Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili høsten 2016

Started by wilnil, 30. Oct 16, 08:18:49

Previous topic - Next topic

filhellener

Quote from: wilnil on 02. Nov 16, 08:30:10
Kardamili i dag, 13 gr. kl 07:00


HERLIG😍
Vi elsker den utsikta❣️
Enda litt vakrere tidlig i april, med snø på toppen av Profetis Ilias😊
Kari

dagstaalesen@hotmail.com

Som vi lengter til Kardamili. :)
Dag.

wilnil

Quote from: filhellener on 02. Nov 16, 10:17:56
Quote from: wilnil on 02. Nov 16, 08:30:10
Kardamili i dag, 13 gr. kl 07:00


HERLIG😍
Vi elsker den utsikta❣️
Enda litt vakrere tidlig i april, med snø på toppen av Profetis Ilias😊


Ja, den er vakker med snø på toppen, det har jeg sett mange ganger i mai. Men akkurat nå synes jeg at det best at den er uten. :)

wilnil

Quote from: kaka on 30. Oct 16, 22:18:26
Alltid artig å møte disse skilpaddene. Jeg møtte en i trappen opp til Petrovouni, og lurte litt på hvordan den taklet å gå i trapp :)

Vi traff på denne midt på kalderimien i går da vi var på tur ned fra Petrovouni. Kanskje den samme som den du så?
Forstår heller ikke hvordan den kan forsere hindringer som er høyere enn den selv. Den kommer kanskje forbi i terrenget ved siden?

wilnil

I går ble det tur til Chora. Vi gikk opp til Agia Sofia og videre derfra veien ned til  Sotiros Mon. Etter noen hundre meter, deler veien seg og vi tok av opp til Chora. Dette var tredje tur til Chora i år, og vi har gått forskjellige stier opp hver gang.
Oppe i Chora så vi fram til lunsj og forfriskninger på "taket" - men der ble vi skuffet :-\ - vi ble møtt med stengte dører  :( :'(

Så da var det bare å begynne på hjemveien med en gang, og nå gikk vi via Nikovo og Petruvouni ned til Kardamili. Dette er en fin og lettgått sti med fin utsikt. :)

Olivenhøstingen er begynt, og det en del olivengrenbål å se rundt omkring.

kaka

Jeg får litt ekstra hjertebank når jeg leser om turene jeg selv er så glad i å gå  :hjerte34: Synd det var stengt på taket. Håper dere hadde litt reserver "på baklomma".
Spennende med olivenhøsten som er i gang, men jeg hører det er variabelt med oliven i området, - i hvert fall frisk (ikke ødelagt av insekter)

Den skilpadden på kalderimien, - kanskje den ikke har kommet særlig lenger siden jeg traff den :)

Fortsatt gode turer til dere som er så heldige å være der!
KariK

Athina

Nydelige bilder fra et flott område! :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

wilnil

I dag våknet vi til lyn,  torden og regn. Utover dagen bedret det seg, sola kom fram og det ble en fin ettermiddag. Nå på kvelden er det klar himmel med stjerner og ca 18 gr.

I går da vi var på tur opp stien til Agia Sofia,  så vi et skilt hvor det sto «Akropoli Kardamili» - (iflg. våre meget mangelfulle greskkunnskaper) - og en pil pekte til venstre mot en tydelig sti. Vi hadde nok sett denne stien tidligere, men regnet med at den bare førte inn i en olivenlund. Stien var ryddet og fin og førte opp til den haugen som er med på så mange bilder tatt fra Patriarxeas.
Oppe på haugen var det ikke så mye annet å se enn noen steinmurer og terrasser, alt overgrodd av kratt, busker og trær. Derfor ble det vanskelig å se for seg hvordan det kunne ha sett ut her oppe, og like vanskelig og få tatt gode bilder. Men det må ligge mange fortidsminner under all vegetasjonen her som overalt i Hellas.

Utrolig å finne en sti som vi ikke har sett før så nært Kardamili.
Ser forresten nå at det er anmerket i kartet som: «Festning, gammelt Tempel».

Har lagt GPS-spor av stien på et Google Maps bilde. Kirka og presteboligen i Agia Sofia er oppe til høyre i bilde, stien opp til Agia Sofia er grønn og den nye stien er rød.

kaka

04. Nov 16, 19:44:48 #20 Last Edit: 04. Nov 16, 19:46:37 by kaka
Ikke så rart dere ikke har sett skiltet tidligere. Den stien tror jeg ble ryddet av Hugo Asphaug i vår.
Det var nok litt av en jobb!
Det var veldig fint å komme dit, selv om det ikke var så mye som åpenbarte seg.
En av landsbyboerne snakket stadig om Akropolis, og spurte om jeg hadde vært der.
I vår kunne jeg fornøyd si "nå har jeg vært der" :)
Det skal ha vært gammel bebyggelse der. Noen sier noe om et jordsjelv, som ødela bebyggelsen, men det er vanskelig å få veldig konkret info.
Inne i tårnmuseet i gamlebyen er det "bilde" av toppen uten så mye vegetasjon.
Skulle gjerne visst mer om "livet på toppen".
http://www.kardamili-greece.com/en/generalinformation/kardamili/oldvillage.html
KariK

wilnil

Takk for opplysningene kaka  :)
Jeg har hørt tidligere at denne haugen hadde vært Kardamilis Akropolis, så jeg trodde at det skulle være ruiner av et gammelt tempel der.
Men de gamle overgrodde steinmurene vi så lignet mer på terrasser enn tempelruiner. Så da er det vel sannsynlig at det har vært boplass der.

Uansett  - nå har også vi vært der!  :) :)

vandrer

Akropoli Kardamili har fascinert meg fra første gang jeg kom til Kardamili over 10 år siden.
Har forstått at den høyden har et historisk sus, men at få har vært der oppe siste årene.
Fikk med meg at Hugo hadde gjort forsøk på å finne den gamle stien opp,men at det var utfordrende,
derfor var det gøy å se dette innslaget Wilnil👍


wilnil

Vi har som sagt hørt at Kardamili har hatt sitt Akropoli på den høyden, og vi har ofte sett etter sti dit opp når vi har gått opp til Agia Sofia. Men vi har aldri før sett eller funnet noen sti som førte opp dit før nå i år, og det var jo takket være skiltet som fikk oss på rett vei.
Så takk til Hugo Asphaug for den jobben👍😊

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...