Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas i pressen

Started by operafantomet, 07. Apr 08, 06:04:46

Previous topic - Next topic

karri

Takk til Anders, for at du tipset om dette  :)

Her er dag 4, artig lesning og sikkert mange som kjenner seg igjen.  :45er:

http://reisebloggen.vg.no/2013/06/25/landsbyloffing-pa-kreta-dag-4-vin-for-ravinen/
KARRI

Ninette

Quote from: karri on 26. Jun 13, 12:22:31
Takk til Anders, for at du tipset om dette  :)

Her er dag 4, artig lesning og sikkert mange som kjenner seg igjen.  :45er:

http://reisebloggen.vg.no/2013/06/25/landsbyloffing-pa-kreta-dag-4-vin-for-ravinen/


Herlig! Her reiser Mona Langset rundt midt i "mitt" rike, Paleochora, Azogires og Sougia. I morgen rapporterer hun fra Agia Roumeli <3 Dit reiser jeg på lørdag!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no


marjana

Quote from: Anders on 29. Jun 13, 22:58:06
http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/25/greece-tourists


Det går tydeligvis bedre på Mykonos enn på Syros i følge artikkelen.
Det er sørgelig stille ute i Galissas nå, og der trengs det masse turister i sommer for å få det til å gå rundt økonomisk. Det er nok lettere for øyene som ligger i "lysløypa" dit de fleste turistene drar, enn feks. Syros. Det finnes ikke penger til å bygge opp badeland og spa, og i tilfelle for hvem?
Her var det et åpent politisk folkemøte om regjeringens planer om å selge landeiendommene rett bak hele stranden i Galissas for et par dager siden. De som eier private eiendommer like inntil/på stranda har blitt trenert i alle sine planer om å gjøre noe som helst med sitt område i alle år pga politikere som hele tiden skifter mening, mens nå kan det kanskje være fritt frem for private utbyggere å gjøre hva de vil hvis de kjøper området av den greske staten.
En ting er at det er 20 meter strand oppover som er allemannsretten, men ovenfor/bakenfor dette kan jo alt skje. At den greske staten begynner å selge unna landområdene på/ved strendene virker svært lite gjennomtenkt, og bare for å dra inn forte penger for å betale statsgjeld.
Glika i zoi

marjana

Glika i zoi

mouche

Quote from: marjana on 30. Jun 13, 03:19:20
De som eier private eiendommer like inntil/på stranda har blitt trenert i alle sine planer om å gjøre noe som helst med sitt område i alle år pga politikere som hele tiden skifter mening, mens nå kan det kanskje være fritt frem for private utbyggere å gjøre hva de vil hvis de kjøper området av den greske staten.
En ting er at det er 20 meter strand oppover som er allemannsretten, men ovenfor/bakenfor dette kan jo alt skje. At den greske staten begynner å selge unna landområdene på/ved strendene virker svært lite gjennomtenkt, og bare for å dra inn forte penger for å betale statsgjeld.


Når det gjelder 20-meters beltet har jeg blitt fortalt av en utbygger jeg kjenner at dette ikke er for å beskytte noen allemannsrett, men av militærstrategiske hensyn. De har hatt store problemer med denne regelen i forbindelse med renovering av eksisterende bygning i en liten by på Kreta og fikk tillatelse kun pga gode kontakter i Athen.

At alt også treneres blir forklart med at alle regler er uklare, forandres hele tiden, og ingen vil signere på noe som helst av frykt for å ha gjort noe galt. Å ikke gjøre noe er som bekjent ingen "forbrytelse" innen det greske byråkratiet. Han kommenterte også at han regnet med at mer enn 90% av de tomtene som er til salgs ikke vil få byggetillatelse for saksbehandler vil alltid kunne finne noe feil og derved trenere saken i det uendelige. Dette gjør også at de færreste vil starte en ny kostbar prosess med ingeniører, arkitekter osv for å søke byggetillatelse når risikoen for ikke å få det er alt for stor.

Snakker om å skyte seg selv i foten når hva landet trenger er nettopp nye prosjekter og kjøperne er der, ikke minst russere og nordmenn!

bengalow

06. Jul 13, 13:50:56 #847 Last Edit: 06. Jul 13, 14:36:22 by bengalow
Nu börjar det bli allvar i Grekland - det som inte får ske, sker. "Gyllene Gryning" börjar få ett starkt fotfäste. Jag trodde i min enfald, att greker hade en känsla för demokrati, men de verkar lika "italienska" som italienarna. Skyll på andra - dom själva har inte gjort fel, levt över sina tillgångar eller jobbat svart. Det är invandrare som är skuld till allt! Nej, greker är småsinta, stolta intill förbannelse, men vänliga, när det går deras väg...Till och med äldre människor, som borde ha bättre medvetenhet om fascister och nazister faller till föga för deras "löften"...Hur skall detta sluta?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/europapamarsch/article16973911.ab
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror


IngeS

Quote from: mouche on 06. Jul 13, 16:15:09
Oljerikdommen står for døren med norsk hjelp?

Ja der kan ikke svenskene hjelpe mye. :)

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Nå var det vel ikke hva jeg skrev som du siterte?

bengalow

Varför skulle inte Sverige kunna hjälpa till? För att vi inte har olja i Sverige? Tekniken att utvinna är inte baserat på fyndigheter. Hur tror du att araberna skulle utvinna sin olja utan teknik från andra länder? Det är bara pladder från en ovetande...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...