Logg inn med Facebook eller Google!

Absolutte must på Peloponnes?

Started by operafantomet, 25. Jun 10, 10:10:02

Previous topic - Next topic

operafantomet

Årets Hellasferie ble ganske annerledes enn planlagt... men gøy!

Turen går nemlig til antikkens Tegea (i dag Alea), ca. 10 kilometer sørøst for Tripoli. Der driver arkeologivenner med utgravning, og vi skal besøke dem i ca. en uke.

Men selvfølgelig er det galskap å tilbringe all tid i indre Peloponnes, i en liten landsby, i hetebølge, når det er så mange bra steder i nærheten. Vi har derfor leid bil, og skal kjøre litt rundt. Men det er vanskelig å velge ut steder. De er alt for mye bra å velge mellom!

Mykene og/eller Olympia står høyt på listen, men det er på grunn av den historiske konteksten. Hva med deilige badesteder? Pittoreske landsbyer? Olivenlunder? Stupbratte klipper? Hvilke steder er et \"must\" - eller i det minste anbefalt - når man legger turen til Peloponnes? Alle forslag mottas med takk!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Admirala

Nafplio er selvsagt et must! Den er Peloponneses vakreste by (kanskje den vakreste i Hellas), med tre borger (en ute i sjøen), små, vakre gater og trapper, livlige torg, fristende strandpromenade osv. I tillegg er det et vell av severdigheter i nærheten; neolittiske, mykenske, antikke, byzantinske, venezianske.... flott natur, fine strender, \"ekte\" landsbyer både ved sjø og i fjellene. Alt er i kort avstand fra hverandre, så man slipper å sitte timevis i bilen. Nafplio ligger vel en times kjøring fra Tegea.

Se mer her: http://visitnafplio.net

 :cheers:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

operafantomet

Der overbeviste du meg! Ser helt herlig ut, og ligger jo, som du skriver, ganske nærme der vi bor. Glimrende tips!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

JohnS

Jeg støtter så absolutt Admirala i hennes lovprisninger av Nafplion med tilliggende herligheter.

Siden du nevnte Olympia,må jeg likevel si at for meg var turen vi hadde dit (fra Nafplion) høydepunktet på Peloponnes.   Og da snakker jeg om hele turen, som vi la via Karitena og Loussios-dalen til Dimitsiana og videre til Olympia.  Dalen var en helt fantastisk naturopplevelse, og oppstigningen fra dalbunnen til Dimitsiana, med ca 1000 meter stigning opp langs en nærmest loddrett fjellside, burde tilfredsstille ønsket om \"stupbratte klipper\" for de fleste.  En liten avstikker til Stemnitsa når man er på toppen, er bryet verdt, en spesiell og vakker landsby.

Vi kom til Olympia om ettermiddagen etter at alle turistbusser hadde forlatt stedet, og det var en helt utrolig opplevelse å vandre rundt de 2 - 3 timene som var igjen av åpningstiden, mens det svære anlegget var nesten folketomt, stille og fredelig.

Så beklager Admirala, hvis jeg måtte velge ETT sted på Peloponnes, hadde nok Olympia rangert foran Nafplion,  eehh.... men selvfølgelig med meget knapp margin!  ;-)

Epidavros  står også meget høyt på listen min, men det kan jeg med litt godvilje regne som en del av Nafplions nærområde.

Fjellovergangen mellom Sparta og Kalamata er også et must, sammen med Mani og Diros-grotten.

Med et så sentralt utgangspunkt kan du velge og vrake i høydepunkter i selve indrefileten av Peloponnes i alle retninger, hvis jeg ikke skal
driste meg til å si indrefileten av hele Hellas!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

- og kommer du til Mani, så kan det jo hende du ville hatt glede av en tur innom Kardamili og fjellandsbyene i nærheten? Du skrev jo at alle forslag mottas med takk, så da kan jeg ikke dy meg.
En tur til Monemvasia er heller ikke å forakte!
KariK

LukasKhasa

Enig i at Monemvasia er et must. Etter å ha fartet rundt på søndre del av Peloponnes i en uke er faktisk Monemvasia noe av det jeg husker best. Nesten som å bli satt flere århundrer tilbake i tid når man går inn gjennom byporten. Ingen biler. All transport med kløvhest på brolagte gater. Litt mye butikker i hovedgata, men det må vel være slik for at stedet skal kunne leve. Og er du på de kanter så ligger det en idyll av en fiskerlandsby som heter Gerakas litt lenger nord på denne kysten. Stille sted å være over til neste dag.

Katherina

:cheers: Hei operafantomet!
Ser at dere tenker dere på bltur på Peloponnes. Du skriver ikke noe om hvor mange dager dere skal være borte. Jeg har jo kjørte litt (en del) rundt omkring der etter hvert. Var senest i det området som dere befinner dere i nå i mai. Nafplio er så absolutt verd et besøk. En vakker by. Veien over fjellet fra Tripoli til Nafplio er bra å kjøre og det er vakkert over fjellet der. Vi var så heldige at Admirala la ut Hjemmesiden sin rett før vi dro og tok med oss flere tips fra den, men fikk kun benyttet oss av et par stykker utenom det planlagte.
Det ene var Hulekirken i Kefalari. Den er verd et besøk. Den ligger vakkert til ved en lille elva. Legger ved et par bilder. Epidavros er også fantastisk og ligger ikke så langt unna. Hvis dere har flere dager på dere, så er det fint å kjøre sørover fra Nafplion til Leonidio. Her vil dere kunne finne flere overnattingsmuligheter i de små byene langs kysten Vi overnattet i Tirou. I nærheten av Leonidio er klosteret Elinises som har en spesiell beliggenhet. Jeg har lagt inn bilder fra denne turen. (2 turer) Monemvasi kana bli litt langt hvis dere ikke har god tid på dere. Da kan dere kjøre veien fra Tripoli over Sparta. Jeg tror den er raskest. Ellers er det flott fjelltur fra Leonidio enten dere kjører opp fra det lille strandstedet Paralila Lakkou eller over fjellet via blant annet Kosmas. Vel dette var noen få tips. Lykke til og god tur.  :cheers:

Katherina

:wink: sorry. Glemte å legge ved bildene. :thumbleft:

JohnS

Fine bilder fra et nydelig sted, som så absolutt er verdt et besøk.  Dette er Kefalari vest for Nafplion, det finnes visst også et sted med samme navn nær Korinth.  Jeg nevner det bare så ingen kjører nordover og ikke kjenner igjen stedet de kommer til fra Katherina\'s bilder. ;-)   Ett eller annet sted på nettet har jeg vært borti litt forvirring rundt dette før en gang, men husker ikke om det var her på forumet.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

operafantomet

Tusen takk for alle supre tilbakemeldinger! Dette var helt gull. Avreise er i natt/morgen, og jeg skal selvfølgelig ta med meg disse tipsene og komme tilbake til hva vi fikk med oss og hva vi syntes.

Vakre bilder!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

kaka

God tur, Operafantomet. Veldig spennede å høre hvor du havner, - og hvordan du opplever det.
KariK

bengalow

Hoppas att du får en god rundtur - åk bara inte till Patras, det vill göra dig besviken!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...