Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili, det helt nære og litt mer

Started by Katherina, 01. Feb 13, 23:46:23

Previous topic - Next topic

JohnS

Vi hadde to uker på Patriarxeas, med balkonger rett mot de to supermarkedene.  Det ble en del timer på balkongen, både med ettermiddagskaffen og med før-middag-ouzoen, kanskje også etter tidlige middager, og supermarkedene var høydepunktet når det gjaldt folkeliv og underholdning.  Kardamili er ikke større sted enn at vi etter den første uka visste mye om hvem av de lokale som handla på hvilket av de to, og det ble en slags sport å finne ut hvem som "hørte sammen" med hvem i familier.  Etter hvert visste vi hvem som kom i siste liten og skulle ha to-tre øl før porten stengte halv elleve om kvelden,  hvem som var innom mange ganger i løpet av en dag, og det var et høydepunkt da en av ungdommene fikk ny moped som alle stimlet sammen om.  Er man på ferie, og hodet settes i laveste gear, skal det ikke mye dramatikk til for å gi tilstrekkelig underholdning.......    ;D
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tzasiki

Kardamili ser  vakkert ut, koser meg med denne fortellergleden din Katherina!! Og for en blomsterprakt!!   :kd66: :kd66:

Katherina

 ;) Hei JohnS! Med din lille story tar du Kardamili på kornet. Kjenner meg igjen. Langssomt blir man kjent med byens innbyggere og deres vaner. Det er som at man kjenner dem uten å egentlig gjøre det. Man knyttes sammen av noe udefinerbart.  :)

:DTakk, Tzasiki. Ja, det er vakkert i Kardamili og man lar seg sjarmere av dets enkelhet og spesielle sjarm. :D

:sol:Her kommer dagens lilel Kardmilifortelling. Det var lørdag ettermiddag og vi sitter og slapper av før vi skal ta en tur og spise middag. Leiligheten vår er rett ved den lille gangveien til kirka i Gamle Kardamili og vi er blitt vant til folk på ettermiddags- og kveldstur. Noen stopper opp og spør om veien eller slår av en prat. Men hva var dette? Så mange og festkledde? Flere bar på gaver. En mann med ei bøtte i hånda kommer bort til oss og spør om han kunne få fylle vann hos oss. Sønnen hans skulel døpes i Ayios Spyridon og det var ikke vann i kirka. "Ja, værsågod!" "Dere må gjerne komme å være til stede!" Gjett om vi ville. Det var spennende å få overvære en barnedåp og dessuten var kirka nesten aldri åpen. Jeg hadde bare vært der inne en gang tidligere og da var det bryllup der.  :D

Kirka er ikke stor og det ble tett og varmt. Sermonien var ganske lang. Presten ahdde først en avdeling med foreldrene og ejg går ut i fra de som var faddere. Så begynte selve dåpssermonien med både salving og neddypping. Deretter fikk den lille tassen, som etter hvert begynte å bli sliten, på seg nye, fine klær. Jeg har en gang lest om ortodoks dåp, men merker at jeg må repetere det. Synes det er veldig spennende med ortodoksien. Det var både spennende og fint å få overvære dåpen og det var jo artig at han ble døpt med vann fra vår leilighet.  :vinke:






















kaka

Så heldige dere var der, Katherina  :)
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 13. Feb 13, 19:56:44
Så heldige dere var der, Katherina  :)


Ja, virkelig en spesiell opplevelse  :--  Takk for flotte bilder  ^-^
Kari

JohnS

En liten parantes:  Det slår meg at det var betydelige arealer med bar hud å se, i forhold til kirkens tradisjonelle krav om tildekking av bl.a. skuldre-  Er kirken generelt på gli, eller kan det være lokale variasjoner fra sted til sted, eller fra prest til prest?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Kabi

Artig å få glimt av kirken innvendig! Som flere har nevnt før er den som oftest stengt. Vi har hørt at kirken for mange år siden  ble voktet av 2 eldre søstre som nok hadde litt spesielle ideer. De skal visstnok ha malt hele kirken hvit innvendig,så alle de opprinnelige freskene ble overmalt. Er det noen som har hørt det samme?

kaka

Quote from: JohnS on 14. Feb 13, 07:19:37
En liten parantes:  Det slår meg at det var betydelige arealer med bar hud å se, i forhold til kirkens tradisjonelle krav om tildekking av bl.a. skuldre-  Er kirken generelt på gli, eller kan det være lokale variasjoner fra sted til sted, eller fra prest til prest?

Tanken slo meg også.
Kanskje de har unntak ved fest?  :)
KariK

tovenor

Quote from: JohnS on 14. Feb 13, 07:19:37
En liten parantes:  Det slår meg at det var betydelige arealer med bar hud å se, i forhold til kirkens tradisjonelle krav om tildekking av bl.a. skuldre-  Er kirken generelt på gli, eller kan det være lokale variasjoner fra sted til sted, eller fra prest til prest?

Jeg tror nok at det er litt myte...i alle kirker enten det er dåp eller bryllupp er de fleste veldig lettkledde og viser mye hud. I klostrene kan det vel være litt strengere ( forbudt med shorts eller bukser). Mange klostre har hele lager med skjørt som de deler ut til kvinner som har på seg langbukser. Det spiller ingen rolle om en har på seg skjørtet utenpå buksene! Husker en gang jeg fikk utlevert et møkkete orange miniskjørt som jeg hadde på meg utenpå dongeribuksa...jeg vurderte å ikke gå inn i klosteret,  følte meg ganske latterlig!

Katherina

 ;) Når jeg er i Kardamili og andre steder iHellas, så tar jeg meg som regel en tur i kirka, hvis det er anledning. I forhold til den informasjonen vi ofte får som turister i forhold til hvordan vi bør kle oss i kirker og klostre, så har jeg ofte undrer meg over grekernes klesstil. Særlig yngre kvinner kommer ikke sjelden i pene sommerkjoler med bare skuldre. I klostre opplever jeg veldig forskjellig praksis, men det er som regel ikke så strengt som man kan få intrykka av i følge informasjon. Det jeg tenker er at dette har med sømmelighet å gjøre og respekt for at det tross alt er steder for det som av mange blir betraktet som hellige. Samtidig har vel utviklingen i Hellas gått mot noe mer liberalisering og sekularisering akkurat som her hjemme.

:) Tror jeg tar dere på en liten tur i blant i smugene mellom husene i på oversiden av "Gata". Dette er i samme området som bostedet vårt, Pierides, ligger og her finner vi også de fleste eldste husene. Det har vært lagt ut veldig amnge bilder av dette området, men noen fler tåles vel. Har prøvd å få med noe nytt og litt andre vinklinger.  ;)


TUREN STARTER FORBI DEN LILLE KIRKA,  NED SKRÅNINGEN, FORBI DET GAMLE OLIVEN TREET OG VIDERE PÅ DEN HELLELAGTE VEIEN.




MAIBILDE


SAMME STED I AUGUST




















LITT ANNEN DIMENSJON PÅ DENNE JULESTJERNA ENN DEN JEG HAR I VINDUSPOSTEN




kaka

Fine glimt fra et spesiel fint område!
KariK

Katherina

  :sol: :vinke:Da fortsetter vi å vandre litt rundt i smugene. :sol:




























Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...