Logg inn med Facebook eller Google!

KARDAMILI PÅSKEN 2003

Started by filhellener, 29. Mar 10, 14:20:21

Previous topic - Next topic

filhellener

Quote from: \"Magnolia\"Herlig lesing. Jeg sitter her og sluker alt du forteller. Synes jeg kjenner hver sving på turen deres, foreløpig. :)
Du bringe fram den gode hellaslengselen med skildringen din. Jeg er så veldig klar for en ny tur.
Siden det er vanskelig for deg å vise papirbildene, tenkte jeg at jeg kunne bidra med et par bilder til. Du må bare si fra hvis du synes jeg blander meg for mye inn. :)

Tusen takk for veldig positiv tilbakemeldig :-)
- og de fine bildene, selvsagt er det bare koselig at du bidrar med bilder, Magnolia :-)

- mine sitter som sagt veldig godt fast, jeg får se etterhvert o m  jeg er \"brutal\" igjen, eller av fotograferer n o e n av dem :-)
Kari

filhellener

Her må jeg ta med ett bilde, for  hva denne klippen skulle vise seg å "gjemme" er  som tidligere skrevet, h e l t  utrolig :-)



Vi hadde parkert bilen og gått inn i Monemvasia, gjennom porten i den
 t y k k e muren, og møtte en åpenbaring av en gammel  by med byzantiske, venetianske og tyrkiske hus.

Når vi først v a r i Monemvasia ville vi bo d e r, i byen på klippen, og hadde bestilt overnatting på Byzantino Hotel
Så eksklusivt hadde vi aldri bodd tidligere , men prisen var overkommelig og det var vel verdt pengene.
Her, som i byen ellers, kjente vi virkelig historens sus, rommet var stort,  hyggelig og spesielt - utenfor  var det  en stor  veranda -  
og vakker utsikt, selvfølgelig.
Egentlig kunne jeg ha blitt sittende der,"¦ men"¦ selvsagt rev vi oss løs og gikk på oppdagelsestur :-)

Vi gikk  i alle krinkler og kroker av byen og rundt det hele, eller rettere sagt der vi f i k k gått.
Sjarmerende var bare f o r navnet, og h v i l k e fotomotiver  :D

- etter en solrik og fin d a g , kom det en k j ø l i g  kveld, vi kledde oss godt før vi gikk ut for å spise middag.

Etter en natt i herskaplige omgivelser våknet vi dessverre til en overskyet dag, ingen ulykke det, og slik en må regne med i april!
- men vi hadde utsatt å gå opp til den øvre antikke byen , og det skulle jo fotograferes.
Men det viktigste var å v æ r e der, vi "vasset" i ville vakre blomster til høyt opp på lårene mange steder, f o r en frodighet!!!
Og ruinene var bare s å  v a k r e der de nesten druknet  i blomster -prakten , og utsikten ned til den nedre byen og utover det hele var bare helt fantastisk  :love10:

Så  forlot vi Monemvasia, en kjempeopplevelse rikere,
og, vi hadde ikke kjørt mange km før s o l a var  der igjen ;-)

Vi skulle ikke kjøre så langt denne dagen, i alle fall ikke i første omgang.
Etter bildegåten min er det vel ingen overaskelse at vi var på vei til Neapoli.
 - veien dit gikk også gjennom vakre appelsinlunder.
HVILKET inntrykk vi hadde av Peloponnes  :love3:  

H v o r f o r  vi reiste til Neapoli skal jeg fortelle i neste "kapitel".

Siden det var april og fhv kjøligbadevann,  var ikke de vakre Elafonissi strendene målet vårt, d e har vi til gode til en annen gang!
Kari

kaka

Å du verden, for en varm og frodig beskrivelse. Dette var jo bare til å nikke og smile av, filhellener!  :cheese: Hvis noen ikke brenner av lyst på en tur hit, etter å ha lest deres beretning, så.... vet ikke jeg.

Åpningsbildet var også særlig vakkert, med den vinklingen.
Takk for en \"gladstund\" :cheers:
KariK

Katherina

:cheers: Jeg følger dere alle med fryd og nikker gjenkjennende. Dette er balsam for en Hellaslengtende sjel. Må innrømme at det kommer en klump i halsen og kribling i magen, både når jeg ser bildene og leser det dere utveksler av erfaringer. Jeg kom jo til Kardamili første gang i 2006 og var der i påsken 2007. vi har jo også farta litt rundt omkring på Peloponnes og kjørt den samme veien som dere, filhellener. Du formidler så levende og jeg ser det hele for meg.  :drunken: Det er så sant, Peloponnes er som en stor hage.  :cheers: Venter spent på opplevelsene deres i Neapoli.  :cheers:

filhellener

Tusen takk for veldig koselige kommentarer, kaka og Katherina :D
- dere har jo gledet m e g med s å mange fine bilder og info tidligere  :flower:
Kari

filhellener

Mange  år  før Jan Bergtun fristet meg med sine uimotståelige reisebrev fra Peloponnes hadde jeg lest om, sett bilder ifra, og ø n s k e t  meg til  KYTHIRA .
Siden den øya ligger såpass  "utenfor allfarvei"  hadde det  ikke blitt noe besøk der.
Når vi nå besøkte den sydlige delen av Peloponnes v a r muligheten der
-  selv om vi hadde  m y e vi både ønsket og ville se på Peloponnes, så bare kunne jeg ikke la denne muligheten til et besøk på Kythira gå fra meg!!!
Vi reiste til Neapoli for å ta båt over til Agia Pelagia på Kythira :-)

- og,  vi var heldige og kom med en båt kort tid etter vi kom til byen.

Jeg rakk ikke så mye mer enn å ta bilde av "påskepynten", vi burde kansje ha ventet på neste båt og sett  litt mer av Neapoli før vi reiste videre???  
- men, siden vi hadde lest et sted at
\"det beste med Neapoli, er  å reise derfra"
- fikk vi inntrykk av at det ikke var noe spesielt å se der, og dessuten var det allerede skjærtorsdag og vi ville jo tilbake til Kardamili og få med oss en del av påsken der og :-)
Så  gikk ferden til  KYTHIRA .

Det jeg hadde lengtet spesielt etter å se var CHORA med den venezianske festnngen og den vakre utsikten ned til Kapsali,
- så vi reiste rett fra båten og sørover  til Chora. - og vi ble ikke skuffet.
Men h v o r skulle vi b o?
Vi var e t sted å kikket, men så er det meg og u t s i k t e n da, jeg var ikke helt fornøyd, og siden dette var det  første stedet, var jeg ikke klar over "boligmangelen" enda!  Etter et par bomturer ( at det var fullt på det ene hotellet var meg en gåte, for det virket t o m t, faktisk virket det som Kythira ikke var helt klare for turister enda) gikk  vi tilbake til det stedet vi var først og tenkte vi får ta det rommet, det v a r jo ganske ok"¦.,MEN - da var det  u t l e i d!
Et tips vi fikk ledet til et hus  i en av  Chora's trange gater,
Der ble vi veldig hyggelig mottatt av en eldre dame som kunne fortelle at hennes familie hadde bodd der i 300 år!
Det var en ærverdig bolig vi fikk se, veldig anonym og beskjeden fra utsiden, men hva den rommet!  Vi kunne velge mellom et par tre leiligheter, hun hadde et g e d i g e n t nøkkelknippe med t u n g e, gamle nøkler, og eide nok hele kvartalet
Hun viste oss rundt, m e n  det var jo ikke leilighet på 60,  70 eller 80 kv m u t e n en uteplass  v i  trengte for et par netter på øya,!
Så vi  måtte vi beklage å si at vi så etter  kun  e t t rom med en balkong!  
H u n var det første eksemplet vi fikk på h v o r hyggelige mennesker det var på Kythira, for d e t var det virkelig!  T e n k at hun, e t t er avslaget vårt, inviterte oss til å sette oss, serverte drikke og kaker, mens  hun  bladde i adresseboka si og ringte rundt for å forsøke å skaffe oss et sted å bo!
- jeg kan enda høre hennes " Po. Po. Po. Po" mens hun dunket seg på brystet og forsøkte å finne neste sted hun skulle ringe, men noe rom  etter vårt ønske, og som var klart til utleie, eller ikke utleid allerede,  fant hun ikke likevel,
Skulle vi sove i bilen? - det begynte å se slik ut, men for å komme til saken, det løste seg. Vi fikk vite at om vi gikk til bakeriet s å "¦"¦!
-  og der ringte de et sted, og vi ble hentet og fulgt av en hyggelig ung mann til et R O M  som han beklaget og sa var det  eneste ledige!

Det rommet er nok det stusseligste  vi noen gang har leid  i Hellas,
m e n kanskje likevel det rommet vi er blitt mest g l a d  for å få ;-)
 - og lykken var ei lita dør  høyt oppe på veggen, med en stige opp  og utenfor hadde vi et  t a k til disposisjon, uteplassen vår !
Derfra hadde vi utsikt, både til kirketårn , borgen og mange andre tak!
Vi hadde jo sett mye av byen da vi var på jakt etter rom, men nå var vi lettet og glade på vei til å handle inn litt og finne fram til hvor vi skulle spise middag etter hvert :-)
 - og dessuten hentet vi sekkene i bilen, man kan ikke kjøre inne i Chora.
Det er en herlig Chora på Kythira , og turistpreg var totalt fraværende.
Siden det var skjærtorsdag og fortsatt faste ble valg av Taverna veldig enkelt ;-)
K u n  e n var åpen i Chora, Mirtoon, men den var til gjengjelde virkelig
g o d ,
De hadde til og med kjøtt å tilby turister, men når jeg kan få ferske artisjokker  i sitronsaus savner ikke  j e g kjøtt :D
Været var litt skiftende , men det var sol neste morgen og vi kjørte litt rundt for å se en del av øya, før vi reiste ned til Kapsali for lunsj.
 Der var det flere steder åpne for servering,
Kapsali ligger så vakkert, det er et så flott syn både å  se  n e d dit fra Chora og å være der :-)
Å se opp til Chora der nede fra er også vakkert, så det var bare å nyte!
-- faktisk husker jeg ikke o m vi badet, men siden seansen ikke er foreviget så vil jeg tro det var litt for kjølig ;-)
Foruten å gå utover i det vakre landskapet rundt  Kapsali, kikket vi, "kloke av skade"  på et e v t  bosted for et senere besøk!
 Afrodite heter stedet og det ligger fint til like ved stranda.
Om ettermiddagen var det Kastro som skulle utforskes. Det var ikke like frodig som i den øvre byen i Monemvasia. Men likevel frodig, hele marken var et teppe av grønt og vakre markblomster.
Mye interessante detaljer fant vi, og ikke minst beundret vi den flotte utsikten  - det var skyet over, og duskregnet, vi var spent på været til prosesjonen om kvelden.
For om kvelden var vi selvfølgelig i kirken, igjen kunne bl a  den vakre langfredagssangen nytes. Det var fullt av mennesker både i og utenfor kirken, og vi fulgte med prosesjonen , det er en vakker tradisjon/opplevelse 
Siden vi har feriert  i April så mange ganger  har  vi opplevd  flere påsker i Hellas. På Kythira så vi noe vi ikke hadde sett ttidligere, der prosesjonen passerte  hadde mange satt ut bord med ikoner , tente lys og blomster ,  inngangsdørene var  åpne og vi så inn i koselige hjem.
Prosesjonen fortsatte opp til  borgen, hele veien oppover var det  plassert fakler på muren, v a k k e r t  og litt "skummelt" fordi flammeme blafret ganske mye og det var tett med mennesker.
 Men vi vet jo av erfaring at tente lys og mange mennesker bruker å gå fint i Hellas!
- også når  man trommer sammen storfamilien i en fhv liten bil, og alle har tente lys i hånden !!!
S å hadde vi fått med oss en stemningsfull langfredag på Kythira, kvelden ble avsluttet med et deilig måltid på Mirtoon :-)

Neste morgen kjørte  vi  til Diakofti og tok båt derfra  til Gythio,
 nå g l e d e t  vi oss til å komme hjem til Kardamili. :-)
Kari

kaka

Veldig spennede lesning, Filhellener.
Tidligere idag leste jeg at det er så få som besøker denne øya, så da var det ekstra morsomt å lese en bereting derfra.

Dere har virkelig fått med dere mye!
KariK

filhellener

Vi kom vel hjem til Kardamili og gledet oss over den fine utflukten vi hadde vært på  og over å sitte  på balkongen vår
igjen og nyte utsikten mot  Gamle Kardamili og Profetis Ilias :D - d e t  synet er det ikke mye som slår :D

At Magnolia, Athina og kaka var kommet til Kardamili den formiddagen visste jeg jo ikke :-)

- etterhvert gikk vi til kirken og det er en opplevelse h v e r  gang, påskeaften når klokken er slagen og alle får lysene sine tent :D

Da tror jeg bare jeg legger inn de f å bildene jeg har fra kirken i Kardamili påskeaften, ikke så gode,
men kanskje n o e n  ser kjente? :-)






Kari

kaka

Så koselig å se, filhellener, - og i hvertfall ett ansikt jeg kjente igjen (på første bilde)
- Og ett eller annet sted i flokken utenfor kirken er kanskje jeg også?
Jeg husek godt den stunden,- hadde kommet samme dagen, og det var dette som var hovedmålet med turen. Jeg sto alene og sugde inn alle inntrykk, mens jeg forsøkte å hegne om flammen min.
KariK

Katherina

Dette er bilder som varmer langt inn. Glemmer nok aldri påsken i Kardamili og spesielt påskeaften. Det var en mektig opplevelse.

Magnolia

Jeg følger dere steg for steg. Dette var interessant. Jeg har aldri vært på Kythira, men nå har du tent lengselen dit også. :) Du skildrer øya så fint.

Påskeaften 2003 glemmer jeg aldri. Det var mitt første møte med gresk påske, og det satte varige spor i hjertet mitt. Kanskje er jeg også midt i folkemengden i bildene dine. Jeg ser i alle fall kjentfolk, jeg også. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

filhellener

Takk til dere for interesserte og hyggelige tilbakemeldinger,
kaka, Katherina og Magnolia :D
Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...