Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping

Started by Tine, 24. Oct 07, 19:54:05

Previous topic - Next topic

Svein~B

Jeg får forresten korrigere meg selv litt. I Hellas er det variasjon som er regelen. Til noen få, helt lokale ferjer, så får du ikke kjøpt billetter andre steder enn på kaia og i noen tilfeller kjøper du billett ombord. Men dette er unntakene, det generelle er at du kjøper billettene på reisebyrå som i noen tilfeller kan ligge langt unna kaia.

Det samme gjelder bussbilletter. På noen øyer får du ikke kjøpt billetter på bussen, men du får kjøpt dem på kiosker og lignende. På andre øyer så kjøper du billetten på bussen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

På Chios skal man kjøpe bussbilletten i kioskene, men noen ganger er kiosken utsolgt og da _kan_ man få kjøpt billetten på bussen. Det lønner seg å være klar med småpenger da, for de kjører ikke rundt med store summer. Dessuten er billetten dyrere ved kjøp på bussen.

kari

Hei!

Vi (2 voksne og etterhvert to halvstore barn) har vært på øyloffing flere ganger. Vi har stort sett vært i kykladene, og dette er et flott sted å dra på øyloffing. Det er mange øyer, de ligger forholdsvis tett og det er godt om båttilbud dersom man skal forflytte seg litt.

Tenkte jeg kunne skrive litt om våre erfaringer med denne type ferie:
Vi har som sagt vært flere ganger i kykladene; både 2 og 3 uker, og vil nok anbefale minst 2 uker når du skal på øyhopping. Vi har også tatt båt fra athen, og dette er helt greit. Turen tar 3-6 timer, litt etter hvilken type båt du velger. Vi bruker stort sett bilferjene som tar litt lenger tid. Disse kan du sitte ute på og nyte finværet eller stjernehimmelen; alt ettersom. Triveligere enn å sitte inne i en hurtiggående blikkboks. Før du drar bør du bestemme seg for hvilken del av kykladene dere skal til: sentrale eller vestre, småkykladene eller ikke. Det er fullt mulig å samkjøre dette også, men det krever litt mer planlegging da båtene ikke går like ofte mellom de forskjellige delene av kykladene. Vi har vært stort sett over hele kykladene, og har selvfølgelig havnet opp med noen favoritter: naxos, syros, sifnos, amorgos og milos. Naxos og syros ligger i sentrale kykladene, milos og sifnos i vestlige og amorgos i småkykladene. Naxos er et must for oss når vi er der. For oss har denne øya alt; by med liv uten å bli veldig overfylt, flotte strender, rolige fjellandsbyer, rolige strender og litt mer urolige strender, muligheter for å ta seg en dagstur eller to med bil, gode kommunikasjoner til andre øyer. Men vil anbefale deg å bruke vinteren til å lese om de forskjellige øyene; smaken er jo forskjellig. Men det er vel nesten umulig å ikke komme innom naxos hvis du skal litt rundt i kykladene. Naxos og paros blir naturlige knutepunkter ift båttrafikken.
Vi har aldri hatt problemer med å få tak i overnatting. Nå setter ikke vi så veldig store krav til værelset; mer krav til beliggenhet. Vi ønsker å bo forholdsvis nært stranda, da vi er veldig glade i å bade. Vi har vært i kykladene i slutten av juli og i juli, og det er selvfølgelig mer folk detsto lenger ut i juli du kommer. Så ferie i juni eller september høres flott ut. Da unngår du de store hordene og de høyeste temperaturene og det jo et pluss. Dessuten er ikke prisene på topp da.

Vil dessuten anbefale deg å gå til anskaffelse av boka \"Greek Island hopping\". Det kommer ut ny utgivelse hvert år. Her står alt om alle øyene, reisetips, båttider (ikke helt til å stole på), om båtrutene (hvilke båtruter fra fex Athen går til de forskjelllige delene av f ex kykladene) Båttidene for neste sommer er vel ikke klare før april/ mai, så den planleggingen må man nesten vente litt med, men hvilke øyer og hva man er ute etter kan man jo kose seg med gjennon vinteren.  
Ellers er det lurt å være tilbake til dit dere skal ta flyet fra hjem en dag før hjemreise. Det kan blåse en del i kykladene, og blåser det nok kan båtene bli stoppet. Derfor lurt å ha litt slingringsmonn ift hjemreise. Hvis hjemreisen er fra athen, vil jeg anbefale dere å bruke en dag eller to i athen før hjemreise. Det er en spennende og interessant by.
Det er i alle fall en toppers ferieform for oss. Alt går etter egen lyst og ønske, og det passer oss veldig godt.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...