byen!) på kveldstid kan bli trangt-om-plassen.
Så...vel...vi er vel så ulike i hva vi liker, men å basere seg på antall turister og besøkende i en eller annen statistikk blir fortsatt feil. Og man må virkelig oppsøke steder og på den måten gjøre seg opp sin egen mening før man kan ha bastante holdninger. Noen liker Samos, noen liker Chios, noen liker Naxos, noen liker Kharpatos... er det ikke fint da? Og er ikke Mythos bedre enn alle andre øl...og er ikke greske kelnere artigere enn de spanske... og dessuten er tredve grader om kvelden bedre enn åtte med sur vind...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...