Logg inn med Facebook eller Google!

Syros august 2010

Started by marjana, 06. Sep 10, 00:46:18

Previous topic - Next topic

marjana

Hele august forsvant i en laaang hetebølge. Rundt 35-42 grader i skyggen, og hvor ble den forfriskende Meltemien av? Det ble alfor varmt for min del, så sove og sløve i skyggen, eller bade hele tiden, ble løsningen mot heten.

Jeg var tilbake på campingen i Galissas igjen i år. Har ikke bodd der på tre år, men var der ofte før om årene, så det var et hyggelig gjensyn med en sjenerøs og inkluderende familie som driver campingen. Fikk min gode venn fra US som nærmeste nabo, som var veldig koselig, så klart.

Ellers er det å være på Syros mer en sosial opplevelse for meg enn å oppdage nye ting der, selv om jeg aldri blir ferdig med Ermoupolis: å gå der gatelangs, se nye utstillinger, konserter, restaurantene og barene.

Jeg legger ut noen bilder fra Ermoupolis først, og så kommer det flere etterhvert.
Glika i zoi

marjana

Alle hadde det veldig varmt hele august. Hunden Rocky som er en blanding av collie type \"Lassie\" og schãfer hadde det veldig varmt i den tykke pelsen sin. Han kom ned på stranda og svømte litt ut, og sto der i vannet ganske lenge. Svømte litt og sto der og så på oss på stranda - og sto der lenge i vannet.
Glika i zoi

marjana

Vi var tre jenter som dro til Kini en kveld for en hyggelig middag sammen.
Maten var gresk, men ikke så typisk tavernamat:
Fenikkelrotsalat med youghurt og sitron garnert med dill og litt rød paprika.
Salt, innbakt \"cod\" med hvitløkspuré.
Kokt octapus i hvitvinseddik.
Fava med rå løk, olje og chili/paprikapulver.
Porto bello-sopp stekt i hvitløksmør.
Varme surdeigsbrød, et mørkt og to lysere.
Rødvin og vann.

Og etter jobb kom kokken og fisket med brød som agn. Han fikk fisk på llitt over 1 kilo i løpet av et par minutter! Den lille fisken fikk katten.
Glika i zoi

Ole

Herlig og variert gjensyn med Syros, Marjana! Jeg ser varmen på bildene.....

marjana

Javisst, Ole. De vakreste solnedgangene er de med løfter om de heftigste hetebølger.

Det jeg aldri forstår er hvorfor grekerne er så opptatt av å ha polarhunder i bånd i huset?
Stakkars huskier og samojeder som sliter med å overleve i pelsen og får bare vann å drikke og ingen avkjøling.
Jeg hater å se dette, men hva kan vi gjøre med dette egentlig?
Glika i zoi

kaka

Herlige beretninger, selv om temperaturen virket å være langt i overkant.

Badebildene av hund i solnedgang var spesielt fascinerenede!
KariK

bengalow

Den restaurangen känner vi till gott och väl, Marjana! Så kul att återse Kini. Det ger oss en längtan dit, när vi i gott och väl 2 veckor har sagt att vi vill återse den lilla goda byn.
Nu blir det väl att försöka skaffa sig ett billigt flyg dit ner...! Tips???
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Norwegian.no er billigst fra Norge - Rygge. Og direkte til Athen.
www.gtp skal være oppdatert på båtene.

Jeg har alltid sydd en fin rute fra Oslo til Syros med fin båtavgang osv. Men da må man alltrid dra på en søndag grytidlig.

\"HA HA, aldri på en søndag\"- sier du kanskje, men se på rutene.

www.norwegian.gr
Glika i zoi

Tzasiki

Takk for gjensynet med en øy som har en spesiell plass i hjertet mitt<3

marjana

Jeg fortsetter med litt flere bilder fra campingen i Galissas. Det er en veldig hyggelig camping, og alle som jobber der er veldig hjelpsomme og interssante å snakke med. Det er også et lite mini marked og en kafè ved resepsjonen.
Jeg hadde min gode venn i nabocabinen, og han har utrolig mye saker. Han bor hvert år i flere måneder på campingen, og oppbevarer ca 100 kilo på lager på campingen over vinteren.
En cabin er på ca 6 m2. En dobbelseng, og en enkel seng over. Et lite bord med en skuff, en vask med vannkran, et speil og noen knagger er det som finnes der. Enkelt, rimelig, og alt som egentlig trengs. Dusj og toaletter, kjøkken, er i fellesbygninger.
Glika i zoi

polyanna

Fikk du sove i den sterke varmen? Seks kvadratmeter er ikke mye å boltre seg på dersom luften står stille. Har prøvd noe lignende i tropiske strøk - med vifte. Mer til pynt enn til nytte. Fordi elektrisiteten som regel ble borte om natten. For den som våget, var vannet eneste mulighet til å kjøle seg ned på.

Ermeopolis e r en utrolig vakker by. Byen har en spesiell sjarm, storby og småby på en gang, noe du fanger veldig fint inn med kameraet.

Gleder meg til flere bilder.

marjana

Det var veldig varmt ja, Polyanna, men siden jeg er gammel gjest på campingen så vet jeg hvor de kjøligste, mest  skyggefulle cabinene er, og ba også pent om å få en vifte. Selv om det er varm luft som blåser fra vifta, så ble det heldigvis svalt nok om natta til å få sove greit.

Ellers takk for hyggelige kommentarer til dere alle!

Kameraet mitt virket bare av og til så det ble færre bilder enn det kunne ha vært, men jeg fortsetter:

Det var jo utrolig deilig å være på stranden i den varmen, bade, og bare ligge i vannkanten som en annen strandet hval sammen med de andre.

Likevel hadde vi som kommer hvert år på den lille stranden i Galissas et prosjekt i sommer: Vi plantet trær!
Vi kjøpte ca 15 tamarisktrær på et hagesenter som vi plantet rundt på stranda. Det er lite skygge der, så det trengs. Det var noen tørre kommentarer om at dette skulle vi jo ha tenkt på for 20 år siden, for når trærne blir store nok til å gi skygge, så er vi jo alle døde...

Ellers var det surpise party for hunden Lalo som fylte 10 år. Baller, andre leker, og hundemat til Lalo i gave, tequila med juice og isbiter til folket.

Et par som giftet seg i mai hadde et sommerparty på stranden i august med sikkert 4 kilo hjemmelaget tzatziki, to kilo oliven, en kvart, hel, kefalotiro og masse brød, pluss tequila og juice, selvfølgelig.
Det var nok tzatziki for alle på hele stranda i et par dager, men vanskelig å oppbevare på stranden uten kjøleskap. Alle spiste tzatziki. Ogå hunden deres, og katten også!
I det hele tatt, det er svært velorganisert, og ikke minst hyggelig sammen med denne vennegjengen!
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...