Logg inn med Facebook eller Google!

Fjelltur,Kardamili - Petrovouni - Proastio

Started by Katherina, 22. Feb 13, 19:07:44

Previous topic - Next topic

kaka

Quote from: havard on 05. Mar 13, 21:45:19
Det gamle huset i Petrovouni er faktisk en gammel taverna! Den er fra tiden før nåværende asfaltvei ble bygget og veien til Petrovouni var den gamle kalderimien! Eieren er den steingamle damen i gamlebyen Kardamili, som døde for et par år siden - bortimot 110 år gammel!

Hilsen Håvard


Det var interessant, Havard, og nesten utrolig å tenke seg!
- eller kanskje ikke: vi stopper jo alltid der for en liten pust, når vi kommer opp  :)
KariK

havard

Ja, du vet at før asfaltveiene ble bygget i 1960-årene, var det bare kalderimiene som forbandt de enkelte landsbyer. Du kan tenke deg hvor deilig det måtte være å få kjøpt seg en liten kaffe e.l. når man kom opp kalderimien til Petrovouni! Og så fin beliggenhet!! Den gamle damen, som vi møtte et par ganger, har en etterlevende sønn. Han er vel ikke mer enn 80-90 år gammel!

Men er det noen som vet noe om den gamle hulekirken på veien mellom Petrovoni og Proastio?? Alder, historie? En som antakelig vet noe om det er slakter Pedro i Kardamili, men jeg har aldri husket på å spørre ham.

Hilsen Håvard
Håvard

Katherina

 :winking: Flott å få litt lokalkunnskap, havard, og artig med historien bak "Nr1". Det må vært spesielt fint å sitte der en kveldsstund og nyte utsikten og solnedgangen. Begynner nesten å drømme, jeg.  ::)

:45fjj: Det var nydelig å gå her. Frodig, fjellene på den ene siden og havet nedenfor på den andre siden. Best av alt, jeg kjente at det var godt å gå. Formen holdt seg og jeg koste meg. Så dukket et kjent syn opp: Proastio!

Når vi har bil til disposisjon, så hender det at jeg tar en morgentur opp hit. Jeg liker godt å gå rundt her og knipser litt her og der. Jeg frydet meg over å ha gått hit og gledet meg til en frappe og et glass kaldt vann.  :winking: De gangene jeg har vært her, så har jeg lagt merke til en liten taverna inne i et smug. Fordi jeg som regel har vært her tidlig på morgenen så har den vært stengt. Mon tro om den var åpen nå? Joda. Vi fant oss en koselig plass omkranset av planter, bl.a hortensia. I og med at vi er hortensere, synes vi det er litt speielt med hortensiaen.  :99wywy: :hfjjk:




















SALIG!


VELFORTJENT!


Niaas

Flotte bilder, og flott landskap!

Å, nå fikk jeg lyst til å vandre i Hellas igjen!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Tjorven

Det var to fornøyde mennesker som endelig fikk sin frappe  ;D og i flotte omgivelser.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

 :bye: Ja, det smakte skikkelig godt med den frappen og velfortjent også!

  :hfjjk: Før vi begynner på nedstigningen, tar vi en liten rundtur i Proastio. Noen av bildene er fra tidligere tider. Tar de med fordi jeg er alltid synes det er så koselig å gå rundt her.  :99wywy:


TIDLIG MORGEN I PROASTIO












KJEKT Å HA












kaka

Mye kjent og kjært her, Katherina :)
Det første bildet var helt spesielt. Takk for det!
KariK

Katherina

 :blomst3: GOD PÅSKE!  :blomst3:

Det er påske og da passer det godt med en liten kirkevandring i Proastio. I de trange gatene og smugene finner vi små kirker og familiekapeller både her og der.

På nettstedet: http://www.zorbas.de/maniguide/proastio.html har jeg funnet mange interesannte opplysninger om Proastio og blant annet kirkene der.

De to største kirkene har jeg merkelig nok ikke noe ordentelig bilde av. Disse har heller ikek vært åpen når jeg har vært i Proastio. Kanskje det byr seg en anledning når vi kommer nedover i den greske påsken.


HOVEDKIRKEN I PROASTIO - Eisodia tis Theotokou - Jomfru Marias åpenbaring


TÅRNET TIL DEN GAMLE KIRKEN AG. NOKOLAOS.       


EN AV DE MINSTE KIRKENE JEG HAR SETT LIGGER LITT ANONYMT I EN AV SIDEGATENE


JEG  STOD PÅ DØRTERSKELEN OG TOK BILDET





















(











Magnolia

Det er en flott opplevelse å gå fra kapell til kapell oppe i Proastio. Turen blir ikke så lang, for kapellene ligger ganske tett. Jeg har lest at det skal være over 30 i den lille landsbyen, og jeg tror nok jeg har besøkt de fleste av dem i årenes løp.
Jeg har følgt dere steg for steg på turen oppover og bortover. Det er en fantastisk tur, og de flotte bildene dine avspeiler virkelig den fargerike floraen,den mektige naturen og de spesielle kapellene. Håper du har mange flere bilder å dele med oss. Nå nærmer det seg ferie for de fleste av oss, og da blir lengselen mer og mer intens. God tur til vårt paradis i den greske påsken. Skulle gjerne slått følge. Gresk påskefeiring er unik.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Så fint å se bildene fra den lille kirken, Katherina
KariK

Katherina

 :kd66: Ja, det er flott å gå fra kapell til kapell i Proastio. Lurer på å ta en tur opp dit en av dagene i påska.
:) Nå nærmer det seg raskt at vi er tilbake i disse omgivelsene og det er vel på tide å komme seg ned og tilbake i Kardamili før jeg er tilbake og på ny tur med fotoapparatet.  ::)


EN ANNEN STIL ENN PÅ BEBYGGELSEN ELLERS I PROASTIO














KALAMITSISTRANDA KOMMER NÆRMERE OG NÆRMERE


ENDA NÆRMERE






FRAMME!!!!!!!!


HVEM LAR SEG SKREMME AV LITT STORE BRENNINGER? BARE DEILIG!






VEL TILBAKE I KARDAMILI OG SANNELIG KLARTE KONA DET!


YES, I DID IT!!!






Kabi

TAKK for flott tur ! Ikke rart vi lengter til Kardamili og omegn  :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...