Logg inn med Facebook eller Google!

Athen - området. Tips ønskes!

Started by Frøken Sofie, 10. Dec 13, 19:50:45

Previous topic - Next topic

Frøken Sofie

Vi skal seile sommeren 2014 og har kommet frem til en rute vi synes ser morsom ut.
Alimos - Sounio - Kythnos - Milos - Ios - Santorini - Anafi - Astypalea - Kos - Kalymnos - Leros - Lipsi - Patmos - Donousa - Amorgos - Småkykladene - Paros - Antiparos - Sifnos - Serifos - Poros - Alimos
Før seilturen skal vi ha 6 dager i Glyfada. Vi har vært der et par ganger før, men har da bare hatt en dag eller to til rådighet og tiden har da gått med til en tur inn til Athen  sentrum. Ellers har det blitt mye forberedelser av seilturen. Til sommeren har vi mer tid. Regner med det blir en lat dag på stranden. Kanskje to....og så tenkte jeg at kanskje noen her hadde gode råd og tips til andre ting vi kan se og oppleve i Athen-området.

Anders

eh.... er det to eller tre måneder dere har til rådighet for den seilturen??? :-)

Frøken Sofie

10. Dec 13, 21:23:07 #2 Last Edit: 10. Dec 13, 21:30:07 by Frøken Sofie
Vi kommer til å seile nesten hver dag - og det er ca 600 nautiske mil.
Nei, vi har ikke to måneder, men en ....  I 2012 seilte vi ca 350 nautiske mil på to uker( også Kykladene) - og hadde mange liggedager. To på Ios, fire på Syros og to på Mykonos, så jeg føler ikke det er altfor stort mål. Blir det for dårlig tid kommer vi til å korte inn litt og må velge bort noen øyer. Jeg håper vi rekker over det meste av det vi har sett for oss. :)
Høstturen på en uke var 165 nm. Og sommerturen ble på 385 nm - med tre sykehusbesøk, to legebesøk og masse liggedager på grunn av skadet skipper. Jeg føler ikke at vi har listen altfor høyt, men blåser det for mye kan det jo være - som sagt- at noe må utgå.

Anders

Det håper jo selvfølgelig jeg også, men syns dere gaper over veldig mye der... er det ikke et poeng å få litt mere enn bare noen timer i land da? Fikk litt sånn "amerikanere-som-skal-se-Europa-på-fem-dager"-feeling... Håper dere får det til, men personlig ville jeg kuttet litt ned og heller brukt litt lengre tid på hvert sted. Men det er jo meg :-)

Frøken Sofie

Det er jo lovlig å forelske seg i et sted og bli flere dager. Vi har gjort det før vi. Nattseilas har vi hatt også... Men jeg blir fort rastløs og synes det er deilig å sette seil. Det er nok litt seilingen i seg selv vi også synes er moro. Vi har vært på mange av øyene fra før, men håper jo å få sett en del for det om vi velger å seile videre dagen etter. Det blir gjerne en tusletur etter at vi har kastet anker. Og så en dusj og ut til middag og så ut for å se litt mer av kvelds og nattelivet. Og så bruker vi å få med oss litt morgenen etter. Før vi kaster loss igjen. Tror det er litt derfor jeg liker å sjekke opp litt på forhånd også. Så vi vet litt av hva vi vil se når vi kommer frem. :)

marjana

Jeg ser at dere har tenkt dere innom Sunion, og tempelet der med den flotte utsikten oppe på klippen er absolutt verdt et besøk! Bukten nedenfor er visst også populær å ankre opp i for seilbåter.

I Lavrio en mil unna Sunion har de et marked hver torsdag i gatene like bak torvet, litt opp fra havna. Der selger de alt mellom himmel og jord: frukt og grønnsaker, alt til huset, klær og sko, vesker, tepper og alt mulig annet, så der er det morsomt å se på folkelivet. Lavrio er ikke så stor, men har noen tavernaer og barer man kan oppsøke på kveldstid. Man kan vel også ankre opp med seilbåt midt i havna i Lavrio.
Glika i zoi

Frøken Sofie

Kan det være verdt å leie bil mens vi er i Glyfada? For å se litt? Det fungerer jo veldig greit med trikk inn til Athen.

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...