Logg inn med Facebook eller Google!

Sv: Peloponnes / Kardamili med mere 2016.

Started by Katherina, 12. Feb 16, 13:11:33

Previous topic - Next topic

Katherina

bye: Hei, hei!
Deilig vær her i Vestfold i dag! Har allerede vært og trimma i bassenget, så da kan jeg mimre litt før jeg går ut igjen.
:)Ja, Dag, det var nesten som å kjøre i Norge og det duftet deilig av hogst. Nei, vi har ikke sett noen campere, verken norske eller andre, i ødemarka på våre turer.
:hfjjk: For oss var det enda tidlig på dagen. Vi hadde planlagt å overnatte i Vivari, men bestemte oss for å dra direkte til Paralia Epidauros. Så ble det ingen lunsj i Nafplion denne gangen, emn bare noe enkelt under veis på Lauvstad vis. Fikk spise middag på tavernaen på stranda når vi kom fram. Deilig å skulle sitte helt nede ved vannkanten og nyte et deilig fiskemåltid! Sprø stekt fisk og deilig salat og godt å drikke. Det er deilig, det!
Vi husket at veien ned til stranda var smal, men ikke at den var SÅ smal. Godt vi ikke møtte noen! Ja, godt var det. På stranda stod det 2 busser og det yret av liv. Tyske og greske ungdommer og tavernaen var smekk full! "Vi venter med å spise!" Men var tørre i strupen. En kelner (verten) kom bort til oss. "Middag?" Nei, men gjerne noe kaldt å drikke!" -  "Nei, det serverte han ikke nå!" Vel, etter å ha tenkt seg om kom han med en øl og en brus.
Den verste tørsten ble slukt og nå var det tid for bad. Etter timer i bil, ja. da er det deilig å stupe uti et deilig hav. Svømme, svømme, svømme også legge seg rett ut i sola. Enda et bad også la sola tørke seg. Tavernaen bak oss var stille nå, ungdommene hadde forlatt stranda og nå var det akkurat slik vi hadde drømt om. Vi fant et bord ved strandkanten, verten kom tilbake og fortalte om deilig fersk fisk og KOKTE grønsaker. Vi var skrubbsultne og gledet oss. Men hva skjedde? Grønsakene kom på bordet, men hvor ble det av fisken?  Ett kvarter, enda ett. Hvor var mannen? Der! Men til tross for vår vinking kom han ikke! Nei, da fikk vi gå på kjøkkenet. Mat skulle vi ha!!! :(  Nei, han hadde glemt hele fisken. Men selvfølgelig skulle vi få. Omsider kom fisken -  to små fisk.... Ja, ja. Grønsakene hadde jo mettet!  :) Det ble nok litt mye for en tavernavert!


Paralia Epidauros
















Litt usikker på hva slags grønsaker vi fikk, men veldig godt var det.





Katherina

 :solbriller: Vi kunne fortsatt å være på stranda leeeeeeeenge. Vi var mette (passelig), freden hadde senket seg over stranda og vannet var innbydende og deilig. Men så var det var vel ikke helt behagelig å ligge på ei solseng hele natta, så det begynte å bli tid for å skaffe seg ei seng for natta. Da fikk vi dra opp til byen, der var det nok flere muligheter. Vi snirkla rundt en stund. Der, der eller der? ikke vet jeg hva som fikk oss til å bestemme oss for det stedet vi valgte. Sverre gikk og sjekket stedet, mens jeg ventet i bilen. Han kom litt tvilende tilbake. "Tja?"
Men vi gadd ikke drøye lenger og bestemte oss for å ta det stedet. Et lite hotell. Det hadde nok sett sine bedre dager. Ei eldre, litt rund, blid og snakkesalig dame tok i mot oss og fulgte oss inn i et portrom og inn på en liten gårdsplass med utrolig mye rart som var ment til å pynte opp. Gresk atmosfære var det med blant annet små statuer. Hun skravlet i vei (selvfølgelig) uten at vi forstod så veldig mye. Det er vi jo vant med, så det var greit og at og annet ord snappet vi opp. Vi ble ført opp ei trapp og til takterrassen og her lå det rom på rekke og rad. Så fint det må ha vært her i tidligere tider! Joda, vi fikk et rom. Senga var rein og fin og rommet slett ikke så verst og badet var tålelig bra.
Nå var det proviantering og litt slentring rundt i byen. Utenfor et annet lite hotell, som lå i en smal gate stod den ene turistbussen fra stranda og ungdommene holdt på å innlosjere seg. Så var det kanskje greit nok at vi bodde der vi bodde. Det var det i hvert fall fredelig. Vi hadde jo hele hotellet for oss selv.

;) Uff, ble jeg negativ nå? Mener ikke det. Det var bare slik det var og vi liker aller best små, enkle steder. Men dette var litt spesielt, men pytt. Dessuten ga vi et lite bidrag til kanskje en etter hvert vanskelig økonomi hos ei eldre, antagelig enke.




























kaka

Jeg synes ikke du var så negativ, jeg, - bare en "blomstrende" beskrivelse.  ;)
Jeg ble ganske nysgjerrig på dette stedet, og kunne godt tenkt meg å se bilder både av hlee gårdsommet, takterassen med rom på rekke og rad, - og rommet

Vi er jo vant til "hotell i særklasse" :)
KariK

Kabi

Vi har bodd på stranda ved denne byen 5 år på rad, men har aldri lagt merke dette bostedet ! Neste gang skal vi jamen se godt etter ;)

Katherina

Bostedet var inne i byen. Langs stranda er det flere bosteder på rekke og rad. Skulle gjerne bodd i et av disse, men det går kanskje ikke for bare ett par netter.m

Kabi


Katherina

 :kissand: Takk, Kabi! det er ikke umulig at vi kommer til å ta tur i dette området på vårturen.

:) Litt flere inntrykk fra Paralia Epidauros.
Det var deilig å våkne opp til ny dag og fint vær. Målet for denne dagen var nytt besøk i Epidauros. Vi var der første gang i 2010.
Men først litt morgenstemning.








Frokosten er servert


Det enkle er ofte det beste


Ingen morgen uten kaffelars






Klar for avgang og nye eventyr!


dagstaalesen@hotmail.com

Som alltid fine bilder  som gjør oss nysgjerrig  :)
Håper på flere.
Dag.

Katherina

 ;D Koselig at du slår følge med oss, Dag!  :)
:sol: On road again! Men ikke mot ukjent mål. Denne dagen skulle vi besøke Epidaros. Dette gamle kultstedet og fødestedet for legekunstens gud, Asklepios. Han er kjent av oss alle, fordi han pryder resepter og mye annet som har med medisin og gjøre. Om ikke hele Asklepios er avbildet, så er staven som er omslynget av en slange. Epidauros var det beste helsesenteret i antikken og hit kom mennesker langveis fra for å søke helbredelse. Når vi vandrer rundt blant det som nå er restene etter dette betydningsfulle helsesenteret, forstår vi at det har vært stort og med mange bygninger.

:) i våre dager forbinder man Epidauros først og fremst med det enorme og godt bevarte amfiteateret.
Vi gledet oss til å komme tilbake og startet tidlig. Vi gikk den øvre veien mot teateret og kom inn bak teateret. Det er et mektig syn å se utover teateret der det ligger vakkert i naturen. Tenk å få overvære en forestilling her. For teateret er fortsatt i bruk, men dessverre mest i juli og første halvdel av august og da er vi som regel ikke i Hellas.  :D

vel, vi satte oss på en av de øverste radene. Det var enda rolig her, emn etter hvert kom det stadig flere og flere og det var artig å sitte og høre på de forskjellige som lot seg utfordre til å prøve akustikken, som er helt fantastisk. Her lød: "Faderi, fadera", "O, sole mio," og forskjellige folkemelodier og sannelig "Du gamla du fria!"
















I sentrum, men det ble ingen "Mellom bakkar og berg"











Katherina

 :) Da er jeg tilbake i Horten etter ei fin uke i Trøndelag hos døtrene våre og deres familier. Har kost oss med barnebarna og vært alene med jentene (3 + 6 år) på Levanger for første gang. Foreldra fikk en velfortjent og etterlengtet helg for seg selv og vi storkoste oss med å råde grunn helt alene som besteforeldre.  :)

:bye: Så tilbake til Hellas - Peloponnes - Epidauros og ferien sist høst.
Ja, Epidauros er fantastisk og når man tenker på hvor lenge det er siden dette ble bygget og hvilke hjelpemidler de hadde i forhold til i vår tid, så blir jeg både ydmyk og imponert.  :)

Oversiktsbildet, som jeg lastet ned i forbindelse med albumlaging fra turen i 2010, viser hvor stort området er.

I dag får vi inntrykk av et grått miljø, men utsmykkingen var nok vakker og detaljert.












Slik det skal ha sett ut


Godt med en liten pust i skyggen







dagstaalesen@hotmail.com

Det må være helt fantastisk å gå rundt der å se og suge til seg inntrykk-
Dag.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...