Logg inn med Facebook eller Google!

Våger å bestille igjen......

Started by JanBe, 23. Jun 21, 13:05:43

Previous topic - Next topic

JanBe

Da har vi tatt sjansen på å begynne å bestille billetter til Hellas igjen. Men har bestilt billetter som har muligheten til at vi kan avbestille dem igjen og få pengene tilbake. Det gjør jo at billettene blir noe dyrere, men det er slik vi vil ha det. Har bestilt ned 9 september og hjem igjen 26 september. Håper at alt er tilbake som normalt da og at det ikke er noen form for karantene når vi kommer tilbake igjen.

Det jeg egentlig ville fortelle var om en kanselering vi hadde i fjor høst med Aegean fra Paros til Athen i september. Denne ringte jeg ned og kansellerte i fjor og valgte å ha det som en åpen billett til en kostnad av 20 euro pr pers. Men vi fikk aldri noen bekreftelse på epost om dette. Regnet nesten med at pengene var tapt.

Ringte allikevel ned til Aegean i dag og oppgå bookingnummeret for turen i fjor og hun fant dem og sa at dette var fremdeles åpne billetter. Bestilte nye billetter for september i år og betalte mellomlegget og de 40 euroene som det kostet å åpne opp billetten igjen i fjor. Så alt gikk aldeles smertefritt og fungerte helt utmerket. Nye billetter ankom i eposten umiddelbart og alt er ok.

Håper virkelig på ny tur nå i september da er det nesten 2 år siden forrige tur som var i oktober 2019......

mouche

Vi drar nedover nå på lørdag, til Kreta! <neste tur i august og så igjen i oktober/november!

Varmebølge på gang så blir rundt 35 grader hele neste uke, men helt greit.

marjana

24. Jun 21, 13:51:05 #2 Last Edit: 24. Jun 21, 22:03:07 by marjana
Jeg har tatt sjansen på å reise til Syros 1.septemer. Kjøpte kun en enveis billett, for hvis det blir noe krøll, så er det bedre å ha en voucher/tape en billett til under 1000 kr enn to.
Jeg er fullvaksinert, og regner med at køene på flyplassene går smidigere i september.

Jeg sendte en e-mail til mine venner der jeg pleier å leie et rom for å si at jeg kommer i september, og med håp om å få ha et rom hele måneden. Ikke noe svar på mailen. Jeg ringte til broren og spurte om alt er ok. De har det fint, og han visste at jeg skulle komme i september. Det kan jo være ok å svare på mailer også da, sånn at jeg også vet.

Uansett, så er det fint i Galissas, sa Michalis , og det er en del turister der også nå.

Glika i zoi

JanBe

Vet ikke helt hvorfor vi ikke hadde fått det med oss at vi nå kan reise til hele EU fra mandag 5 juli og reiseforsikringen vil være oppe å gå igjen, helt som før. Når vi i tillegg er ferdig med vaksine så får vi heller ikke noe karantene på hotell når vi kommer hjem igjen, egentlig helt flott for noen som er sulteforet på Hellas.

Ble klar over det i går kveld og ringte i dag til forsikringsselskapet og de sa at alt var ok etter 5 juli, bare å reise, ja så var vi ikke sene om å bestille med første fly, klokken 06:20 ankomst Athen 12:50, nettopp den 5 juli og en 2 ukers tur.

Vi går rundt her nesten i halvsvimå for dette var så uventet som det kunne bli. Kan tro vi gleder oss. Nå må leiebil bestilles, så blir det nok en ny tur på fastlandet....

mouche

Vi fikk mail fra vår forsikringsagent om at reiseforsikringen gjaldt nå, også for corona. Den har jo allerede en stund vært på plass/i orden for alt annet og siden vi begge nå er fullvaksinerte og er forsiktige så reiste vi ned med godt humør og nyter Kreta med hetebølge og det hele!

Var tidlig ute på Gardermoen og innsjekkingen var en KATASTROFE, likeså boarding, dessverre. Vi hadde også betalt for priority boarding, men den ble aldri kalt opp! Vi kom allikevel først ombord, plasser helt foran hvilket ikke var så greit mht at toalettet foran var forbeholdt mannskapet så et besøk på toalettet betød å gå gjennom hele flyet som forøvrig var helt fullt!

Sjekking av papirer i Chania gikk like greit som det var fullstendig ugreit på Gardermoen/Norwegian! Fra flyet landet til vi satt i leiebilen med bagasjen så tok det ikke mer enn rundt 40 minutter!

JanBe

27. Jun 21, 22:09:59 #5 Last Edit: 27. Jun 21, 22:13:30 by JanBe
Som sagt denne turen kom aldeles uventet, helt ut av det blå. En god nabo satt på fredag kveld og leste til kona nye opplysninger angående  reiseforsikring, at den skulle begynne å gjelde igjen mandag 5 juli innen EU. Tok som sagt en telefon selv, på lørdag (i går), til mitt forsikringselskap og jo det var bare å reise etter 5 juli.

Vi har en liten gresk jente som vi sender ned noen små presanger til, sånn dann og vann. Den siste pakken leverte vi inn til posten på onsdag og den er enda ikke på vei ut av landet. Hadde vi vist på onsdag at vi reiser ned til Hellas neste mandag hadde vi selvsagt tatt den med oss, for siste pakke vi sendte ned var til jul. Denne ble innlevert til posten i begynnelsen av november og de mottok den i begynnelsen av februar, altså en postgang på 3 måneder, mot vanligvis 1 måned. Dette beskriver godt hvor plutselig denne turen kom på plass, nå treffer vi jo henne før det har gått 14 dager etter at vi sendte pakken i posten..............

JanBe

Jaja, det var den turen, eller rettere sagt turen det ikke ble noe av, igjen.....

Men vi har aldri vært så nærme som nå. Ante fred og ingen fare, alt pakket og klart, hadde til og med vært på Sola tidligere i dag for å se hvor den nye innkjøringen til parkeringen var, for å prøve å skrive ut bagasjelapper på forhånd slik at vi slapp å gjøre det i morgen tidlig, sett at det var liten og ingen kø, fått beskjed om at det jo holt lenge med å møte opp 2 timer før avgang, hadde sjekket inn via Internett, vi var kort og godt klar for Hellas igjen. Nå er turen kansellert, leiebil/hotell/parkering på Sola, alt avbestilt.

Årsak: En arbeidskollega til Kona har blitt smittet med Corona. Vi er begge full-vaksinert, så ingen karantene for oss, kona fikk engang ikke beskjed om å gå å teste seg da smittesporings-apparatet ringte. Andre arbeidskolleger, fikk karantene for seg og hele sin husholdning, inkl feriegjester som var der akkurat nå , ihvertfall frem til torsdag. Smittesporings-teamet viste at vi skulle til Hellas i morgen så de hadde sjekket opp med kommunelegen i Time og de gav oss beskjed om at vi bare måtte reise. Nå er det slik at hans ord ikke har så veldig stor makt i Nederland hvor vi skulle mellomlande og bytte fly og være på Schiphol i 40 minutter. Husker da jeg sjekket inn i går kveld at det var spørsmål om vi hadde vært i kontakt med noen som hadde Corona i løpet av de 10 siste dagene. Da vi sjekket inn, så var det ikke det, men så kom denne telefonen.

Ringte KLM i Nederland i kveld og etter mye frem og tilbake fikk jeg beskjed om å ringe helsedepartementet i Nederland. Etter over 30 minutter i kø, kom jeg gjennom, men fikk et klart og tydelig nei på å få lov til å fly til Amsterdam. Da var det bare å avbestille alt.

Mye styr for oss og andre arbeidskolleger, men håper selvsagt at det går greit med hun som er smittet............

kaka

Så utrolig kjedelig!! Nesten ikke til å tro, - sånn helt på "målstreken".
Håper dere får en form for erstatning, mulighet for å endre billetter eller noe slikt.

- og selvsagt at det går bra med den syke!
KariK

JanBe

Ny tur allerede bestilt.

Vi har jo ferie og en Hellastur hadde vært kjekt. Satt i går og søkte på flere muligheter. I den turen som ble avbestilt var det jo Nederlandske helseforskrifter som egentlig stoppet turen. SAS fly jo direkte fra Oslo også via København og via Arlanda, men alle avganger den neste uken var veldig dyre, fra 15000 for begge 2, når betingelsen var at vi ville ha billetter som vi kunne avbestille når vi ville og få alle pengene tilbake, såkalt SAS PLUS PRO.

Hva med charter tenkte vi og gikk inn på Apollo. De hadde kun til Kreta fra Stavanger og vi vil helst til nordvest-Hellas. Men fra Oslo hadde de faktisk restplass (kun fly) til Preveza, mandag 12 juli og kun 1 uke, men til rett under 5000.- for begge med alle tillegg. Man kunne velge en 14 dagers tur der også, men den kom på godt 14000.- for begge.

En uke er jo betydelig bedre enn ingen tur i det hel tatt, så vi slo til og bestilte ny tur. En annen fordel med å fly til Preveza er at vi slipper å kjøre leiebil tur/retur til Athen, nå er vi omtrent der vi vil være med en gang (2 timers kjøring mot 7 timers kjøring). Riktignok får vi en lengre kjøretur her i Norge, men det blir med egen bil, så det går greit.

Så nå gleder vi oss igjen, etter en forferdelig nedtur i går..........

PS: Vi har ikke hørt noe om hvordan det går med kollegaen

kaka

Quote from: JanBe on 05. Jul 21, 11:20:45Ny tur allerede bestilt.

Vi har jo ferie og en Hellastur hadde vært kjekt. Satt i går og søkte på flere muligheter. I den turen som ble avbestilt var det jo Nederlandske helseforskrifter som egentlig stoppet turen. SAS fly jo direkte fra Oslo også via København og via Arlanda, men alle avganger den neste uken var veldig dyre, fra 15000 for begge 2, når betingelsen var at vi ville ha billetter som vi kunne avbestille når vi ville og få alle pengene tilbake, såkalt SAS PLUS PRO.

Hva med charter tenkte vi og gikk inn på Apollo. De hadde kun til Kreta fra Stavanger og vi vil helst til nordvest-Hellas. Men fra Oslo hadde de faktisk restplass (kun fly) til Preveza, mandag 12 juli og kun 1 uke, men til rett under 5000.- for begge med alle tillegg. Man kunne velge en 14 dagers tur der også, men den kom på godt 14000.- for begge.

En uke er jo betydelig bedre enn ingen tur i det hel tatt, så vi slo til og bestilte ny tur. En annen fordel med å fly til Preveza er at vi slipper å kjøre leiebil tur/retur til Athen, nå er vi omtrent der vi vil være med en gang (2 timers kjøring mot 7 timers kjøring). Riktignok får vi en lengre kjøretur her i Norge, men det blir med egen bil, så det går greit.

Så nå gleder vi oss igjen, etter en forferdelig nedtur i går..........

PS: Vi har ikke hørt noe om hvordan det går med kollegaen

Gratulerer med ny tur :) Det var kjapt, - og rimelig. Preveza virker som et godt utgangspunkt for deres ineterresser (men kanskje varmt å gå på brojakt midt i juli  :) )
KariK

JanBe

Med de stigende smittetallene i Hellas den siste uken, ble vi litt urolige om vi skulle reise eller ikke, men pr nå så har vi bestemt oss for å reise. Vi reiser til et område med svært lite turister/folk i det hele tatt. De vi vanligvis treffer er godt voksne, ikke ungdommer som er dem som blir smittet nå. Vi skal jo opp i fjellene (850 til 1600 moh), kjøre rundt med egen leiebil, som er leid på flyplassen i Preveza, og gå korte turer i naturen og gå rundt å kikke i små landsbyer med svært få innbyggere, så i praksis er det bare oss 2.

Vi bor i en liten by med 0 faste innbyggere, riktignok 4 til 5 hoteller sprett rundt i byen og forhåpentligvis har byens eneste spisested åpent. "Vårt" hotell har 6 rom, drives av en ung familie og det er sjelden det er fullt der. Vi er i tillegg ferdig vaksinert begge 2, så en uke tror vi skal gå veldig greit.

anemos

Nyt! Tviler sterkt på at du kommer til å angre.

Skal selv til Naxos om fire dager. Kjenner det nærmer seg nå.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...