Logg inn med Facebook eller Google!

En frodig tur opp til kilden.

Started by marjana, 06. Jul 13, 22:34:04

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg tror ikke jeg har sett det så frodig opp til kilden noengang som i vår på mine 15 år på Syros. Regnet kom sent i år, men tydeligvis godt for alt som vokser og gror. Det var rene jungelen der nå.
Jeg har tatt bilder langs stien opp til kilden der det er urter, blomster og trær hele veien. Kilden er hvor de som fricamper på stranda "dusjer" og henter vann. Det er en bananpalme som ble plantet der for ca 8 år siden som gror bra, med masse mynte nedenfor på bakken. Kilden er omkranset av store rosa oleanderbusker og fikentrær. Jeg viste bildene til Giovannis på 72 år, som er den lokale blomsterkjenneren i Galissas, og han kunne fortelle meg de greske navnene på plantene og trærne, og om bruken av dem, som for eksempel å lage kurver av en tresort, og hvordan kvinner kan abortere ved å drikke en te av en plante. Oleander er giftig, forresten.

Her kommer en bildeserie fra stien opp til kilden på Armeos i Galissas:
Glika i zoi

marjana

Insektene trives også godt i kilden. Det er mange forskjellige sommerfugler der, alle mulige størrelser av bier og veps, øyenstikkere, sånn som denne som jeg fikk tatt et nærbilde av.
Glika i zoi

kaka

Der var det fint.
- og bildene av øyenstikkerne, - så flotte. Disse fantastiske "fabeldyrene"!
KariK

Tjorven

så frodig og vakkert det var der oppe  :)  Kjempeflotte bilder av øyenstikkeren, jeg har aldri lagt merke til det fine, intrikate mønsteret på vingene deres.
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

07. Jul 13, 00:25:40 #4 Last Edit: 07. Jul 13, 00:27:24 by marjana
Det er deilig å skylle av seg saltvannet fra stranda i kilden. Vannet er faktisk ganske kaldt, derfor står de to vannflaskene i sola for å gi den neste person som kommer dit varmt vann.

Øyenstikkere, eller libelle som de også kalles, er vel ingeniørenes kopi som er helikopter?
Glika i zoi

Tjorven

Quote from: marjana on 07. Jul 13, 00:25:40

Øyenstikkere, eller libelle som de også kalles, er vel ingeniørenes kopi som er helikopter?



Bortsett fra at rotorbladene på et helikopter ikke er videre vakre  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

08. Jul 13, 01:24:17 #6 Last Edit: 08. Jul 13, 01:26:18 by marjana
Silvia fricamper i to telt på veien opp mot kilden. Et telt er soverom, og det andre er garderobe. Dette er det beste stedet å campe sier de. Skygge hele tiden, og Silvia kunne sove helt til kl 15-16. Hun plukker med seg forskjellige urter hver dag som hun har i drikkevannet. En dag er det myntevann, og en annen dag er det med fenikkel i vannet, som blir ouzovann.
Alle urtene nærmest i bildet er salvie.
Glika i zoi

Tjorven

08. Jul 13, 14:34:04 #7 Last Edit: 13. Jul 13, 01:34:21 by Tjorven
SOVE helt til kl 15-16  :o  Det så deilig ut der, ble bare litt avspora av teksen  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Det er noen som har det. På jobb 00400
Kristian/Planer er til for å utsettes

marjana

Sylvia i teltene under trærne hadde nettopp ankommet fra England, og var endelig på en tre ukers ferie. Hun sov så lenge hun trengte uten å bli vekt opp av støy, varme eller noe annet som forstyrret. Da sover man så godt helt til man blir uthvilt. Hun drakk så alltid litt te til "frokost", og kom tuslende ned på stranda i firetiden med en bok, badet og skravlet med oss andre der nede. Så sånn ca i sjutiden var det "teatime" under treet før det var å "dusje" i kilden og kle på seg og gå over knausen på bar og ut for å spise på en taverna, men da er det også å gå hjem etter å drukket litt i mørket over de bratte knausene!
Jeg liker ikke å klatre opp/ned på bratte klipper i mørket, selv med lommelykt, så selv om det er fredelig og deilig å fricampe på denne stranda, så er det ikke noe for meg.
Glika i zoi

Tjorven

Da skjønner jeg  ;)  Godt å få sove skikkelig ut etter en lang reise, ja.

Quote from: marjana on 11. Jul 13, 00:17:31

Jeg liker ikke å klatre opp/ned på bratte klipper i mørket, selv med lommelykt, så selv om det er fredelig og deilig å fricampe på denne stranda, så er det ikke noe for meg.


Det hadde i hvert fall ikke vært noe for meg  :o ;D Og slettes ikke etter en tur "på by'n".
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...