Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven på Koufonissi 2011

Started by Tjorven, 26. Jul 11, 15:13:52

Previous topic - Next topic

Tjorven

26. Jul 11, 15:13:52 Last Edit: 30. Sep 11, 18:10:46 by Tjorven
Etter en lang, men herlig seilas med Artemis, var vi endelig ved mitt første mål for ferien. Underveis hadde vi lagt til ved flere vakre havner, som frista til videre utforskning, men ikke denne gang. Nå var det kun ei øy som gjaldt, og den lå rett der framme. Koufonissi.
Og hvilket syn! \"Sukkerbiter\" i hver sin lille klynge til høyre og venstre, med bystranda i midten. Men det aller første jeg merka meg var fargen på sjøen; glitrende turkis   :grin:   Her skulle jeg av, og var IKKE lei for det! Jeg var jo litt avstandsforelska fra før, men nå slo forelskelsen ut i full blomst   :razz: 

Jeg visste allrede at her ville jeg få deilige avslappende dager, bare nyte livet og senke skuldrene, denne uka i juni. Mmmm......

                             ------------------------------------------------

Jeg tar med noen førsteinntrykk fra tråden \"Den store sjøreisen\" her også, så jeg får Koufonissi \"fra begynnelsen\"

Der ligger paradiset



Lekkert



Jeg kan nesten ikke vente på å komme i land



Ventekai foran hotell Limani

There are no strangers, only friends we haven't met.

kari

Endelig................. arm-i-arm til koufonissi  :razz:
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Anders

:-) Ja, gledet meg til denne. Mulig vi stopper der på vei fra Milos til Naxos, så bare pøs på :-)

Tjorven

26. Jul 11, 16:54:12 #3 Last Edit: 30. Sep 11, 18:50:38 by Tjorven
Hyggelig med selskap, Kari og Anders. Da fortsetter jeg....

Jeg skulle bo hos Maria og Michalis Prasinou, som har to bosteder rett til høyre for bystranda. Det ene heter To Kyma (også kalt Maria Rooms)
og ligger rett i vannskorpa. Det andre, som ligger i begynnelsen av veien mot Finikas og strendene rundt, heter Petrino, og her bodde jeg. Med full oversikt over livet i gata, på stranda og og med utsikt til \"sentrum\" på andre siden av stranda, samt havna. Og havet, selvfølgelig. Jeg kunne ikke hatt en bedre balkong-tilværelse   :mrgreen:

Michalis sto på kaia og tok imot, og derfra ble jeg kjørt de få meterne fram til bostedet, hvor Maria også ønska meg velkommen. Et meget hyggelig ektepar   :grin:  Jeg fikk velge rom, og bestemte meg for nr.7. Michalis pekte på et hus litt oppafor, og sa jeg bare måtte si fra hvis det var noe jeg trengte. Så gikk han, men var tilbake like etterpå, med ei stor vannflaske og \"brikker\" til myggmaskina   :wink: 

Her er noen bilder fra mitt koselige bosted. Jeg bodde øverst til venstre, med blåstripa parasoll.
På det siste bildet har jeg zooma inn havneområdet. Her så jeg både Blue Star, Skopelitten og Artemis komme og gå.













Jaja, her kom bildene i motsatt rekkefølge. Ikke så lett å redigere inn bildene på nytt etter at de "forsvant" her på nyforumet  :(
There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Så fint hus med \"stenvåningen\" nertill :smile: Där uppe på balkongen satt du säkert mycket och njöt av utsikten :smile:  

Riitta

Sjøløve

Herlige bilder Tjorven  :lol:  :lol:  :lol:

Koufonissi er en liten perle som jeg falt pladask for, blant annet på grunn av den nydelige turkise fargen på sjøen som du beskriver
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Solgry

Ah, dette så herlig ut! Gleder meg til fortsettelsen! :grin:
(Vi skal dit i september.)
Lodotter er englenes tøfler.....

Diddi

Ja,der bodde du kongelig Torven :lol: Gleder meg til flere bilder fra ei vakker øy!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anne

Herlig og være med deg på tur Tjorven....flotte bilder...gleder meg til mere!!!
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Tjorven

Takker så mye for følget, alle sammen  :)

Ja, balkongen ble flittig brukt, både til frokost og om ettermiddagen/kvelden før jeg skulle ut til middag. Det var alltid noe som skjedde, helt dagligdagse ting, men underholdende likevel. I min potteplante-posisjon der oppe, hadde jeg jo oversikten over \"alt\", når folk gikk og kom tilbake fra strendene lenger ute på øya, båter som la til kai og dro igjen, og de fastboenende fruer som satt utafor husene sine (og gjorde de samme observasjonene som meg  ;)  )  

Dagens \"høydepunkt\" var når alle bilene kom tilbake fra ferjekaia, med eller uten nyankomne turister. Alle bilene var merka med hotellets/pensjonens navn, og de kjørte i sakte kortesje oppover gata \"mi\". Opptoget gikk stille og rolig for seg, men siden det ellers knapt var en bil å se, fikk man jo med seg denne daglige rutinen.

Jeg bodde i et boligområde også, og ble snart på hils med naboene. Jeg følte liksom litt tilhørighet, selv om det stort sett begrensa seg til kalimera og kalispera. Og Michalis var jo ofte å se, han titta alltid opp og spurte om jeg hadde det bra  :)

Første dagen jeg kom, var jeg ikke på stranda. Det var blitt ettermiddag, og jeg måtte ut og proviantere litt. Jeg satte kursen mot nærmeste supermarket, og skjønte fort at dette måtte være det lille \"rotete\" som Frudiddi beskrev i en annen tråd  ;) Butikken drives av et koselig eldre ektepar, som alltid var blide og hyggelige. Fruen selv var sjefen der inne, hun kunne ikke mye engelsk, men fransk derimot, det kunne hun!

Butikken var ikke fylt av rot, i den forstand, heller \"rotete\" å finne fram i. Men fruen hadde tydeligvis sitt eget system, og visste hvor alt befant seg hen. Ektemannenen var også til stede, der han midt i lokalet satt benka ved et lite bord, og inntok sin ettermiddagsmat   :lol:  Han lot seg ikke affisere av verken varer eller kunder rundt seg.
Da jeg ikke kunne finne brød, var det bare å peke på brødet på tallerkenen til husbonden, den var jo grei  ;)

Nå har de ikke all verdens utvalg i den lille butikken, men vann og annet småtteri kjøpte jeg alltid der. Greit å støtte opp om de små foretakene, syns jeg.
En dag kom Michalis inn mens jeg var der. Han lyst opp i et bredt smil, og med lurt glimt i øyet, presenterte han meg som sin \"girlfriend\"   :lol:  (Han pleide å kalle meg det, så jeg ble ikke himmelfallen akkurat) Fruen himla med øynene, kom med ei gresk regle og slo seg på lårene, og vi fikk oss en god latter alle tre   :mrgreen:
Husbonden var nå godt planta utenfor butikken. Mellom alskens ting og tang trona han oppi en diger ørelappstol, forøvrig den mest \"sarva\" utgave av en godstol jeg har sett på lenge   :shock:    :grin:  

Tilbake til balkonglivet mitt. Etter utpakking og handling, satte jeg meg der. Bare nøyt og lot inntrykkene komme sigende. Her er litt av førsteinntrykket fra dagboka mi, den 5/6 2011:

\"Har jeg kommet til himmelen nå, eller? Sitter på balkongen med utsikt til alt, først og fremst havet. Sjøen så turkisfarga og lokkende, men det får bli i morgen. Etter den lange seilasen er det bare skjønt å sitte her og kun NYTE. Koufonissi. Smaker på ordet, selv navnet høres ut som en drøm.
Nå venter jeg på solnedgangen, den får jeg også oppleve herfra. Du verden så deilig med ro i sjela, fred og lykke i hjertet og smil om munnen.\"

Solnedgangen kom den, et vakkert skue. (Men vanskelig å fange gjennom kameralinsa, viste det seg  :(  Jeg har ikke teket på kveldsbilder med dette kamerat, dessverre  ) Men legger nå ut de jeg har.
Solnedgangen fra der jeg satt, ble dessuten ganske så spesiell. Øverst i  byen ligger kirka, og de siste solstrålene lyste rett gjennom vinduene i kuppelen, så det virka som om noen hadde tent et glødende orange lys der inne. Stemningsfullt og vakkert.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

27. Jul 11, 17:41:55 #10 Last Edit: 09. Oct 11, 17:40:16 by Tjorven
Solnedgang









There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

:-) Just keep\'em comin\'... I ain\'t goin\' nowhere... yet! :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...