Logg inn med Facebook eller Google!

KARDAMILI PÅSKEN 2003

Started by filhellener, 29. Mar 10, 14:20:21

Previous topic - Next topic

filhellener

Virkelig spesielt at hele 4 av oss her på Hellasforum var i  Kardamili PÅSKEN 2003 :D
- og hvem vet? Kanskje det er flere ? :-)

Arne og jeg reiste til Kardamili for første gang, det var en 14 dager tur med Lilleput, 20 april - 4.mai troor jeg.
Vi bodde hos Voula og elsket utsikten fra balkongen opp mot Gamle Kardamili og den snødekte Profetis Ilias :D
- årsaken til at vi ikke kom i snakk med så mange andre norske var nok at vi hadde bil i mange dager, tok turer med overnattinger og brukte Kardamili som base :-)
Kari

kaka

Morsomt, Filhellener! Så har vi kanskje sett hverandre, da.. :cheese:
Jeg tror jeg kom ned 29. april (?)/påskeaften,  og fikk med meg det jeg hadde drømt om i flere år: påskeaftenmessen i kirken. Jeg hadde lest så mye om denne lystenningen der alle fikk tenne lysene av hverande,  
ο ενα απο Ï,,ον αλλο, og jeg gledet meg enormt til å være med på det - og å høre og være med å si påskehilsenen.
Det var stort!
Ble bare litt \"forstyrret\" av alle kinaputtene, nesten helt inn i kriken. Men for grekerne hører jo det med til feiringen, har jeg forstått. Bare litt uvant midt oppi en så høytidelig messe.
På vei hjem i mørket (til Palataki) strevde jeg med å holde liv i flammen på lyset.
Påskedagsmorgen banket det på døren, og sønnen i huset kom med rødmalt egg og en påskekringlebit. Jeg ble helt rørt, jeg!
Et fint og minnerikt førstemøte med Kardamili!
KariK

Magnolia

Dette ser ut til å bli en skikkelig mimretråd. :)

Vi kom også til Kardamili på påskeaften. Forventningen var stor foran mitt første møte med gresk påske og feiring i kirka.
Men selvsagt satte migrenen inn for fullt. Jeg husker jeg tok mer medisin enn foreskrevet, så jeg klarte å være med i feiringen.
Vi kom oss inn i kirka like før midtnatt, og jeg glemmer aldri da de elektriske lysene ble slukket og presten kom inn med sitte brennende lys.
Han ga flammen videre til menneskene som sto nærmest, og snart brant stearinlysene vi alle hadde tatt med oss.
En spesiell og stemningsfull opplevelse som jeg har fått oppleve et par ganger senere.

Første påskedag banket det på vår dør også. Alle fikk røde egg og kaker av herlige Irini som arbeidet på hotellet den gangen.



Et uforglemmelig øyeblikk.



Egg, kaker og lysene vi hadde tent kvelden før.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Så koselig gjensyn med Irini, Magnolia!
KariK

Annlaug

En \"mimretråd\" jeg veldig gjerne følger med på så nå venter jeg på mer:)))

filhellener

Quote from: \"filhellener\"Virkelig spesielt at hele 4 av oss her på Hellasforum var i  Kardamili PÅSKEN 2003 :D
- og hvem vet? Kanskje det er flere ? :-)

Arne og jeg reiste til Kardamili for første gang, det var en 14 dager tur med Lilleput, 20 april - 4.mai troor jeg.
Vi bodde hos Voula og elsket utsikten fra balkongen opp mot Gamle Kardamili og den snødekte Profetis Ilias :D
/quote]
Jeg trodde vi reiste 20 april, men 2003 kalenderen viste at det var en dag tidligere, 19 april, på v å r  påskeaften, den greske påsken var en uke senere i 2003.

Fordi vi reiste så tidlig ville vi gjerne ha morgensol på balkongen, om mulig, ville sikre oss at det var varmt nok til å spise frokost på balkongen.
- og litt morgensol fikk vi, det vi ikke visste var hvor deilig utsikten var på denne siden av huset, virkelig en bonus :-)
Her er utsikten fra Voulas rom nr 4 :


Kari

filhellener

Quote from: \"Annlaug\"En \"mimretråd\" jeg veldig gjerne følger med på så nå venter jeg på mer:)))

 - jeg og håper det kommer mer, Annlaug :D
Kari

Annlaug

Fantastisk utsikt filhellener:)) Skulle gjerne spist frokost der

filhellener

Quote from: \"Annlaug\"Fantastisk utsikt filhellener:)) Skulle gjerne spist frokost der

Ja, det var deilig  :sunny:
Kari

filhellener

Quote from: \"Magnolia\"Dette ser ut til å bli en skikkelig mimretråd. :)
Vi kom også til Kardamili på påskeaften. Forventningen var stor foran mitt første møte med gresk påske og feiring i kirka.
quote]

[kaka: Morsomt, Filhellener! Så har vi kanskje sett hverandre, da..  
Jeg tror jeg kom ned 29. april (?)/påskeaften, og fikk med meg det jeg hadde drømt om i flere år: påskeaftenmessen i kirken. Jeg hadde lest så mye om denne lystenningen der alle fikk tenne lysene av hverande]

Da kom dere en uke etter oss, Magnolia og kaka :-) - hvor lenge var dere?
- den første uka vår var fhv  kald, så dere gjorde lurt i å vente ;-)

- og jeg forstår virkelig forventningene til gresk påskefeiring :-)
Jeg hadde opplevd gresk påske noen  ganger allerede, men jeg synes det er like stemningsfullt og vakkert hver gang :-)

Koselige bilder Magnolia, bodde du på Patriarxeas ?
Hos Voula fikk vi også røde egg og kaker , som dere to gjorde :-)

At du var plaget med både migrene og noe som krevde sykehusinnleggelse dempet altså ikke din begeistring for Kardamili,

Magnolia, det hadde ikke vært så rart om det hadde påvirket deg.[b
]
Kari

Magnolia

Jeg unner alle å oppleve den greske påsken. Det er virkelig en opplevelse for livet. Min første gang var altså i 2003, da jeg kom ned midt i påskeuka. Jeg forsto snart at jeg hadde gått glipp av mye av feiringen. Derfor reiste jeg nedover før påske noen år senere, og fikk med meg alt.

I 2003 var jeg to uker, men som det har kommet fram, var jeg en del syk da. Først kraftig migrene og senere havnet jeg altså på sykehuset. Det var også en opplevelse, om enn ikke av de beste jeg har hatt. Det hjalp godt å ha gode venner rundt meg, både norske og greske.
Jeg var ør og utenfor det meste av ferien, men heldigvis fikk vi begge igjen på reiseforsikringen, så det ble en ny, strålende tur i september samme år.

Jeg bor stort sett alltid hos Patriarxeas, så sant det er plass. Det er og blir mitt hotell, selv om det finnes mange andre hoteller og overnattingssteder i Kardamili.
Det er ingen ting som kan minske min begeistring for Kardamili, tror jeg. Sykdom rår vi ikke over. Det kan skje hvor som helst, og det som rammet meg har ingen ting med Kardamili å gjøre. Jeg føler meg heime i denne lille, sjarmerende landsbyen. Den har alt jeg trives med i en ferie. Reiser nok tilbake så lenge jeg kan \"stå på to bein.\"



Bildet har ikke den beste kvaliteten, men det viser Lela og meg som har funnet tonen. Hun kokte en spesiell suppe til meg gjennom hele ferien.



Total idyll hos Lela.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Fantastisk utsikt fra Voula. Jeg blir like overrasket hver gang, for stedet ligger jo så \"bortgjemt\" på en måte. Men jeg vet det er et trivelig sted, men faste gjester.
Du har helt rett i at det var kjølig nedover, Filhellener. Det var på den turen jeg lærte at det går an (og er lurt) å ha med ulltrøye til Hellas, så på neste tur hadde jeg også tatt den med. Men de kjølige kveldenen ødela ikke de to deilige ukene jeg hadde der nede.
Jeg traff mass hyggelige mennesker som også gledet seg stort over første møte med dette fantastiske området. Opplevelsen påskeaften var stor! Men jeg har ingen bilder fra påske (bare et lam som gikk på grillen i nabolaget)

Jeg har skrevet noen \"reiseskildringer\" fra første turen nedover
http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=3277
http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=3357

 og jeg har flere bilder bla fra turen i heia 1. mai. Må vurdere om jeg kan legge ut bilder av det hyggelige turfølget.
- men påsken var jo over da, så det blir kanskje litt off topic?

Nå har jeg kikket litt, og tar sjansen på noen bilder fra heia 1. mai
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...