Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor og hvordan skal festen være?

Started by marjana, 07. Feb 10, 03:14:25

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg har blitt pålagt å feire et rundt tall snart av mine venner, og velger absolutt å feire dette på Syros, i slutten av august.
Vi blir vel 25-30 personer som skal ut på fest, og hvordan legger man opp til dette?
http://www.greek-tourism.com/syros/restaurants/arhordarikirestaurant/

På linken over finnes det en takterrasse som vi kan være på. Skal det være to langbord, eller flere bord, ca 8-10 personer rundt hvert? Maten som buffet er jo best, så alle kan ta det de liker å spise og mingle litt også.
Hva skal man ha til dessert? Iskrem og kake, frukt og youghurt?
Jeg må jo betale ganske mye siden det er min fest, men kanskje folk må betale 10-15 euro uansett. Er det ok?
Har dere forslag til fest og hvor og hvordan dette kan bli?
Glika i zoi

Turid

Jeg skal ikke komme med tilbakemeldinger i fleng akkurat nå, men det første som slår meg er at jeg ikke vil anbefale flere småbord. I den grad det er mulig ville jeg valgt langbord.
Det er etter regn at fuglene synger!

5ifamilien

Langbord og meze må jo være helt topp - hvis det lar seg gjøre :-)
Og du blir nok overrasket over hvor \"lite\" meze koster, og velger man husets viner i tillegg behøver det ikke koste så mye. Lykke til!

Tzasiki

Jeg må bare fortelle at denne restaurangen er kjempekoselig, veldig god mat!. Vi har selv vært der  og spist et par ganger!.
Lykke til med feiringen der i august!! :cheers:  :cheers:

Tjorven

Så koselig det så ut der :)
Jeg er uenig med de andre angående langbord, når dere blir såpass mange. Da vil jo ikke gjestene på endene av bordet se eller få særlig kontakt med de på andre enden. Jeg ville heller gått for å danne en l_l av bordene, eller et kvadrat-lignende oppsett hvor folk sitter langs yttersiden, slik at alle kan se alle.

Syns det er helt greit at gjestene er med på å betale litt for maten, og at du heller står for drikken, kanskje? Det kommer vel litt an på om du må ut med penger for å leie (hvis kun privat selskap) og hva det koster.
Ellers syns jeg forskjellig typer meze er et bra valg. Alltid spennende å få smake på litt av hvert.

Lykke til med planleggingen, Marjana. Jeg er sikker på at du får en fin fest  :occasion4:
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Takk for innspill, alle sammen!
Jeg tror ikke det blir nødvendig å leie takterrassen, men at jeg reserverer den til ca 30 personer, og da er det nok ganske fullt, og at vi kan ha takterrassen for oss selv. (Ingen som har bilder derfra, tilfeldigvis)?
Jeg har bare spist nede, og vet ikke helt hvor stort det er oppe, men utfra bildene i linken ser det passe ut.

Jeg er heller ikke så begeistret for langbord, for man får bare snakket med og sett de aller nærmeste. I tilfelle bør det nesten bli to, tre langbord. Bord i flere store kvadrater er også ganske inkuderende, og man kan jo flytte seg litt rundt. Litt av vitsen er jo at alle får vært sammen, og snakke litt med alle. Det blir en miks av noen fra Norge, lokale, og andre utlendinger som kommer hver sommer til Syros.

Det blir nok en buffet med litt forskjellig. Salater og dip, sjømat, kjøtt og grønnsaksretter. Øl og husets vin.
Hvis jeg legger ut 300-400 euro så bør det dekke en normal porsjon mat og drikke per person. Kanskje hver enkelt likevel må ut med 10 euro, men det er vel ok?
Glika i zoi

Tjorven

Jeg tror nok folk flest har forståelse for at de må være med å spleise litt på kalaset, når det er snakk om så mange mennesker. 10€ for en slik helaften er ikke mye forlangt, etter min mening, iallfall ikke hvis man er der i utgangspunktet. Her i Norge er vi jo vant med spleiselag, men vet ikke hvordan skikken er blant vennene dine på Syros.

Hvis gjestene dine fra Norge kommer i \"ens ærend\" for å feire bursdagen din, hadde jeg vel sponsa festen for dem. Regner med at de allerede har betalt både reise og opphold på Syros, så da er det kanskje litt \"kjipt\" å måtte betale for festen også?

Men her kommer selvfølgelig din egen og andres økonomi inn i bildet også, så det må du jo vurdere selv. Er du i tvil, så ville jeg rådført meg med ei god venninne/gjest og hørt hennes mening.
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Nja, jag är nog böjd att hålla med Tjorven. Här i Skandinavien ser man gäster som sitter och delar på räkningen långt efter att restauranten är stängd. Det har jag aldrig sett i Grekland! Är man inviterad så är man - då skall inte lommeboken upp. Nä, försök att få ihop det utan dessa \"nordiska\" regler. Det är mitt råd! I annat fall får du väl begränsa antalet deltagare...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

polyanna

Restauranten ser perfekt ut, dette blir nok vellykket.

Jeg ville valgt flere mindre bord fremfor langbord. Ved langbord blir det oftest til at man bare snakker med sidemannen, litt statisk. Selv om buffet så opplagt hjelper til med å bryte ned det der med \'min stol er opptatt\'.  

Og hvorfor ikke gjøre det \'utradisjonelt\', det er slett ikke så uvanlig i dag når det inviteres til store dager at gjestene gir sin lille skjerv. Med glede. De fleste klarer å avse 10-15 euro. Det er jo småpenger i en sånn sammenheng. Jeg kjenner få som ville reagere negativt på dette, har selv deltatt i både 40 års- og 50 års feiringer på denne måten. Vi vil jo mye heller at jubilanten skal bli feiret, og selv få anledning til å delta, enn ingen feiring.  

Gjestene kan jo oppfordres til å ha med en liten konvolutt når de ankommer. Så blir ikke grekerne beskjemmet over å se på nært hold at vi kan ha andre skikker enn dem.

marjana

Det hyggeligste er jo om jeg får råd til å betale for alle, og at ingen må begynne å regne og veksle og surre med penger når vi er ferdige.
Det har vært flere versjoner på festene vi har hatt tidligere i samme vennekretsen; at bursdagsbarnet betaler alt, at bursdagsbarnet betaler det meste, men at hver enkelt betaler litt, ca 10 euro. Jeg får nok forståelse uansett for hvordan dette blir.
Det blir litt feil å ikke invitere alle i vennekretsen, så under 30 personer blir det nok ikke.
Jeg får se å få tjent opp noen penger litt fort!
Glika i zoi

5ifamilien

Et lite innspill til det med langbord :-) Unasett langbord eller flere bord - får man ikke snakket eller sett alle på engang.. Men har man langbord, kan man etter maten -\"hoppe\" noen hakk til høyre - eller til venstre :-) Eller så kan kun annenhver \"hoppe\".... mange varianter.
Vi gjør dette ved store anledninger - og da får man snakket med forskjellige. Også blir det en liten \"næmmen hei\" :-)

marjana

Jeg får vel håpe at noen i gjengen kan tenke seg å være \"toastmaster\" til å trekke litt i trådene, og hjelpe til med å ha litt oversikt gjennom kvelden.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...