Logg inn med Facebook eller Google!

Syros mai og juni 2012

Started by marjana, 30. Jun 12, 06:28:49

Previous topic - Next topic

marjana

03. Jul 12, 03:17:43 #12 Last Edit: 03. Jul 12, 03:21:12 by marjana
Hyggelig at dere liker bildene!
Jeg fortsetter rundt i Ermoupolis. Jeg blir aldri lei av å vandre rundt i byen med kameraet.

Jeg traff en venninne, Maria, og vi satte oss på en taverna helt på enden av havna. Vi matet fiskene med brød, og det kom større og større fisk opp til overflaten! Facinerende!
Langs bygga lå det mange seilbåter med turister fra forskjellige land. En fyr datt til og med i vannet fra landgangen til seilbåten da en ferge som kom inn laget bølger!
Glika i zoi

Athina

Jeg ble veldig fascinert av Ermoupolis og nyter bildene dine derfra, marjana :blomst:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

filhellener

Jeg n y t e r og bildene dine, marjana, v i r k e l i g fine  :-- :blomst:
Kari

Tjorven

There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Jeg håper inderlig at det var han i helhvitt som datt i sjøen, men så heldig er jeg vel ikke.

Minner meg om et "fugleskremsel" jeg så i Tønsberg for mange år siden. Vi var på vei til/fra Sørlandet med skøyta vår og ruslet langs brygga i Tønsberg.

Da kom det inn en lang smekker årgangsbåt, plattgatter. Nydelig båt.I baugen stod tydeligvis kona og skulle fortøye. Kledd riktig i dongeri og skikkelig vindjakke.

Vel ved land dukket Kapteinen opp, at han hadde skipperlue var greit nok.

Men så begynte "fugleskremselet å bli påkledd:

Det neste var blå blazer. Ok tulling!

Så var det neste plagg - grå bukse som skulle stå til blazeren. Dvs dobbelt tulling.

Avslutningen slo imidlertid alt: LAKKSKO og Blankpussset.

Som med den hvitkledde, en dukkert i havnebassenget hadde gjort seg.
Kristian/Planer er til for å utsettes

marjana

Nei, Kristian, det var nok ikke den hvitkledte kapteinen som ramla i sjøen, men jeg satt klar med kameraet og skjøt masse  bilder mens de holdt på med fortøying og ilandstigning. Det var en fyr et par, tre båter lenger bort som havnet i sjøen, men de var alle kjappe og hjelpsomme på brygga og fisket ham opp kjapt.
Tenk om fiskene kom på han i vannet sånn som på brødet! Skrekk og gru!

Så hyggelig at dere hygger dere med bildene, sånn som jeg! Det kommer flere kapitler etterhvert, men jeg må rydde litt i bildene først.
Glika i zoi

Tzasiki

04. Jul 12, 01:12:39 #18 Last Edit: 04. Jul 12, 01:22:15 by Tzasiki
Fint å se vår favoritt- øy-og by i Kykladene igjen!!. :hjerte:

marjana

Ermoupolis ligger der alltid den, og Syros er vel den enkleste øya å reise til og fra i Kykladene. Mange fergeforbindelser i alle retninger daglig. Ett innenriksfly fra Aten til Syros, og tilbake til Aten daglig. Innenriksflyet koster 68 euro fordi det er uten skatt fra Syros. Jeg fløy fra Syros kl 10.20 og flyet til Oslo var kl 14.00. Jeg var hjemme før kl. 19.00 samme kveld!
Glika i zoi

marjana

Det var få bussforbindelser så tidlig på vårparten, også fordi bensin er dyrt, så det ble stort sett formiddagsbesøk til Ermoupolis.
Denne gangen gikk jeg til baksiden av havna med utsikt mot Ag. Nikolaous.
En runde rundt i boligstrøket litt opp fra havna.
Tilbake til havna, med en altfor stor lunsj for en person: Briam og moussaka, vin og soda.

Glika i zoi

marjana

04. Jul 12, 12:29:40 #21 Last Edit: 05. Jul 12, 16:46:58 by marjana
På vei til bussen hjem igjen stakk jeg innom Nikos taverna der de lokale gutta, som jeg har kjent i mange år, henger daglig. En runde med øl og vin og hyggelig prat, men de fortalte mye om tingenes harde tilstand nå i Hellas. Ikke jobb eller penger, og disse gutta er jo godt voksne og har gamle mødre som de pleier hjemme, for de må leve på gamle mors lille pensjon! Det er jo bare tragisk.

Dette virker litt stakkarslig, men både Vassilis og Yiannis har drevet flere tavenaer opp gjennom årene.
Den siste i Ano Syros, og jeg fikk i gave en av disse halvkilos krusene med tavernaens håndmalte navn utenpå.

Adonis som driver et reisebyrå, sier at han ikke vet hva han skal gjøre neste måned - økonomisk. Alt av penger går rett ut til skatt og til banken. "I am dried out now", sa han.
Han sier at det ikke finnes penger i omløp, så da stopper alt opp. Og ingen stoler på politikerne.

Glika i zoi

Tjorven

Veldig fine "baksiden"-bilder, Marjana  :) og litt av en lunsj ja (fikk du med deg doggybag?  ;) )
Den økonomiske  krisa merkes tydeligvis godt på noen øyer, som Syros, og faktisk på lille Antiparos også for de som driver i liten skala. Min venninne Stavrola leier ut rom og hadde en kafe, men måtte legge ned kafedriften i år pga økte skatter  :'( I tillegg var mora hennes alvorlig syk, så hun har dett ikke så lett nå. Veldig synd med kafeen, som lå i gata "mi" og var en fin lunsjplass/proviantsted for alle på vei til og fra stranda.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...