Logg inn med Facebook eller Google!

Diddi og Mikki loffer i Kykladene, vest del 3- Kimolos.

Started by Diddi, 10. Apr 13, 22:27:26

Previous topic - Next topic

Diddi

Etter et lite opphold kommer nå turen til den vesle øya Kimolos. På fergen fra Folegandros ringte vi til Bohris for å leie rom, etter et tips på nettet. Jo-da etter noen telefoner til ham og en trøtt tenåring av en sønn ( som etter farens mening var litt for bortskjemt) fikk vi avtale om hans beste rom !
Vi gikk av fergen i Psathi, men her var ingen kamp om turistene. Gikk opp til en taverna som lå i vannkantes, hvor noen hjelpsomme menn ringte etter taxi for oss.
Taxidamen kom ganske så kjapt, og kjørte like kjapt opp bakkene til Chora !! Byen føltes som en labyrint, men rett som det var stoppet vi utenfor BOHRIS !!
Som vi hadde lest måtte vi inn bak kjøkkenet og opp trappen for å komme til rommet. Det var etter Mikkis mening i overkant enkelt, men jeg tok det hele med god fatning.Rommet var i hvertfall rent og "pent". Utsikten var utrolig flott, og sommervarmen hadde kommet for fullt.
Om øya ikke har så mange fastboende (ca 700) var her mye liv og røre allikevel. Her var de ikke opptatt av å bruke beina, nei var det mulig så kjørte de moped eller bil.
Vi pakket ut, og handlet inn litt terrassesnop, før vi tok en liten vandring som ble omtalt som "rundt stener og kaktus".

Utsikt fra terrassen...


På vei ut av byen...


Her er vi på vei opp fjellet bak Chora


Litt høyere...




Ny ferge på vei inn til Psathi...


Ikke lange biten over til Milos  :)...og utsikt til Goupa !


Fra platået på toppen, hvor det jo også var en liten kirke  og rester fra flere vindmøller


Her var mye kaktus og steiner ja !!


Her lurer det seg inn et bilde fra fergen, hvor vi ser inn på Kimolos.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

karri

Deilig å fortsette på "loffen" i Kykladene med dere  ;)
KARRI

Tjorven

Det blir spennende å følge dere videre på Kimolos  :)  Vi så øya kun fra sjøsiden da vi var på Milos i høst  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Takk for det jenter  :)
Var en flott utsikt over den lille vulkanøya her oppe. Vi så utover et fjelllandskap med hvite klipper, og ned på den vakre landsbyen Goupa.

Her har vi kommet ned til vannet igjen, og her var det utrolig vakkert,stille og rolig !! Et bad hadde ikke vært dumt !




En drømmestrand i sikte....




Et lite håndkle hadde vi med, men ikke badetøy  ::) ::) ....fikk ikke hjelpe!!! Her måtte vi bare ta et bad  ;) ;) Presis når vi var ferdig påkledd igjen kom en hyggelig eldre greker. Å, vi var fra NORGE  :) :) Bedre folk kunne han visst ikke tenke seg !!


Vi rusler videre mot Goupa. Det er så flott langs med kysten her.Hadde ikke vært feil med et lite feriehus her  :)







Goupa...








Så er vi tilbake i gamlebyen igjen. Før dette traff vi på en orm ute på landsveien. Vi prøvde å skremme den vekk med en stein, da bare reiste den nakken og fresa mot oss. Det var av den giftige typen som man absolutt ikke bør treffe på. Snakket med en kunstner på øya som hadde bodd der i flere sommerhalvår.Han hadde kun sett et par døde eksemplarer i sin tid. Det var flaksa vår !!! Ikke at den gjorde oss noe fysisk, men begge to fikk mareritt om natta! Jeg har helt panikk for slike vesen, noe som har plaga meg hele livet! Burde jo tatt bilde av den, men det kom jeg på først dagen etterpå !! Fikk i ihvertfall kjøpt oss vandrestaver etterpå !




Små puser på trappa til matmor !
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Så sjarmerende det så ut der  :-*  Bare greit at du ikke tok bildet av ormen som fresa  :o  Får helt "nælla" av slike krypdyr jeg også  :-[  Herlige bilder, frudiddi  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Så fint å få være med på tur igjen! Nydelig, er det.
Litt guffent med den ormen, skjønte jeg (som gjerne skulle sett bilde, så jeg vet hvem jeg skal skygge unna  :( )
KariK

Diddi

Ja, den ormen var rett og slett ufyselig  ;) Ligner litt på hoggorm, rutete mønster på ryggen.
Neste morgen er vi klare for turen til Skiàdi-soppen  ;D ;D
Først tar vi turen til bakeriet og kjøper noen lekre paier til vandringen, samt spiser en god frokost der. Paiene er helt nystekte, så de får henge utenpå sekken.

På veien til bakeriet, grønt og fint. KALIMERA...


Vi starter tidlig da turen nok vil ta rundt 6 timer med jevn fart.


Veldig tørt allerede enda det kun er mai mnd, utsikten er det ingen ting å si på.


Veldig fin vei en lang bit inn mot soppen




Vakkert med markblomster....


Dette er absolutt min favorittblomst i Hellas. Noen som vet navnet ? Vi har vel ikke akkurat denne utgaven i Norge ? Den er helt spesiell i alle stadier.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

karri

Wow! Den blomsten på siste bilde, er jo rene kunstverket!! Den har jeg aldri sett selv. :blomst3:
Bildene dine varmer nå som snøværet "klemmer" på utenfor vinduet.
KARRI

Fia

Veldig hyggelig lesning, frudiddi, og flotte bilder! :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

marjana

Så flott det er på Kimolos, og så fine farger! Disse små båthusene er så sjarmerende.

Planten kalles på norsk bjørneklo. Den vokser vilt overalt på markene og får en svart flekk i midten etterhvert, der det i ditt bilde er nå en rød blomst. Bjørneklo kan minne litt om fennikkel, men har helt andre blader og dufter ikke lakrisaktig. Så vidt jeg vet er dette ikke en spiselig urt.
Glika i zoi

karri

Prøver man ikke å få bort den norske varianten av Bjørneklo?! Mener det er den planten som har etsende saft i seg!? Eller tar jeg feil?
KARRI

marjana

Jeg tror, vet ikke helt sikkert, men at tromsøpalmen som vi vil utrydde her i Norge er det samme som kjempebjørneklo. Det på bildet fra Kimolos, og som man finner overalt vilt på markene i Hellas er vel det vi kaller vanlig bjørneklo. Den er på størrelse som hundekjeks, men helt klart i samme kurvplantefamile som sprer seg fort.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Katherina | Today at 14:58:13
:bye: Mon tro hvor dette er? ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Katherina | Today at 14:50:31
:yeah: Gleder meg til å vandre rundt her igjen...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...