Logg inn med Facebook eller Google!

Mani og nærliggende områder - hva er spennede?

Started by Ole, 16. Jan 11, 22:52:16

Previous topic - Next topic

Katherina

Hei! Ja, nå nærmer det seg raskt avreise for dere. Jeg ser at dere har fått mange gode og spennende tips. Jeg vet ikke hvor glade dere er i å kjøre med unger i bilen og hvor tålmodige de er. Jeg synes det er vansklig å si noe om hvor lang tid man må regne til Monemvasi og Mystras, for vi stopper mye underveis og tar mange avstikkere. Men jeg tenker at det kanskje kan være litt langt. Veien rundt kysten går i en del svinger, men det er god vei og vakker natur. Vi kjører ofte denne strekningen også fordi vi liker godt området rundt Gythio. Her finnes det også flere små strender, f. eks Skoutari som vi besøkte i fjor. Når dere er på Mani bør dere få med dere landskapet i fjellet. F. eks en tur til landsbyen Miliea. Veien hit er bra og dere passerer flere små landsbyer. Det er fint å parkere ved kirka nederst i landsbyen å gå opp. Litt bratt, men det går fint med barnevogn. Det er også gode stier i naturen rundt landsbyen. Jeg husker at jeg la inn noen bilder fra denne turen. Det var i august 2008. En tur til Kalamata er også koselig. Det er fint å vandre rundt i gamlebyen og å gå nedover gågata og ned til den vakre plassen. Her er det flere koselige kafeer og tavernaer. I mai 2009 var vi en tur over på den andre siden av Messinia gulfen. Dette var også en fin tur. I Koroni er det et flott festningsområde. Her er det fint å gå rundt. Fritt og fint for unger. Og det er ei flott strand her. Tar det som en selvfølge at dere besøker Kardamili. Legger inn ett par bilder fra Kalamata. Ønsker dere en riktig god og opplevelsesrik tur.

Ole

Tusen takk for gode tips, Katherina! Det blir helt sikkert en tur eller to til Kardamili. Ellers har vi ikke bestemt noe. Vi tar det som det kommer. Skal printe ut denne tråden og ta med meg, for jeg klarer ikke å huske alle tips og navn. Kommer sikkert til å kjøpe et par-tre bøker der nede....kjekt å sitte og bla i bøker om kvelden for så å reise til stedene man leser om neste dag.

6 dager igjen...... :-)

kaka

Spennende at deres første tur til det området er så nært forestående, Ole!
Vi som har blitt så glad i området vil nok følge ekstra godt med.
Håper dere vil trives, både små og store!
(PS. det er ikke Kardamili, men Kalamata, \"hovedstaden\" med flyplass i nærheten, de siste bildene er fra. Kardmili har nok ikke slike gater  :icon_smile: )
Som du selv er inne på, det er ikke så lett å huske all informasjon.
Lykke til med forberedelser til turen, - og til selve turen!
KariK

Ole

He, he...Kardamili er vel et av de få stedene jeg har en viss kontroll på, og min kommentar var ikke til bildene fra Kalamata, men til det Katherina sa om at hun tar det som en selvølge at vi skal til Kardamili. :-)

Jeg gleder meg til turen, og det skal bli spennende å se om jeg kjenner meg igjen ut fra alt dere har skrevet om området. :-) Etterpå kommer det nok \"en beretning fra en nybegynner på Mani\", så får vi se om den skiller seg veldig fra det dere proffene skriver. :-)

kaka

:icon_smile:
Gleder meg til å følge med på den beretningen!
KariK

Tjorven

Her strømmer det på med tips, Ole, men så mangler det ikke på Mani-elskere her heller  ;)  Jeg hadde så lyst til å se meg om da jeg var i Kardamili, men da brant det jo rundt meg på alle kanter (huff, det var traumatisk) så jeg kom meg ingen steder.

Men, hadde jeg kunnet, så var grottene i Drios 1.pri. Hvis jeg skulle til disse kanter igjen, ville jeg bodd i Ag. Nikolas (ved Stoupa) Gythio eller eller en av de andre idylliske kystbyene. Og jeg ville desidert tatt en tur oppi fjell-landsbyene, samt en tur til Monemvassi.

Så her var bare et lite ønske-seg-tips fra ei som IKKE har vært på noen av disse stedene   :evil4:  men det er kanskje lov å drømme seg litt bort, sammen med dere  ;)

Sier det her og nå, så jeg ikke glemmer det: Riktig god og opplevelsesrik ferie   :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole


Athina

Spent på om Ole & Co. har kommet fram til Stoupa nå. Her er et bilde fra  kl. 16 igår, fint vær og 23,4 varme grader :icon_smile:
 
Ser litt mer skyet ut idag, men over 20 grader kl. 10 i formiddag: http://www.zorbas.de/webcam/eindex640x480.php
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tjorven

Dette så jo forlokkende ut. De koser seg nok, hvorhen på Mani de er  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...