Logg inn med Facebook eller Google!

Det grææææske sprog

Started by operafantomet, 12. Jan 09, 20:03:27

Previous topic - Next topic

operafantomet

Jeg prøver stadig å lære meg gresk, men uten å følge noen kurs. Det går sent... Antakelig ikke beste måten å lære på, men fordelen er at det jeg lærer, det sitter veldig godt.

Var på Deichmanske her om dagen, for å se på eventuelle enkle greske bøker til utlån. Det viste seg at de hadde avviklet hele den greske samlingen noen år tidligere, og ikke hadde noen bøker! Dvs. - de hadde noen greskspråklige som handlet om Norge og ev. integrering her, men... Det var ikke helt det jeg hadde bruk for.

Blinderns deilige hovedbibilotek har endel greske bøker, men flesteparten er tung faglitteratur. Litt \"out of my league\" akkurat nå. En vakker dag!

Så er det internett, da. Det bør da være steder som tilbyr ikke-greske enkle tekster man kan lese (nesten på barnenivå)? Tipper det er flere slike steder, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne å lete.

Noen som vet om en eller flere slike nettsider?

I tillegg, om jeg har noen dumme/kloke spørsmål om det greske språk, er det noen her som føler seg i slaget til å svare på dem?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

kaka

Jeg har forsøkt, som du beskriver, å lære på egen hånd (men det sitter ikke for det) Jeg var trofast gjest på Deichamnske: Jeg lånte først barnebøker og senere ungdomsbøker, fordi språket var ganske enkelt (trodde nesten jeg var den eneste, for jeg kunne fornye lånene måned dette måned) Fant og norske diktere oversatt til gresk. det var moro. MEN, som du, oppdaget jeg til min store forskrekkelse at de avviklet hele greia. Heldigvis kom jeg på et tidspunkt, slik at jeg kunne få hente bøker de ellers skulle kaste. (Jeg ble så overrasket/lei meg og nesten sint at de nok syntes synd på meg og ringte meg opp når jeg kunne komme og hente) desverre fikk jeg ikke tid til å \"grabbe\" med meg nok, men det ble mange barnebøker.
Dette var jo selvsagt ikke svar på splørsmålene dine, måtte bare sukke sammen med deg over at Deicmann kuttet utvalget.
KariK

bengalow

Bara kom med frågorna,  fantomet! Jag tror vi är några stycken här som gärna vill hjälpa till. OBS! Det finns inga dumma frågor - endast dumma svar!!
Beträffande grekiska internetkurser, så vet jag en, Cyperns Radio, RIK, har en sådan. Någon sa att cypriotiska inte riktigt är det samma, men se det är det. Grammatiskt är dessa identiska = nygrekiska, men att vissa ord är annorlunda får man acceptera...jfr sörlands- och nordlandsmål...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

Jeg kunne godt tenkt meg en bok Norsk/Gresk bok hvor man har følgende. Bare et eksempel men allikevel.
Sko / hvordan man uttaler dette ordet på Gresk / hvordan det skrives på gresk.
Vet ikke helt om dere skjønner hva jeg mener men allikevel
Yamas til livet og til

operafantomet

Quote from: \"kaka\"Jeg har forsøkt, som du beskriver, å lære på egen hånd (men det sitter ikke for det) Jeg var trofast gjest på Deichamnske: Jeg lånte først barnebøker og senere ungdomsbøker, fordi språket var ganske enkelt (trodde nesten jeg var den eneste, for jeg kunne fornye lånene måned dette måned) Fant og norske diktere oversatt til gresk. det var moro. MEN, som du, oppdaget jeg til min store forskrekkelse at de avviklet hele greia. Heldigvis kom jeg på et tidspunkt, slik at jeg kunne få hente bøker de ellers skulle kaste. (Jeg ble så overrasket/lei meg og nesten sint at de nok syntes synd på meg og ringte meg opp når jeg kunne komme og hente) desverre fikk jeg ikke tid til å \"grabbe\" med meg nok, men det ble mange barnebøker.
Dette var jo selvsagt ikke svar på splørsmålene dine, måtte bare sukke sammen med deg over at Deicmann kuttet utvalget.

Ja, skjønner ikke at de bare kan kutte hele samlingen. Det er sikkert andre språk som må/bør prioriteres i disse tider (for eksempel polsk og thai), men kunne de ikke i det minste satt bøkene på et magasin? Jeg mener.... et bibliotek uten greske bøker.... det er jo nesten motstridende. Huff...

Quote from: \"bengalow\"Bara kom med frågorna, fantomet! Jag tror vi är några stycken här som gärna vill hjälpa till. OBS! Det finns inga dumma frågor - endast dumma svar!!

Supert! Da kommer det antakelig noen spørsmål i løpet av uka. Takk!

Quote from: \"Heidrun\"Jeg kunne godt tenkt meg en bok Norsk/Gresk bok hvor man har følgende. Bare et eksempel men allikevel.
Sko / hvordan man uttaler dette ordet på Gresk / hvordan det skrives på gresk.
Vet ikke helt om dere skjønner hva jeg mener men allikevel

Vet du søker en slik bok på norsk/gresk... Men om det hjelper med engelsk/gresk, så har Lonely Planet en bra en i lommeformat:
http://www.elgreko.net/litteratur/guider_eng/lonelyplanet_greek_phrasebook.htm
http://www.amazon.co.uk/Greek-Lonely-Planet-Phrasebook-Hellander/dp/0864426836

Den skriver alle ord på gresk, med greske bokstaver, så har den oversettelse (til engelsk), og så skriver den med latinske bokstaver hvordan det uttales. Den viser også hvor mange stavelser et ord har, samt hvor trykket ligger.

I begynnelsen glemte jeg stadig at E=I på engelsk, og så synes jeg ikke boken skiller godt mellom \"delta\" (skrives th, med en liten krøll under t\'en) og \"thita\" (skrives th). Engelsk har heller ingen måte å skrive Å på (O uttales oftest som en Å på gresk). Men det meste er jo lett å sjekke mot gresk stavemåte, da.

Eksempel:
Shoes - παπούÏ,,σια - pa-put-si-a

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Mixelite

Quote from: \"Heidrun\"Jeg kunne godt tenkt meg en bok Norsk/Gresk bok hvor man har følgende. Bare et eksempel men allikevel.
Sko / hvordan man uttaler dette ordet på Gresk / hvordan det skrives på gresk.
Vet ikke helt om dere skjønner hva jeg mener men allikevel

Berlitz \"gresk på reisen\", men du vil kanskje ha en ren ordbok? Isåfall kan jeg anbefale en som er utgitt på gresk forlag. Den er utgitt både som pocket og hardback. Pocket kostet for et par år siden 22€. Siden den er utgitt på et gresk forlag, går jeg ut fra at den er god i gresk, selv om den mangler litt på norsk. Pocketutgaven heter norsk-gresk-gresk-norsl ordbok(og nei, det er ikke _min_ stavefeil. Hardbackutgaven heter norsk-gresk-gresk-norsk ordrok. :-D Boken er tykk og god og ineholder litt mer enn den lille lommeordboken man får kjøpt her.

ISBN 978-960-396-314-1

Da jeg søkte på Google kom det opp en nettbutikk hvor de også selger en utgave som bare er norsk-gresk. Lurer på om den er tykkere, eller om det bare er den norsk-greske halvdelen av boken jeg har...

operafantomet

OK...

Et spørsmål: Når et ord har to ulike i\'er på rad, og den ene i\'en har aksent... Hvordan uttaler man da ordet? Uttales i\'ene separat?

Eksempel: περιήλθε

I med tødler over (ï) er grei nok i sammenheng med andre vokaler, men eksempelet over blir jeg ikke helt klok på. Hva sier dere?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Måne

Quote from: \"operafantomet\"OK...

Et spørsmål: Når et ord har to ulike i\'er på rad, og den ene i\'en har aksent... Hvordan uttaler man da ordet? Uttales i\'ene separat?

Eksempel: περιήλθε

I med tødler over (ï) er grei nok i sammenheng med andre vokaler, men eksempelet over blir jeg ikke helt klok på. Hva sier dere?

Ja, i\'ene uttales separat: peri-ilthe.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...