Logg inn med Facebook eller Google!

Tur vestover på Peloponnes

Started by Katherina, 08. Feb 13, 11:37:01

Previous topic - Next topic

Katherina

 :hello43: Ser at tråden min har satt i gang en liten meningsutveksling om feriemål. Peloponnes kontra øyene. Jeg har flere ganger uttrykt min kjærlighet til Peloponnes og hva vi setter pris på her, så det tror jeg ikke er nødvendig å si noe om nå. Dessuten fortelelr vel både bildene og det ejg fortelelr i mellom noe av dette. Men hvorfor deler jeg dette?  :-\  Først og fremst av glede og takknemlighet over å få oppleve så mye fint (synes vi). Men også med en tanke at det kan være reisetips for noen andre. Synes vi etter hvert sitter inne med en del kjennskap til Peloponnes og det ønsker vi å gi videre.  ::)

Men behovene, interessene og mulighetene er individulle. For meg er det best å ta ferie i april / mai og august / september og da er Peloponnes en fin mulighet. Men også vi har vært på øyene og liker oss godt der.  ::) Akkurat nå er det Peloponnes som utforskes og som er vårt feriemål nr 1. Også for "dovne" dager på stranda eller der vi bor.

:winking:Men jeg er veldig glad hvis det jeg deler kan gi andre lyst til å besøke dette fine området.  :winking:

:)Flere bilder og inntrykk kommer litt seinere. :)


Anita

Følger med på tråden din for jeg synes det er noen fantastiske bilder du legger ut  :) ... og kanskje en "vakker" dag tar vi turen selv  :D

Har et ønske om å reise til Nafplio ... kanskje leie bil og se oss rundt. Mye vakkert som venter  ;D

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Katherina

 :teary: Hei! hyggelig at du følger med Anita. Nafplion er en spesilt vakker by. Vi har vært der 2 ganger. Den første gangen tok vi oss veldig god tid, men den andre gangen kjørte vi bare gjennom for å komme videre til Epidauros. Området har mye å by på både av vakker natur og historikk og annet spennende. Tor at det blir dette området vi kommer til å reise rundt i på bilturen vår når vi kommer nedover i forbindelse med den greske påska.  ::) Men nå må jeg ikke begynne å drømme meg bort i det vi har i vente, men hller gå litt tilbake i tid og fortsette turen på den helt motsatte siden av Peloponnes.

:solsky: Da vi hadde kjørt et stykke, lettet tåka, men skyene lurte litt lengre borte. Vi var blitt vant til det. Det var slik disse dagene hadde vært mens vi var underveis (den første delen av ferien i Kardamili også). Skyene lå og lurte oppe i fjellet og nå og da kom det en regnbyge.
;) Har visst glemt å nevne at Apollo - Epikourios ligger på 1100 moh og i utkanten av den lille landsbyen Figalia.  ;)

Vi hadde sett oss ut Andritsaina som overnattingssted. Vi skulle gjerne ha sett mer av Andritsaina. Den lå som de fleste landsbyene i fjellet som i et amfi nedover åssiden og ga preg av å være en gammel by. Bebyggelsen var annerledes enn de fleste andre landsbyene vi har vært i. Vi var mette av inntrykk og tenkte at vi heller fikk gå en morgen tur. Vi fant et hotell md det samme vi kom inn i byen og vertinnen tok blidt i mot oss og var nok glad for å få overnattingsgjester. Det var enda tidlig på sesongen (23.mai) og gjestene var få. rommet var bra med et ganske stort bad og balkong ut mot et lite torg. Så var det middag. Rett nedenfor hotell fant vi en liten restaurant. Interiøret ga preg av at den lå i fjellet (705 moh ). Det ble tatt i mot bestilling og ringt etter hjelp. Det kom tre gjester til. Så da var nok den kvelden "reddet" for vertsskapet. Maten smakte godt og senga enda bedre etter på.  :dream: vi kunne nok drømme om solrike dager og strender, mne det var just ikke det vi våknet opp til. Skyene lå tunge og svarte, regnet øste ned
og i det fjerne hørte vi tordenbrak. Hva nå? Som de lofferne vi er, så tar vi ofte frokosten enkelt. Noen brødskiver med kjøttpålegg eller banan og yoghurt. Men vi hadde heldigvis bestilt frokost og goddt var det, for her ble det ikke noen frokost i det grønne. Det var koselig å komme ned. Vertskapet stod og ventet på oss og visste ikek hvor godt de skulle gjøre for oss. Her manglet det ingenting: Deilig ferskt brød, egg, ost, smøreost, godt syltetøy, honning, kjøttpålegg, spekepølse, vann, te kaffe, melk juice og selvfølgelig både formkake og småkaker.  :langrekke: Vi nøt stunden og tok det med  ro. Ingenting hastet. Ute pøste regnet fortsatt med og vi stresset ikek med å komme avgårde.

:D Det var gresk Kristi himmelfartsdag. Det hadde vært artig å gå i kirka, men regnet skremte. Det ble heller dagbokskriving og lesing. Lenge siden vi hadde hatt en så rolig morgen. Klokka ble ti og den ble elleve. Hva nå? Vi kunne jo ikke bli her. Vi hadde bilen i en dag til. Vi visste at veien blir glatte i mye regn og de var helelr ikek av den beste kvaliteten, pluss svinger og bratt stigning ned mot kysten. vi bestemte oss for å dra ned mot Pyrgos deretter sørover langs kysten.  :)

Skulle gjerne stoppet og tatt bilder, men enten regnet det elelr når det var opphold passet vi på å kjøre. Veien viste seg å være av ganske bra standar. Naturen vaar vakker, men omgivelsene var triste. Opp mellom det grønne og gule stakk det opp svarte rester av brente trær. De vitnet om skogbrannen i august 2007. Det strakte seg over veldig stort område.  ??? Vi gjorde oss våre tanker. Det må ha vært et sterkt synsinntrykk når kvadtameter etter kvadratmeter stod i brann, lukten, branntåka, røyken. Alle følelsene. Hvordan hadde menneskene hatt det mens det hele stod på og hvordan var det med dem nå? Vi var i Kardamili den gangen de store skogbrannene var og det sitter sterkt i minnet.

Vi kom i hvert fall greit ned og nå holdt regnet også opp, men skyene lå tunge i fjellet. Vi bestemte oss for at det var nok med fjell for denne gangen.


TÆRET AV VÆR OG VIND OG BRANN














ANDRITSAINA ER VAKKER DER DEN BØLGER SEG NED OVER ÅSSIDEN. VEIEN GÅR OVER LANDSBYEN TIL HØYRE


UTSIKT FRA HOTELLBALKONGEN






BEST Å HA TUNGA RETT I MUNN






MIDDAGSRESTAURANTEN










kaka

Det er stadig artig å lese og se fra turene deres. Jeg faller jo alltid for nærbilde av blomster og innsekter.
Men, det er fint å se bildene fra byen også. Hørtes ut som et koselig opphold.
(nesten som frokosten på Patrearxeas  ;D )
KariK

Katherina

 :) Det er vel på tide å komme seg hjem til Kardamili i denne tråden også.  ;) snart blir det ny biltur og nye opplevelser! Mon tro hvor?  ::)

Vi fortsatte sørover langs kysten. Turen hadde vært fin og full av mange opplevelser og inntrykk. Reiseruta ble litt annerledes enn planlagt, men det er jo det som skaper litt spenning. Vet aldri hvor vi havner.  ::) Men det var dette med Neda, elva vi gjerne skulel besøkt.  ::) Kanskje det blir denne våren, Vel, vi får se.  ??? Vi hadde lest om noen andre små fosser og små "innsjøer". Polilimnio. I notatene våre fant vi ut at det skulel være i nærheten av en liten landsby som heter Kazarma. Etter litt leting fant vi et skilt som det stod "Kataraktes" - "vannfallene" på!. Nå var vi spente. Endelig litt fosser og vann! Veien gikk gjennom en liten landsby og ned til en liten parkeringsplass. Herfra førte en bratt grusvei oss videre. Det var frodig og vakkert. Hva er det vi hører? En svak brus. Vann! Etter hvert er det som om en eventyrverden av vann og frodige grønne planter åpenbarer seg. Med min fantasi er det som om jeg er midt i alvenes verden. Tror ikke jeg hadde blitt forundret om jeg så en her og der. Noen som satt og spilte på en fløyte. Kanskje Pan? Noen steder var det litt ulent og litt bratt. Steinene er glatte. Noen steder er det bruer. Innsjøene som er mer som norske kulper er grønne. Vi går høyre opp til vi kommer til en litt større foss. Så glad for at vi fant dette stedet. Alvenes rike.

:o Hva nå? skulle vi overnatte en natt til eller dra hjem? Vi valgte og dra hjem. Det var godt å komme tilbake til Kardamili og nyte solnedgangen og kvelden hos Gialos!


MANGT SER VI UNDERVEIS




HØYERE


OG HØYERE


GODT MED EN LITEN PUST I BAKKEN OG NYTE DET HELE






















BORTE BRA, MEN HJEMME BEST. DEILG Å SLAPPE AV UTEN Å LURE PÅ HVOR VI SKAL FINNE EI SENG I NATT!
VELDIG FORNØYDE MED ALT VI HADDE OPPLEVD!


karri

Liker holder ikke her!!
Må legge inn et stort  :bravo:
:juble: :juble: :juble: :juble:
KARRI

kaka

Oj, det var veldig fint! (vattenfallene) Sjeldent syn.
KariK

Tjorven

Du verden så storslagent vakkert, sukk  :-*  Ikke rart at du følte det som om du befant deg i en eventyrverden her, Katherina  :) Jeg henger på slep og nyter hvert eneste bilde  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kiriapsari

Har reist en del rundt på Peloponnes og gleder meg over alle de flotte bildene...frodig og flott....håper å komme meg dit igjen i løpet av sommeren...lysten minket ikke akkurat etter dette :-)
Yesterday is history. Tomorrow is yet a secret. Today is a gift.

Frøken Sofie

Så utrolig vakkert. Merker jeg nesten tripper av lengsel til å rise nå - teller fremdeles nedover, og går rett vei!! Fantastiske bilder!!! Takk!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...