Logg inn med Facebook eller Google!

Enkleste reisevei til Peleponnes/Kalamata

Started by SiriK, 13. Nov 13, 14:33:44

Previous topic - Next topic

SiriK

Hei,

Jeg har bestilt et fantastisk hotell på Mani, Limeni i sommer. Jeg har bestilt direkte via hotellet og ikke gått via charterbyrå. Jeg ser at Lilleput tilbyr direktereise med SAS på lørdager, men min hotellbestilling går fra søndag til søndag.

Har noen av dere noen tips til hvordan man kan komme seg til Kalamata på enklest/raskest mulig måte? Ser det er en del flighter via Wien, men da blir reisen plutselig 14 timer lang. Jeg vil helst også unngå å leie bil. Finnes det f.eks noen ferjemuligheter eller innenlandsfly?

tovenor

Det finnes både fly og buss Athen - Kalamata. Veien fra Athen til Kalamata er veldig bra, jeg har kjørt den flere ganger, så det kunne også være en løsning å leie bil...:)

JohnS

Er det sikkert at du ikke kan få endret bestillingen til lørdag til lørdag?   Ellers kan det jo tenkes at hvis prisen med Lilleput er OK, kan det være en mulighet å skaffe seg ei enkel natt på et annet hotell i nærheten fra lørdag til søndag, og heller la det bestilte rommet stå ubrukt den siste natta hvis du ikke får avbestilt det.  Skal man kuske nedover med flybytter og ventetid på flyplasser, + evt buss fra Athen, mister man fort en dag i forhold til direktefly.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

SiriK

Takk for gode tips! Hvordan er veien ut av Athen - er det veldig kaotisk og vanskelig å kjøre der?

Får dessverre ikke endret hotellbestillingen min.

tovenor

Veien fra Athen til Kalamate er en flott motorvei med tre kjørefiler hver vei, de siste kilometrene før Kalamata vet jeg ikke om er ferdig enda, men det er helt ok å kjøre der..

Sveinung

Det er motorvei direkte fra flyplassen til forbi Tripoli. Derfra til Kalamata er motorvei under bygging.
Har ikke kjørt der siden 2006, så jeg vet ikke hvor langt den er ferdig.
Hvis du skal til Limeni like nord for Areopoli er det svingete vei fra Kalamata og sydover (ca. 8 mil).
Alternativet kan være å kjøre Tripoli - Sparta - Gythio - Areopoli.

tovenor

13. Nov 13, 18:46:29 #6 Last Edit: 13. Nov 13, 18:49:51 by tovenor
Veien er nesten ferdig, til noen få kilometer ifra Kalamata. Når du tar av til Tripolis blir veien litt smalere, to kjørefiler hver vei..



Bildet er tatt ifjor vinter..

tovenor

Jeg undersøkte litt, og veien er faktisk ferdig helt til Kalamata!  :)

Greece-Traveller

Jeg har gode venner som bor i Petalidi (landsby i nærheten av Kalamata) og de bekrefter at veien er ferdig.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Ikaros

Motorveien mellom Athen og Kalamata er ferdig og helt OK. Jeg reiste der igår! Det tar ca 3 timer til Kalamata med bussen fra busstasjonen i Athen. Bussen koster 22,20 E, men det er absolutt ingen fare med å leie bil rett fra flyplassen. Enkel og grei kjørevei sørover!  :)
(Du vil kanskje ha behov for en leiebil i Limeni?)
Hvis du ikke liker å leie bil kan du ta 93X bussen fra utgangsdøren på flyplassen til busstasjonen. Det er endestasjonen for bussruten. Derfra går bussen til Kalamata. Bussen fra flyplassen til busstasjonen koster 5 E og tar ca 1 time.
Bussene er fine, med nummerte sitteplasser. :)
Fra Kalamata og ned til Limeni er veien mere svingete, og jeg vet ikke noe om busstidene. Jeg vet det går busser fra Kalamata og til Itilo (ikke langt fra Limeni), men jeg vet som sagt for lite om tidene. Det eneste jeg vet er at det varierer mellom sommer- og  vinterruter.

Når på året skal du dra?


SiriK

Tusen takk for alle svar! Vi drar i juni, og har vel falt ned på at fly til Athen + leiebil blir det enkleste (for ikke å snakke om billigste!  ;) )

Lavendel

Hei!
Som andre før meg har nevnt er det motorvei mellom Athen og Kalamata. Vi kjørte den nå i desember for første gang. Var selv spente på å finne veien ut fra flyplassen og videre i mørke, men dette var veldig enkelt. Følg skilting til Corinth, deretter Tripoli for så går det direkte mot Kalamata. Du må imidlertid være forberedt på MANGE bompasseringer, og disse er alle manuelle. Sørg for å ha kontanter. Tror vi betalte ca 15 euro til sammen.
Vi tok i mai buss samme vei og ble den gang veldig positivt overrasket over standard og hvor behagelig dette var.
Et alternativ som ikke er nevnt vedrørende reisevei og som vi har vurdert å prøve ut er fly til for eks Stockholm for deretter å ta fly videre direkte til Kalamata med Aegean Airlines. De har for øvrig andre destinasjoner enn Stockholm. Ut fra priser vi har sjekket ut er de ikke avskrekkende og hvis man i tillegg får til et "røverkjøp" med for eks Norwegian kan en spare reisetid og energi.
Jeg håper du/dere får en fin tur, og en god ferie. Lykke til  :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...