Logg inn med Facebook eller Google!

Nybegynnere på øyhopping, ioniske øyer.

Started by lisahs, 07. Feb 17, 10:35:53

Previous topic - Next topic

lisahs

Hei!

Vi er ett kjærestepar i midten av 20 årene som planlegger øyhopping i Hellas til sommeren. Har kommet frem til at de ioniske øyer er den øygruppen som passer oss best. Vi har til nå laget en liten plan på hvilke øyer vi  ønsker å besøke, og hvor lenge vi skal være på de ulike øyene. Vi flyr til Korfu og flyr hjem fra Zakynthos.

Korfu- Søn. 18 juni - tirs. 20 juni.
Paxos/Atipaxos - Tirs. 20 - Lør. 24
Lefkas - Lør. 24 juni - tor 28 juni
Kefalonia - Tors 28 juni til lør 1 juli
Zakynthos - Lør. 1 Juli - ons 5 juni

Vi har bestemt oss for å bo i selve byen i Korfu, men når det gjelder de andre øyene står vi helt åpent. Jeg er ikke ute etter å bo på de typiske turistplassene. Ønsker vakre strender helst uten solsenger og turistsjapper. Vi er ute etter vakker natur og kulturopplevelser. Så en fin liten by, ikke så alt for langt fra sentrumskjernen hadde vært midt i blinken for oss. Vi er unge og sporty, så luksus trenger vi ikke. Det viktigste er beliggenheten. 

Hvordan er det å komme seg til og fra de ulike øyene? Vi tenker å ta ferjer. Må vi leie bil for å komme oss rundt på øyene? Hvordan er trafikken?

Trenger tips og råd om hvilke severdigheter vi må se, hvilke plasser må vi besøke. Er også interessert i eventuelle kajakkturer, fjellturer e.l.

Håper noen kan dele sine erfaringer med oss. Tar hjertelig i mot alle tips og råd vi kan få.

Mvh.


Lous

07. Feb 17, 14:16:32 #1 Last Edit: 07. Feb 17, 14:22:02 by Lous
Har hatt en tur til Korfu (1996). Bodde da hele uken i Kassiopi. Stille og rolig liten by med en fin strand. Besøkte Korfu by en dag. Jeg fikk ikke noe forhold til den byen. Var også en dag i Rouda. Også en koselig liten badeby, med stranda i sentrum.
Også bare en gang på Zakyntos. Bodde da i Argassi. En liten grei småby som ligger 10 min med buss til Zakyntos by. Mye har sikkert endret seg siden da, men jeg vil vel tro at øya er fortsatt veldig gresk.
Du ønsker vakre strender. Du finner de nok. Jeg fant bare ok strender
Kefalonia har jeg et ønske om å besøke, men det skyves lenger og lenger bort p.g.a. kykladene
God tur

Frynse

Vi har vært et par ganger på Kefalonia, og bodde i Lassi.
Det er ikke noen genuin by, men har både strender og by i umiddelbar nærhet.
Dere er uansett såpass tidlig i sesongen at det neppe er noe turisttrøkk å snakke om.
Kefalonia er forøvrig et variert og naturskjønn øy man bør bruke tid på.
Veldig frodig og variert, og såpass stor at det vil være mye nytt å oppdage i mange ferier.

Gooner

07. Feb 17, 14:45:10 #3 Last Edit: 07. Feb 17, 15:01:20 by Gooner
Tenkte bare å berømme dere, som førstegangsloffere,  for et modig og spennende opplegg. De fleste havner jo i kykladene første gang.

Når det gjelder tips og råd, er det helt sikkert andre som har bedre erfaring enn meg som vil dele disse med dere.
Jeg har bare vært på Korfu og Kefalonia, og Korfu er så lenge siden at det skal jeg forbigå i stillhet.
Det virker som dere allerede har gjort god research, og dermed sikkert lest gjennom en del av det som finnes av info om øyene her på forumet.
En liten kommentar mhp. reiseruta er at det er lagt opp til bare en hel dag  (utenom reisedagene) på Kefalonia (mot 3 på både Lefkas og Zakyntos). Bekjente, som har vært på alle tre, rangerer Kefalonia høyest - men smak og behag osv...  Ellers er også lille Ithaka vel verdt et besøk, ferja tar vel bare en time (eller var det en halv) fra Sami. Dagstur, eller bo i Vathy. Men da måtte dere ha droppet en annen øy.
På Kefalonia kan jeg anbefale Assos som bostedet ut fra deres preferanser (dog litt lite - ingen by). Men det er såpass populært at prisene er deretter. Fiskardo er også veldig idyllisk, men mer hektisk (mye jet-set seilere). Selv bodde jeg en uke i Argostoli (hovedstaden) og to uker i Agia Efimia. Agia Efimia er også et flott og rolig lite tettsted, med overraskende mange gode tavernaer. Det er også et strategisk godt utgangspunkt for dagsturer til resten av øya. Herfra er det bl.a. kort vei (9 km) til den berømte stranda Myrtos, og tilsvarende avstand til den fine Antisamos-stranden. Det er også kun en liten mopedtur til Melissani Cave og Drogarati Cave (7 km), og Assos og Fiskardo nås greit på dagstur. De største pakketurist-stedene er Lassi og Skala. Nå reiser dere såpass tidlig i sesongen at selv disse er nok relativt rolige, men spesielt Lassi vil jeg uansett anbefale å hoppe over.
Hvor dere skal bo, spesielt hvis dere bare skal ha to netter, er vel litt avhengig av hvor dere ankommer og drar videre med båt. Båtforbindelsene har jeg ikke oversikt over, men ser det går ferje fra Vasiliki (Lafkas) til Fiskardo (men tipper det også går til Sami og/eller Poros). Videre til Zakyntos mener jeg det går båt i hvert fall fra Poros og Pesada. 
Lykke til med videre planlegging, og ikke minst med selve turen!

Frynse

Sånn rent generelt vil jeg si at planen virker i overkant ambisiøs (les. masete).
Det blir liten tid til å senke skuldrene og mye tid til pakking og transport, og da er etter mitt syn mye av poenget med ferie borte.
Mitt klare råd er å kutte ut (minst) en øy og heller bruke mer tid til å nyte det som er igjen.
Kefalonia er såpass stor og innhodsrik at kun en hel dag her er alt for lite.
La heller det du kutter ut bli målet for en annen reise.

Når det gjelder Lassi er jeg både enig og uenig i forrige skribent.
Joda, stedet er bygd opp rundt turismen, men det er et godt utgangspunkt for det meste.
Såpass tidlig i sesongen er det nokså rolige forhold der, og vil man se noe annet er det bare å oppsøke det.
I Lassi ligger gode strender innen en rask spasertur, mens på en del av de andre stedene er du mer eller mindre avhengig av transport for å komme deg til de beste strendene.
Det sagt, stranda i Assos er midt i sentrum av landsbyen og helt brukandes.

Selv foretrekker vi å bo litt mer sentralt og heller leie en bil eller firhjuling en dag eller tre for å oppdage andre steder, men her er jo vi alle forskjellige.

Svein~B

07. Feb 17, 15:53:12 #5 Last Edit: 07. Feb 17, 16:04:14 by Svein~B
Det jeg lurer på er hvordan dere har kommet fram til datoene? Har dere bestilt flybillettene?

Jeg vil si at opplegget er mer enn i overkant ambisiøst. De ioniske øyene er de øyene som er minst egnet for øyloffing. Hvis dere ser på kartet, ser dere at alle øyene ligger tett inntil fastlandet, men ellers ligger de spredt over et stort område. Det betyr at disse øyene stort sett bare har ferjeforbindelser med fastlandet. Det betyr at dere må innom fastlandet og må reise lange veier med buss, før dere kan ta ferje til neste øy.

Det er eneste mellom Korfu og Paxi det er brukbart med ferjeforbindelser. Ellers må dere fra Paxi inn til fastlandet, ta buss til Preveza, bytte buss der og så videre til Lefkas. Fra Lefkas til Kefalonia tror jeg det går ferje én gang i uka og da har dere flaks hvis det er den dagen dere har tenkt å reise. Men begge øyene har ferjeforbindelse med øya Ithaki som ligger imellom. Ellers må dere via Preveza igjen og også bytte buss i Patras før dere kan komme til ferjestedet Kyllini som har forbindelse med både Kefalonia og Zakynthos. Fra Kefalonia til Zakynthos må dere innom fastlandet igjen, men det er i hvert fall sånn at det samme ferjestedet har forbindelse med begge øyene.

Jeg vil rett og slett fraråde dette opplegget. Dere gaper over altfor mye. Det er mye bedre å ha en løs plan og å reise i ei øygruppe der det er mer ferjeforbindelser mellom øyene. Hvis jeg skulle loffet blant De ioniske øyene, ville jeg heller sett på hvilke steder på fastlandet som kunne være interessante, i og med at jeg hele tida må via fastlandet for å komme til neste øy. Og det ville jeg brukt flere turer på. Hvis jeg hadde fløyet til Preveza, ville jeg for eksempel dratt til Sivota, Parga og Paleros på fastlandet i tillegg til Lefkas. Korfu og Paxi kunne jeg kombinert med Sivota og Parga på fastlandet. Kefalonia og Zakynthos ville jeg kombinert med Kalamata på fastlandet. I alle disse tilfellene ville jeg nok leid bil og returnert til den samme flyplassen som jeg ankom.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Lous

Bra info Svein B. Mange ganger har jeg tenkt på Kefalonia og andre øyer i joniske hav, men det er ikke blitt noe. Det blir ikke noe av. Det blir for mye logistikk. Det er fortsatt stor mulighet for Kefalonia da, uten øyhopping.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...