Logg inn med Facebook eller Google!

Agistri

Started by Svein~B, 06. Jun 17, 19:37:05

Previous topic - Next topic

Svein~B

25. Oct 17, 19:48:21 #48 Last Edit: 25. Oct 17, 22:40:00 by Svein~B
Her er vi på ferjekaien. Billettene til de store ferjene kjøpes i billettboden som vi ser til venstre. Til venstre for den er det et stort venteskur. Bakenfor den er det et venterom. Ellers er det ingen fasiliteter på kaien, men som dere ser, rett fram i bildet er det et serveringssted som ligger rett ovenfor kaien og som er så nær at du kan sitte der til du ser ferja komme. Oppe til venstre ser vi også annekset til Vassilaras Hotel.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

10. Feb 18, 10:35:57 #49 Last Edit: 18. Feb 18, 18:33:29 by Svein~B
Dette supermarkedet ligger i den øvre delen av sentrum, i samme gate som politistasjonen og Casa di Mare. Det er det nærmeste supermarkedet hvis du bor på noen av de bostedene som jeg har nevnt i denne tråden. Fra Vasilaras er det cirka 300 meter.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Man kan også ta snarveien bak Vasilaras og spare 100 m. :) :)

Svein~B

Quote from: Ole on 10. Feb 18, 18:25:30
Man kan også ta snarveien bak Vasilaras og spare 100 m. :) :)


Jeg regner med at man må bo i hovedbygningen for å vite om den snarveien?

Bakeriutsalget ligger rett overfor Casa di Mare og politistasjonen. Her har de ferskt brød, fersk melk og mye annet godt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Quote from: Svein~B on 18. Feb 18, 18:33:08
Jeg regner med at man må bo i hovedbygningen for å vite om den snarveien?


Helt klart! Vi oppdaget ikke snarveien da vi var der i juli. Det var først i oktober at den ble oppdaget, og det var ikke jeg som oppdaget den. :) :)

stein

Hei. Vi lurer på å ta noen dager på Agistri i slutten av august før vi skal seile. Tenkte på Megalochori fordi Dolphinen går dit. Siden denne tråden stort sett omhandler Skala, er det Skala som er det beste stedet å bo noen dager?
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Ole

Jeg vil Anbefale Skala. Det er kort avstand mellom byene og man kan gå hvis man ikke har for mye bagasje. Det går også buss og det er to taxier på øya.

Hvorfor Skala? Mye finere strand, koseligere, flere tavernaer og butikker, mer liv og mer å se på. Og bedre utvalg i bosteder... (har sikkert glemt noe)

Svein~B

Den ordentlige ferja går til Skala. Jeg kan ikke forstå at du som er seiler heller vil reise i en blikkboks enn å sitte på dekk og nyte livet på ei ordentlig ferje. Da får du også sett havna i Egina fra dekket. Mulig du har sett det før, men det er verdt å se igjen.

Men hvis det passer best med hydrofoilen tidsmessig, er det, som Ole sier, ikke noe i veien for likevel å bo i Skala. Det er bare to kilometer mellom de to byene. Bussen er på kaien når hydrofoilen kommer og kjører til Skala.

Det er også en skyssbåt som går ei trekantrute mellom de to byene på Agistri og Egina, så det går an å ta den båten ene veien og bussen tilbake, eller gå en vei eller begge.

Det er sikkert fint i Megalochori. Jeg har ikke sett stedet annet enn fra båten og bussen. Så jeg skal ikke uttale meg om stedet. Jeg kommer sikkert til å bo der neste gang jeg eventuelt er på Agistri, for å oppleve noe annet enn forrige gang. Men jeg vil veldig anbefale Skala med de samme grunnene som de Ole nevner.

Nå er det sikkert noen som synes det er rart at jeg ikke har utforsket øya mer enn jeg har gjort, for det pleier jeg jo å gjøre andre steder. Da jeg var på Agistri, var det den siste øya jeg besøkte på den ferien før jeg reiste hjem igjen. Da er jeg ikke i utforskermodus lenger. Det er da jeg kan ligge hele dagen på stranda eller ved bassenget. Det gjør jeg ikke tidligere i ferien. Og utfluktene jeg gjorde var til Egina for å levere og hente klesvasken min og for å se igjen Agia Marina, som du kan lese om i andre tråder.

Hvis du likevel velger Megalochori, vil jeg svært gjerne høre om hvordan det var der.

God tur!
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

stein

Det er nesten så jeg håper på drittvær hjemme i slutten av august så vi kan stikke en tur noen dager til Agistri før vi skal seile ut fra Athen 1.september. Jeg har vært mange ganger på Agistri, i -92 første gang. Da lå vi med trosser i land ved borgen på den lille halvøya helt sørvest på øya. Der er det en bitte liten småbåthavn og en taverna. Siden det har vi ofte ankret opp for å bade og spise lunch i den vakre bukta anda et par hundre meter lenger sør. Men jeg har aldri vært i noen av byene.

Etter å ha lest denne tråden, sett på bilder og fått råd fra Svein og Ole, er valget enkelt. Det må bli Skala. Vi er ikke avhengig av strand i nærheten. Vi går gjerne 2 til 10 kilometer for å finne en. Men det er viktig med tavernaer, litt liv og aller helst utsikt til en havn.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Svein~B

Havn har du mer av i Megalochori. I Skala er det bare ferjekaien og ikke noe mer. Merk at hydrofoilen og den lokale skyssbåten går fra hver sin side av havna i Megalochori. Hydrofolien legger til ytterst på moloen. Den lille skyssbåten Agistri Express legger til helt innerst på havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Det fins også bosteder som ligger øst for ferjekaien. Her er det ikke strand, men klipper og badebrygger. Bostedet ytterst på pynten, med egen badebrygge, heter Kekrifalia. Til ferjekaien er det cirka 300 meter, til bystranda 400 meter og til sentrum 700 meter.

http://kekrifalia-hotelagistri.clickhere.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Også på østsida av neset er det et område med solsenger og parasoller. Hit kommer du altså hvis du går til venstre når du kommer til bystranda fra sentrum og det ligger til høyre for skolen og kirka. Her er det også utleie av pedalbåter.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...