Logg inn med Facebook eller Google!

Avbeställningskydd mm. gratis om Du betalar med bankkort

Started by -POE-, 26. Jan 08, 22:34:07

Previous topic - Next topic

-POE-

Att reseförsäkring ingår när man betalar med kort har jag vetat några år, men att även avbeställningskydd, självriskeliminering vid bilhyra, allriskförsäkring för saker man betalar med kortet osv. ingår hade jag inte en aning om. Apollo och Co. lär inte frivilligt gå ut med denna info heller.
Vi har Mastercard men kolla vad som gäller ditt kort, skulle tro att det finns på fler.
Jag inser att vi kastat 2x400:- i avbeställningsskydd ett stort antal ggr.. :eew:

Många bäckar små osv! :cyclops:

//PO
//PO

Tommy

Bra PO, det kan löna sig att vara om sig o kring sig. När Fly Me förra året gjorde konkurs ersattes jag o fler med mig drabbade genom swebank/Mastercard för förlusten genom att man fick göra en reklamation av köpet, och detsamma gjorde fler andra kortutställare.

I fredags skickade jag ett mail till min kortutställare med anledning av ändrat flyg. Jag tänker höra om möjligheten finns att också nu reklamera köpet. Eller avbeställning genom Mastercard, men det blir ju samma sak.

\"Jag har med mitt Mastercard utställt genom entercard/swebank köpt en flygresa med Sterling Athen-Köpenhamn avresa 2/3, resan bokades och betalades med mitt kort den 12 november -07. Sterling har utan att ännu meddelat mig ändrat avgångstiden från kl.22.30 till kl.10.45, vilket gör att jag missar flyget då jag samma dag har ett bokat inrikesflyg från Samos till Athen med avgång 10.55. Att avgångstiden ändrats har jag själv uppdagat via deras hemsida. Jag har pratat med sterling, men dom vill inte boka om mig till ett annat flyg med annat bolag samma dag, eller ersätta mig för dom merkostnader detta för med sig för mig, då det enligt Sterling per definition inte är ett inställt flyg, bara en ändring av avgångstiden. För mig är dock konsekvensen den samma som om flyget varit inställt. Det känns lite som om jag \"köpt grisen i säcken\" så att säja.

Finns det någon möjlighet att reklamera köpet som gjorts med mitt Mastercard utställt av er ?

Vänligen
\"

Får se vad dom svarar, men möjligheten ska ju inte lämnas oprövad i alla fall.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Mycket intressant !! Tommy. De flesta av oss finner sig i vad som än händer med deras beställning av flyg och nöjer sig med det svar som ges av bolaget. Det kan ju hända att Sterlings personal i dethär fallet ej känner till vilka regler som finns, och kommer lättast  undan med ett nej ??? Om det faktiskt står så illa till att du sätter med din ändring av biljett hela bolaget i gungning eller är det lättja av markpersonalen, det får vi se. I de flesta fall heter du \"en besvärlig kund igen \" kanske ?

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Mycket intressant !! Tommy. De flesta av oss finner sig i vad som än händer med deras beställning av flyg och nöjer sig med det svar som ges av bolaget. Det kan ju hända att Sterlings personal i dethär fallet ej känner till vilka regler som finns, och kommer lättast  undan med ett nej ??? Om det faktiskt står så illa till att du sätter med din ändring av biljett hela bolaget i gungning eller är det lättja av markpersonalen, det får vi se. I de flesta fall heter du \"en besvärlig kund igen \" kanske ?

Tjena Rolle

Sätter hela bolaget i gungning ? Näe, det tror jag väl knappast att jag gör.
Men ett köp av en vara/tjänst kan man ju som kund reklamera, om varan/tjänsten inte hållit vad som utlovats vid köptillfället.

Och det är ju, som du säjer, intressant om det är så att jag kan reklamera detta köp via kortutställaren, för då kan ju fler som råkar ut för ändrade flygavgångar, som man inte kan ta sig till i tid enligt reseplanen, göra samma sak. Och då kan det kanske hända att Sterling ( med flera ? )  får sig en tankeställare.

Om det inte går så får man ju som den besvärliga kund man är, se det hele enligt det gamla ordspråket ;

\"Bättre lyss till den sträng som brast, än aldrig spänna en båge\" :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Detta ordspråk är något som jag aldrig hört förut, men det finns säkert flera lika fina, som jag ej heller hört ? Utmärkt att du delger oss med din kamp med hjälp av dehär \"småfirmorna\" Masterkard och Visa, för tror ej många skulle komma på iden ? :fencing:

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Detta ordspråk är något som jag aldrig hört förut, men det finns säkert flera lika fina, som jag ej heller hört ? Utmärkt att du delger oss med din kamp med hjälp av dehär \"småfirmorna\" Masterkard och Visa, för tror ej många skulle komma på iden ? :fencing:

Jag hade nog heller aldrig kommit på ide´n Rolle, om det inte varit så att det var just en sådan reklamation via mastercard som gjorde att jag fick tillbaka min pengar efter det att Fly Me gjort konkurs förra våren.

Vare sig det går att tillämpa en sådan reklamation i detta fallet eller ej, så förtäller jag detta då jag fått besked. Det kan ju som sagt vara av intresse för fler av oss resenärer.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Det sket sig dö, som en säjer i Östergötland.

Det vill säja att beskedet jag fick från Mastercard/Entercard var att kontakta Folksam/Kortförsäkringar, och därifrån var beskedet inte oväntat att kortförsäkringen inte täckte denna förlust.

Så summa summarum haver jag nu fått boka om inrikesflyg gånger 2, vilket jag nödgats betala själv då biljetterna med Aegean inte är ombokningsbara ety det är lågprisbiljetter.

Och även på egen bekostnad bokat annan hemresa med SAS som passar mitt flyg från Samos, någon återbetalning för avbokning att tala om från Sterling är det ju inte tal om eftersom det också är en lågprisbiljett.

Vad lär man sig av detta ? Lita aldrig på Sterling/lågprisflyget ? Boka inte lågprisbiljetter ? Boka aldrig anslutningsflyg på egen hand eller långt i förväg ( men då missar man till exempel Aegeans billigaste biljetter ) ? Eller ?

Ska bli intressant o se när jag får besked från Sterling om att nästa flyg till Athen den 27/4 jag bokat med bolaget också är inställt, och måste ombokas  :blackeye:

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Barbro

Stakkars deg,Tommy,du har virkelig vært uheldig! :(
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Tommy

Quote from: \"Barbro\"Stakkars deg,Tommy,du har virkelig vært uheldig! :(

Tack för dina välmenta sympatier Barbro :-) .

Men att skylla på otur är att göra det enkelt. Otur har man oftast om man till exempel köper en lott. Men att köpa en flygbiljett borde ju inte vara det samma som att delta i ett lotteri. Näej, att jag drabbats som jag gjort beror på andra mer spekulativa faktorer som jag tror kan drabba vem som helst här, om man inte tänker sig för mer än en gång.
Så jag ser den ekonomiska förlusten som läropengar helt enkelt :D

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Barbro

Skjønner hva du mener,Tommy,men det er nå for jæ.... uansett :reddot: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...