Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping

Started by Tine, 24. Oct 07, 19:54:05

Previous topic - Next topic

Tine

Hei på dere!

Jeg, samboeren og et vennepar av oss har tenkt litt på øyhopping i Kykladene. Vi tenkte å fly til Athen og ta båt derfra.. Vet dere sånn ca hvor mye det koster for en overnatting hvis man bare dukker opp ?
Jeg har aldri gjort dette før, så hvis det er noen som har vært på øyhopping der vil jeg gjerne høre om det, er det lett å få rom? Går det båter ofte? Vil dere anbefale det?

Hilsen Tine :o)

bengalow

Det är mycket lätt att få fatt i rum, var man än kommer, MEN då skall det vara utanför högsäsongen, alltså inte juli-augusti. Men svårt är det inte. Priserna varierar starkt på vilken ö, läget, storleken m.m. 50-150€
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Man kan da få rom mye billigere enn 50 E (finner ikke eurotegnet i farta) men tenkte du nå spesielt på Aten, Bengalow, for der kjenner jeg ikke prisene. Før eller etter høysesong kan man få rom for ca 30 E pr rom pr natt.
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Det tror jag säkert.....men generellt sett så ligger priserna högre än 30€. (Eurotecknet ligger på Alt GR + e)
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Takk for opplysningen Beng,må prøve €. Oj lærte noe nytt idag også. Vel, prisene har nok steget en del de siste årene, men for ikke å skremme Tine og co,tenkte jeg å si at det finnes rimelige rom osv. Det kommer selvfølgelig an på hvilken standard man ønsker også,for meg personlig er ikke det så viktig.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ingeborgimevind

Rom får du, og prisene vil variere avhengig av sted, sesong og personlige ønsker. Selv da vi kom til Paros for snart to uker siden var det tilbud om rom på kaia i Parikia klokka 01:30 om natta (båten 19:00) fra Athen. Båten kostet € 24 en vei, rommet reflekterte vi ikke på, siden vi skulle til Ingeborg, men det bør ikke bli dyrt, selv om prisene nok er steget siden vi reiste på øyhopping med ungene på 90-tallet.

Lykke til!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Atle

Det meste vi har betalt er 35 € og det var i midten av august som er høysesong, det er fult muligt og prute på prisen. Skal du bare bo en natt eller to så vil du nok få noe dyrere pris.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Tine

som sagt så har jeg aldri vært på øyhopping før, så jeg aner ikke helt hva som lønner seg og sånn..
men tanken var vel å dra enten juni eller september, også tenkte jeg å fly til Aten og så ta båten ut til en av øyene i kykladene og ta det som det kommer.. ta et par dager på hver øy, og kanskje bli enda lengre hvis det er en øy vi virkelig liker.. (ja, jeg aner problemet allerde her med tanke på at jeg har veldig lett for å like meg kjempegodt på de greske øyene)
Hva tenker dere ? Hvilket øyer MÅ man bare se? Noen som har vært på øyhopping i Kykladene de siste årene?

Tine

Svein~B

Da reiser du utenom høysesongen sånn som jeg pleier å gjøre. Jeg har betalt mellom 20 og 50 euro pr. natt, alt etter beliggenhet, størrelse og standard. Hvis du ankommer tidlig på dagen, så kan du velge og vrake i bra rom til bra pris. Kommer du sent, så kan det være vanskelig. Det er nok ikke fullt overalt, men det er ikke akkurat de beste rommene som er igjen. Det er også vanskeligere å vurdere rom i mørket. Så prøv så mye dere kan å ankomme så tidlig som mulig på dagen.

Jeg vil anbefale dere å gjøre dere opp en mening om hvilket område dere ønsker å bo i og hva dere krever av komfort. La dere ikke lure av grekere som vil ta dere med til et sted som er \"mye finere\". Sannsynligheten for at det er finere er liten. Mest sannsynlig er det et veldig avsidesliggende bosted.

Hvis dere starter i Athen, så synes jeg at dere skal reise til en av de mest avsidesliggende øyene først eller den som ligger lengst ut. Så loffer dere tilbake igjen mot Athen etterpå. Jeg synes absolutt at Santorini er verdt et besøk. Jeg har skrevet i en annen tråd om hva man kan oppleve der. Deretter har man valget, reise nordover gjennom De vestre Kykladene, De østre K. eller \"lysløypa\". Det kommer an på smaken. Jeg er ganske sikker på at dere kommer til å like dere uansett hva dere velger og at dere kommer til å ta flere turer og se (noe) av det dere ikke rekker på denne turen. Som du antyder selv, det er bare å dra, hvis dere ikke finner dere til rette, så drar dere bare videre, hvis dere liker dere, så blir dere ei stund. Jeg skjønner ikke problemet med det siste, for et luksusproblem!  :-)

Hvis du ikke tror at Santorini er noe for dere, så bør dere vurdere å starte med Astipalea. Selv om den administrativt hører til Dodekanesene, så er den veldig grei å kombinere med Amorgos og De små Kykladene.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tine

Eneste luksusproblemet jeg har er at jeg rett og slett elsker de greske øyene, det er så utrolig deilig å være på ferie i Hellas.. Jeg er vant til å være 14 dager på samme sted, så jeg får håpe at jeg eventuelt ikke forelsker meg helt sånn at jeg rekker mer enn 1 øy =P
HVordan er det med fergene egentlig? Må man bestille billetter i forveien eller er det bare å møte på kaia?

Jeg må innrømme at jeg er litt småbekymra for at det skal bli mye stress med å rekke ferger, finne overnattningssteder og ikke minst komme seg tidsnok tilbake til Athen..

bengalow

När ni vet vart ni skall åka, så bara gå in på en resebyrå - det finns massor av dom på hamnpromenaden - och köp biljetter. Dom kostar lika mycket på alla ställen, men se till att dom representerar det färjesällskap som ni skall åka med. Det finns en hemsida \"gtp\", där ni hittar alla avgångar och ankomster. Den är lite lurig, så pass på. Den är helt aktuell först omkring 1 maj
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"Tine\"Eneste luksusproblemet jeg har er at jeg rett og slett elsker de greske øyene, det er så utrolig deilig å være på ferie i Hellas.. Jeg er vant til å være 14 dager på samme sted, så jeg får håpe at jeg eventuelt ikke forelsker meg helt sånn at jeg rekker mer enn 1 øy =P
HVordan er det med fergene egentlig? Må man bestille billetter i forveien eller er det bare å møte på kaia?

Jeg må innrømme at jeg er litt småbekymra for at det skal bli mye stress med å rekke ferger, finne overnattningssteder og ikke minst komme seg tidsnok tilbake til Athen..

Jeg skjønner problemet. Det er av og til slik at man slites litt mellom å ville være \"litt lenger\" og at man også vil oppleve noe annet. Men det at man trives så godt at man vil være litt lenger er egentlig bare en fin ting. Det motsatte er mye verre, det var det jeg mente.

Du kan ikke regne med å få kjøpt billetter på kaia. Noen steder får du det, noen steder ikke. Som bengalow sier, kjøp dem på et reisebyrå, helst senest dagen i forveien. Ha gjerne en lapp med alle navn på, etternavn først, så første bokstaven i fornavnet og så alderen på hver enkelt. Da går det raskere.

Gtp er bra, men openseas.gr og danae.gr er kanskje mer egnet for nybegynnere. Som bengalow antyder, de er sjelden oppdatert mer enn for en måned eller to framover.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...