Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er ditt yndlingssted i Hellas - og hvorfor?

Started by Frøken Sofie, 20. Mar 13, 13:28:26

Previous topic - Next topic

Frøken Sofie

Under profil var det et spørsmål om mitt yndlingssted i Hellas. Og jeg tenkte at det får jeg komme tilbake til . Jeg har  sett så mye flott og har ikke sett på langt nær nok. Jeg må nok tenke litt til på det....

Og så tenkte jeg at jeg ville spørre her også - Hva er ditt?? Og hvorfor??

Ole

Athen
Her er det alltid noe nytt å se og noe nytt å oppleve.
Severdigheter i særklasse.
Utallige steder å spise og drikke.
Pulserende liv.
Rolige steder.

Patmos
Feelingen, roen, kjenne at man er til.
Ikke mye å gjøre her og det er deilig!

Paros
Fine strender.
Mange fine småbyer.
Liv og røre i Parikias havn, men ikke vanskelig å finne rolige steder.
Og så har vi funnet det perfekte sted å bo!

marjana

Det er flere tråder under "Hellas generelt" om temaet som går langt tilbake i tid...

Men jeg kan jo svare kort:
Jeg har endt opp på Syros fordi Ermoupolis er i full aktivitet året rundt. Det er et utrolig variert kulturprogram hele sommersesongen. Det er fine, små landsbyer med alt fra nakenstrender til de større strendene med solsenger og servering på stranda. Ikke minst har jeg fått mange venner på Syros i årenes løp, og det er veldig hyggelig å ha mange venner der man drar når man reiser alene.

Forøvrig sies det at man alltid må komme tilbake til Syros hvis man har drukket av kildevannet i Ano Syros. Jeg har tydeligvis drukket altfor mye av det!
Glika i zoi

Anders

Quote from: marjana on 20. Mar 13, 18:19:00

Forøvrig sies det at man alltid må komme tilbake til Syros hvis man har drukket av kildevannet i Ano Syros. Jeg har tydeligvis drukket altfor mye av det!


Kanskje det varme vannet til Manoli har den samme virkningen? Jeg har iallfall funnet mitt sted, og kan ikke forklare hvorfor... kanskje "derfor-derfor" er svaret? :-)

Tjorven

20. Mar 13, 23:53:05 #4 Last Edit: 21. Mar 13, 00:06:31 by Tjorven
Det har blitt noen besøk på diverse øyer, samt litt på fastlandet, så en klar favoritt er vanskelig å peke ut. Jeg har flere  :-*

ANTIPAROS
har sneket seg inn under huden min. Allerede etter første besøk visste jeg at hit måtte jeg tilbake. Men jeg ante ikke da at jeg skulle vende tilbake hele 5 ganger på rad siden 2009. (Og i sommer blir det to ganger til  ;) )  Dette er ei typisk "gjenganger"øy for de som reiser hit, og de fleste har kommet tilbake hvert år i en mannsalder. En veldig inkluderende gjeng er det også, som tar godt imot nykommerne. Det samme gjelder lokalbefolkninga, og det bidro til at jeg fort følte meg hjemme her og alltid føler meg velkommen. Etter hvert har jeg fått gode venner i begge leire, noe som er både trygt og koselig, spesielt siden jeg som regel har feriert her alene. Jeg vet at her treffer jeg alltid kjente, her blir jeg ønska velkommen tilbake som ei som hører til, og det er en god følelse.
Dessuten er byen en idyll å rusle rundt i, har flere strender for enhver smak, mange koselige tavernaer med god mat, hyggelige barer og ikke minst en skuldersenkende siga siga mentalitet. Bare for å nevne noe. Man kan slå ut håret og danse til 70-tallsmusikk på Doors når man er i den formen, eller ta det helt piano om man ønsker det. Og alt er i umiddelbar nærhet siden byen er såpass liten.
Joda, Antiparos har så absolutt fanget meg også, i likhet med så mange andre.

FOURNI falt jeg pladask for fra første stund, da jeg kom dit i 2009. Det var nesten litt "skummelt", for jeg hadde allerede avstandsforelska meg før jeg hadde opplevd øya live  ??? Det var noe udefinerbart som bare gjorde at jeg måtte dit, etter å ha lest litt og sett bilder derfra. Forventningene ble innfridd, og vel så det. Øya er ikke sånn typisk idyllisk eller spesielt vakker som mange av de kykladiske øyene, men her råder ei helt spesiell stemning, den har noe magisk over seg. Vanskelig å beskrive med ord, man må oppleve Fourni selv for å skjønne det.
En ting er sikkert, her råder en helt spesiell ro, og får man ikke fred i sjela her, så vet ikke jeg.
Innbyggerne er gjestfrie og vennlige, her serveres nydelig mat over alt, og det er få turister å se.
Jeg har siden den gang alltid ønska meg tilbake, og hadde planlagt å dra nå i høst. Det dukka imidlertid opp et forumtreff som skal foregå et sted i ei anna øygruppe på denne tida, så Fourni får vente til neste vår. Men da VIL jeg tilbake  :-*

SIFNOS ferierte jeg på for første gang i fjor høst. Rett og slett ei herlig, vakker øy som har "alt". Kykladene i et nøtteskall, historiske Kastro, de vakre fjellbyene Apollonia og Artemonas, sjarmerende og rolige små fiskelandsbyer som Vathi der vi boddde. Alle de hyggelige folka vi møtte og den gode maten vi fikk over alt gjorde ferien der komplett. Vi fikk utforska en del av øya, men har også mye til gode til neste gang, for denne øya frista også til et snarlig gjensyn.  ;D

KOUFONISSI er rett og slett ei lita perle :-*  Omkransa av den mest turkise sjøen jeg har sett! Og det helt spesielle lyset. En liten fargerik Kardemommeby som det var en fryd å rusle rundt i. Her var det stille og rolig i juni, og hva er vel bedre enn å sovne og våkne til bølgeskvulp ;) Sukk hjerte. Planlegger en tur dit også i høst.

LIPSI og SYMI er også øyer som har gjort inntrykk på meg, hver på sin måte. Forhåpentligvis blir det gjensyn med disse øyene også  :)  Samtidig er det alltid "nye" øyer jeg ønsker å utforske..... Hellas er min store kjærlighet og jeg kommer tilbake igjen og igjen så lenge helsa holder  :-* 8) ;D :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

Heidrun

Kreta er min favoritt. Men på grunnav sviktende helse fremover. Ja da vil jeg nok få Santorini og Kamari som en favoritt ( mest på grunnav at stedet er lite og levende ). Men til sommeren er faktisk Skiathos min favoritt. Hvordan kan jeg forklare dette. Jo fordi uansett hvor i Hellas jeg er ( bortsett fra øde steder da ) ja da er det stedet jeg befinner meg min favoritt der og da
Yamas til livet og til

stein

For oss som seiler: Loutra på Kithnos. Uthavn: Derrick cove på Dochos.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Frøken Sofie

Quote from: stein on 21. Mar 13, 19:20:18
For oss som seiler: Loutra på Kithnos. Uthavn: Derrick cove på Dochos.


Bare en liten kommentar ... Så Loutra, spennende! Noen spesiell grunn til at det seiler opp som favoritt?
- Og blir du en av de som seiler første uken i sept??

kaka

Peloponnes -Mani, gjerne med base i Kardamili:
Fordi omgivelsen er så vakre, og rike på turmuligheter.
Fine landsbyer og småplasser å vandre mellom i heiene.
Det gi ro i sjelen.

Plomari-på Lesvos.
En levende, gresk by, som jeg bare har blitt mer og mer glad i etterhvert.
Også her, med fine landsbyer i tilgjengelig nærhet.

- I tillegg har jeg glede av å besøke nye steder, - og har fått mange "hit vil jeg gjerne tilbake"-opplevelser.
Mine yndlingssteder er der jeg opplever gresk hverdag, - og fine turmuligheter mellom landsbyer.
KariK

Ninette

Mitt yndlingssted er der jeg til enhver tid er - og der jeg gir meg selv anledning til å senke skuldrene og bare være tilstede.

I det ligger å ha gode møter med mennesker, kjenne sola varme, rusle barbeint i vannkanten, nyte et godt måltid mat, eller streve meg opp på en fjelltopp der jeg kan sitte "musestille" og nyte utsikten utover havet ......

At Kreta ble øya i mitt hjerte, tror jeg var litt tilfeldig. Kreta var ikke mitt første møte med Hellas, men det var der jeg først hadde disse gode opplevelsene <3

Kriti stin kardia mou <3
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

stein

Quote from: Frøken Sofie on 21. Mar 13, 20:01:29
Quote from: stein on 21. Mar 13, 19:20:18
For oss som seiler: Loutra på Kithnos. Uthavn: Derrick cove på Dochos.


Bare en liten kommentar ... Så Loutra, spennende! Noen spesiell grunn til at det seiler opp som favoritt?
- Og blir du en av de som seiler første uken i sept??


Liker havna i Loutra, så sant det ikke blåser altfor mye rett inn. Da er det et slit å komme ut igjen. Loutra er stille og koselig. Spaser til Taverna Katerina. Veldig bra. Bad i den varme kilden.

Tenker du på viseilerigjen? Jada, jeg har leid en Cyclades 50,5. Blir min 20. seilferie i Hellas. 18. som skipper.

Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse


Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...