Logg inn med Facebook eller Google!

Sand-strand

Started by Eutrofi, 16. Apr 16, 19:27:15

Previous topic - Next topic

Eutrofi

Hallo alle kunnskapsrike mennesker her inne

Skal til Kreta i mai. Har et fysisk problem som gjør at jeg ikke klarer å gå ut i vannet der hvor det er steinete.
Luksusdyr ;) ;)  ergo ser jeg etter stedene på Kreta hvor jeg kan finne silkemyk bunn :)

Tror jeg snart har sett på tusen bilder av vann/strand....men siden jeg er dyktig bortskjemt med silkesanden
på Kos synes jeg det ser skrekkelig dårlig ut. Imidlertid vet jeg jo at dette finnes også på Kreta, men kjære dere....HVOR?
Hvilken landsby skal jeg bestille hotell i.....for å kunne nyde det jeg reiser for...nemlig bading i salt, klart vann?

Svært takknemlig for svar

Mvh

Eutrofi

Lous

16. Apr 16, 20:14:09 #1 Last Edit: 16. Apr 16, 20:40:47 by Lous
Skal selv til Hot. Golden Bay i mai som ligger rett ved stranden i område Agii Apostoli. Hot ligger 20 meter fra sjø, men god sand som ikke "kladder" seg til bena. Kalamakistranda har også normalt god sandstrand. Ikke sist år. Da hadde vinterstormene tatt med seg sand ut i havet. Googler du område vil du se mange flotte strender i område.
Selv om vi skal bo i område Agii Apostoli, regner jeg med at det blir Kalamaki-stranda vi kommer til å bruke. Satser på at havet ikke har tatt sanden i vinter.
Område Nea Chora har også greie strender. Nea Chora ligger i gåavstand til Chania by, hvis det er et poeng.
Agii Apostoli / Kalamaki er landsbyer/tettsteder som ligger noen få km vest for Chania

Så er jo strendene øst for Rethymnon ganske fine da.

God tur

Eutrofi

Tusen takk....da har jeg litt info.

Bestilte på Almyrida.....det ser iallafall bra ut.

Så får vi reise litt rundt og utforske.

Mvh
E.

Svein~B

En venn av meg som er fra Kreta sier at den fineste stranda er i Stalis. Jeg har ikke sett alle strendene på Kreta, men jeg kan bekrefte at stranda i Stalis er nydelig. Ellers er strendene i Rethymnon ganske utsatt for strømmer, så det er ganske ofte rødt flagg der. I Stalis så jeg aldri et rødt flagg og jeg har ikke hørt om noen som har det heller.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Diddi

Områdene rundt Almyrida og Plaka er veldig hyggelige(fine strender også) Vi har vært noen dager i Kalyves, der fant vi oss veldig godt tilrette. Gikk turen bort til Almyrida et par ganger.
Du må ta deg en ettermiddag bort til Kalyves, sitte på torget med noe godt i glasset og se på hverdagslivet. Et av mine absolutte favorittsteder i Hellas  :)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

mouche

Strendene i både Almyrida og i Kalyves er veldig fine og greie å komme ut i. Ligger også ganske godt beskyttet, men sjekk alltid flaggene og når man bader bør man alltid legge merke til hvordan strømmen eventuelt går og hvor kraftig den er. Dette varierer og har sett folk bli ganske overrasket over hvor vanskelig de er å sloss mot naturen!
Almyrida er et flott utgangspunkt for å reise rundt og se seg om!

Kom derfra i går kveld og trist å reise fra sol og 25/28 grader og til 5 grader og regn!

Lous

Kanskje galt å nevne det her, men: Den kvelden Hellas vant EM i fotball (husker ikke årstallet 2004?) var siste kveld i Daratso-område for oss. Hjemreisedagen kjørte bussen fra vårt hot og ned til hot Forum som ligger rett ved Chrisi Akti-stranda. Der hadde et barn blitt tatt av understrømmen som noen få ganger oppstår. Faren lette og ble også borte. Mye folk/båter og lyskastere på sjøen. Beboerne fra Forum var svært opprørt husker jeg.
Jeg tenkte om det var galt å nevne dette her i forumet, men kom til at det er viktig å ikke glemme at den deilige sjøen også kan være lumsk og farlig.
Det har ikke tatt fra meg lysten til å reise til Hellas. Ei heller til å bade/svømme.

Kritios

Quote from: Eutrofi on 16. Apr 16, 19:27:15
Hallo alle kunnskapsrike mennesker her inne

Skal til Kreta i mai. Har et fysisk problem som gjør at jeg ikke klarer å gå ut i vannet der hvor det er steinete.
Luksusdyr ;) ;)  ergo ser jeg etter stedene på Kreta hvor jeg kan finne silkemyk bunn :)

Tror jeg snart har sett på tusen bilder av vann/strand....men siden jeg er dyktig bortskjemt med silkesanden
på Kos synes jeg det ser skrekkelig dårlig ut. Imidlertid vet jeg jo at dette finnes også på Kreta, men kjære dere....HVOR?
Hvilken landsby skal jeg bestille hotell i.....for å kunne nyde det jeg reiser for...nemlig bading i salt, klart vann?

Svært takknemlig for svar

Mvh

Eutrofi


Hei Eutrofi.

Her på denne fantastiske siden kan du finne informasjon om alle strendene på Kreta:
http://www.cretanbeaches.com/en/beaches-of-crete/west-crete-beaches

Min personlige favoritt er Falassarna, helt i vest:
http://www.cretanbeaches.com/en/sea-tourism/west-crete-beaches/falassarna-beach

Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Selv setter vi noen strender helt øst på øya, eksempelvis Itanos beach enda høyere en selv Falassarna og Elafonisi. Har noe med hele området å gjøre som ikke er særlig utbygget og man kan ha store områder helt for seg selv sågar.

Kritios

Quote from: mouche on 17. Apr 16, 13:00:21
Selv setter vi noen strender helt øst på øya, eksempelvis Itanos beach enda høyere en selv Falassarna og Elafonisi. Har noe med hele området å gjøre som ikke er særlig utbygget og man kan ha store områder helt for seg selv sågar.

Jeg kan være enig i det Mouche, men det er nå skrekkelig langt å dra for de fleste, som jo som oftest befinner seg i Chania-området.
Grunnen til at Falassarna er min favoritt er at det som regel er god plass her, selv om man ikke får stranda for seg selv.
Det er få eller ingen hoteller som har fellesturer hit, så man må stort sett komme seg hit selv.
En og annen rutebuss svinger nedom ser jeg, men det er sjelden særlig mye folk med.
Kun en gang (på 8 år) har jeg opplevd stranden som full, det var en søndag i august i fjor.
Elafonissi derimot; styr unna, i alle fall i høysesongen og om søndagene.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Ja, ingen tvil om at de fleste befinner seg i Chania-området, og nettopp derfor er en tur til østlige og sydlige delene av Kreta så bra. Planlegger en ukes tur den veien i juni.
Og så finnes det små lokale og bortgjemte strender hvor man kan være nesten for seg selv også i Chania-området, men slike hemmeligheter vil man  jo ikke så gjerne gi bort for da blir man ikke lenger så alene.

Lisk

Vi har vært i Makrigialos, og der er det flott sandstrand. Vi bodde riktignok på Ving-hotellet, og jeg aner ikke om stranden "hører" til hotellet da.
Snakket med et eldre par der som hadde vært "overalt" på Kreta, og de mente at denne -og Elafonissi- var den beste stranden på Kreta  ;D
En skrekkelig busstur fra flyplassen da. Spyposene ligger klare i bussen, og jeg hørte de ble brukt på hjemveien...

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...