Logg inn med Facebook eller Google!

Grekland nära en totalkrasch

Started by Tommy, 30. Apr 10, 08:57:16

Previous topic - Next topic

Tommy

näe, det är väl ingen ? här som skyller på lata greker som orsak till den ekonomiska krisen, men faktum är att den grekiska staten svindlat sig till att vara med i valuta-unionen, och sen fortsatt leva över tillgångarna o till stor del på grund därav har landet hamnat i den situation man idag befinner sig. Rätta mig om jag har fel i det ? Och nu får andra medlemsländer, också dom som inte har råd, betala för att rädda Grekland ur krisen dom själva satt sig i, å den potatisen har i alla fall jag svårt att tugga o svälja.

O därför får nu också greker i allmänhet utstå en del, som kanske ikke ligger på deras skuldror direkt.

Men som stat har Grekland betett sig svinaktigt, det går ikke att se bortifrån, jag gör det ikke i alla fall  :blackeye:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

KyriaT

Quote from: \"Tommy\"näe, det är väl ingen ? här som skyller på lata greker som orsak till den ekonomiska krisen,

Nei kanskje ikke her på forumet Tommy, men det er nok å velge i av artikler på flere språk, som gjør nettopp dette. Og selv om det skurrer i mange vanlige norske/svenske/osv ører, så kjenner mange ikke forholdene godt nok til å gi svar på tiltale. Det jeg ønsket var i komme med noen motargumenter, som gjerne må brukes videre.

Quote from: \"Tommy\"men faktum är att den grekiska staten svindlat sig till att vara med i valuta-unionen, och sen fortsatt leva över tillgångarna o till stor del på grund därav har landet hamnat i den situation man idag befinner sig. Rätta mig om jag har fel i det ? Och nu får andra medlemsländer, också dom som inte har råd, betala för att rädda Grekland ur krisen dom själva satt sig i, å den potatisen har i alla fall jag svårt att tugga o svälja.

Det er bare det Tommy at den greske statsmakten og det greske folk er to forskjellige ting. Hellas har i maaaange år, og med vekslende regjeringer, hatt et slags politisk aristokrati-styre, som minner mer om strukturen i mafiaen enn våre nord-europeiske demokratiske stater. \"Et folk får den regjeringen de fortjener\" heter det, men i Hellas\' tilfelle har det ikke vært noe å velge i, man har bare byttet ut en mafia med en annen. Den politiske korrupsjonen har gjennomsyret systemet fra ytterste høyre til ytterste venstre, så hva skal man velge?

Jeg vil ikke unnskylde små-snytingen vanlige grekere er med på, den bør selvsagt bort, men om ledelsen i Volvo tapper bedriften for penger til de er på konkursens rand, er det ikke arbeiderne på samlebåndets skyld, selv om vi alle vet at de uansett må være med på å betale regningen, på den ene eller andre måten. Og det selv om de har underslått en skrue eller to. Ikke helt sammenlignbart, men du skjønner sikkert poenget mitt. ;)

Som den svenske artikkelen Bengalow lenket til viser, så har det dessuten ikke bare å gjøre med vanstyret i Hellas, men også noen føringer som ligger i EU-systemet som gjør denne situasjonen ganske sannsynlig, for ikke å si forutsigbar. Det dreier seg ikke bare om Hellas, men også Portugal, Spania og Storbritannia. Og de sistnevnte er i hvert fall ikke kjent for en tilsvarende omfattende korrupsjon...

Anders, Bengalow og Admirala; jeg er glad hvis dette har vært til glede for noen utover meg selv! (Det var uansett veldig godt å få sagt det!)  :cheers:
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tommy

Quote from: \"KyriaT\"
Quote from: \"Tommy\"näe, det är väl ingen ? här som skyller på lata greker som orsak till den ekonomiska krisen,

Nei kanskje ikke her på forumet Tommy, men det er nok å velge i av artikler på flere språk, som gjør nettopp dette. Og selv om det skurrer i mange vanlige norske/svenske/osv ører, så kjenner mange ikke forholdene godt nok til å gi svar på tiltale. Det jeg ønsket var i komme med noen motargumenter, som gjerne må brukes videre.

Quote from: \"Tommy\"men faktum är att den grekiska staten svindlat sig till att vara med i valuta-unionen, och sen fortsatt leva över tillgångarna o till stor del på grund därav har landet hamnat i den situation man idag befinner sig. Rätta mig om jag har fel i det ? Och nu får andra medlemsländer, också dom som inte har råd, betala för att rädda Grekland ur krisen dom själva satt sig i, å den potatisen har i alla fall jag svårt att tugga o svälja.

Det er bare det Tommy at den greske statsmakten og det greske folk er to forskjellige ting. Hellas har i maaaange år, og med vekslende regjeringer, hatt et slags politisk aristokrati-styre, som minner mer om strukturen i mafiaen enn våre nord-europeiske demokratiske stater. \"Et folk får den regjeringen de fortjener\" heter det, men i Hellas\' tilfelle har det ikke vært noe å velge i, man har bare byttet ut en mafia med en annen. Den politiske korrupsjonen har gjennomsyret systemet fra ytterste høyre til ytterste venstre, så hva skal man velge?

Jeg vil ikke unnskylde små-snytingen vanlige grekere er med på, den bør selvsagt bort, men om ledelsen i Volvo tapper bedriften for penger til de er på konkursens rand, er det ikke arbeiderne på samlebåndets skyld, selv om vi alle vet at de uansett må være med på å betale regningen, på den ene eller andre måten. Og det selv om de har underslått en skrue eller to. Ikke helt sammenlignbart, men du skjønner sikkert poenget mitt. ;)

Som den svenske artikkelen Bengalow lenket til viser, så har det dessuten ikke bare å gjøre med vanstyret i Hellas, men også noen føringer som ligger i EU-systemet som gjør denne situasjonen ganske sannsynlig, for ikke å si forutsigbar. Det dreier seg ikke bare om Hellas, men også Portugal, Spania og Storbritannia. Og de sistnevnte er i hvert fall ikke kjent for en tilsvarende omfattende korrupsjon...

Anders, Bengalow og Admirala; jeg er glad hvis dette har vært til glede for noen utover meg selv! (Det var uansett veldig godt å få sagt det!)  :cheers:

Det är helt rätt Kyria att stat o befolkning ikke är det samma, o det är viktigt i många sammanhang att sklija på sak o person så att säja, därmed ikke sagt att det är enkelt alla gånger ;-) Å visst har det svallat mycket i pressen om Grekland o det grekiska under den senaste tidens turbulens, men det är ju så det fungerar med vår pressfrihet :-), o sen må väl var o en vara kapabel att skilja agnarna från vetet så att säja. I vart fall här där vi ju så att säja har Grekland nära våra hjärtan. Å det vi debatterar här lär väl inte komma så mycket längre än just hit där vi Greklandstokar befinner oss i vårt lilla hörn av världen.

O visst finns det mycket att säja om EU-systemet, o att andra länder också befinner sig i liknande situation som Grekland på grund av brister däri, och att eurosamarbetet kanske aldrig skulle kommit till stånd, ifall man ser till det hur det utvecklats, och så vidare, och så vidare. Men det ändrar inte min fadda smak i munnen av att den Grekiska regeringen o staten har begått en gigantisk svindel av säälan skådat mått. Dom andra länderna betyder inte samma sak för mig som Grekland gör, det är som om min älskade bedragit mig.... Förstår du ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Har lyssnat på vår finansminister några gånger nu och blivit lite förbannad :angry3:
Han har sagt flera gånger att vi skall inte betala pengar till folk som går i pension i 40-50 årsålder 8O

Det finns säkert människor som lyssnar på honom som tror nu arr Grekerna går i pension när dom är 40 :?

Det är och sprida fördomar på hög nivå :?

Riitta

KyriaT

Quote from: \"Tommy\"Men det ändrar inte min fadda smak i munnen av att den Grekiska regeringen o staten har begått en gigantisk svindel av säälan skådat mått. Dom andra länderna betyder inte samma sak för mig som Grekland gör, det är som om min älskade bedragit mig.... Förstår du ;-)

Det forstår jeg veldig godt Tommy, og bortsett fra gamle moder Norge så er det vel ingen som står mitt hjerte så nært som \"min kjæreste, min elskede\" Hellas. Men, for å fortsette analogien; svigermor kan jeg styre meg for, og som det heter i sangen Mana mou Hellas; hun selger sine barn som slaver, uten å felle en tåre...

Uansett hvor bedratt du og jeg føler oss, for grekerne selv, er bedraget mye større.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tommy

Quote from: \"KyriaT\"
Quote from: \"Tommy\"Men det ändrar inte min fadda smak i munnen av att den Grekiska regeringen o staten har begått en gigantisk svindel av säälan skådat mått. Dom andra länderna betyder inte samma sak för mig som Grekland gör, det är som om min älskade bedragit mig.... Förstår du ;-)

Det forstår jeg veldig godt Tommy, og bortsett fra gamle moder Norge så er det vel ingen som står mitt hjerte så nært som \"min kjæreste, min elskede\" Hellas. Men, for å fortsette analogien; svigermor kan jeg styre meg for, og som det heter i sangen Mana mou Hellas; hun selger sine barn som slaver, uten å felle en tåre...

Uansett hvor bedratt du og jeg føler oss, for grekerne selv, er bedraget mye større.

Självklart KyriaT, känns det värre för många greker, än det gör för många av oss, självklart är det så.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

filhellener

Tusen takk KyriaT for dine gode innlegg i tråden  :flower:
- jeg har skrevet dem ut og skal ta dem fram og bruke dem etter \"behov\" !
- er redd det behovet fortsetter framover, jeg har kommet til kort i argumenteringen mer enn e n gang  angry9:

Hjertet mitt blør for den vanlige greske mann og kvinne  :crybaby:
- og jeg er imponert over at så mange som 54.1 % er enige i innskjerpelsene som rammer så urettferdig!

Er det ikke m u l i g å gå \"de store gutta\" i sømmene og få inn beløp som kunne monne  :angry4:
- ja, jeg vet det er naivt.......
MEN
- h v o r  har de følelsene sine de som a l d r i har betalt for seg i det greske samfunnet, som n å flytter rikdommen sin, og s e r sine landsmenn få redusert levestandanden sin s å urettferdig og ettertrykkelig. . . . . . .
HVOR er DERES GRESKE STOLTHET?
Kari

Riitta

Nu gjorde han det igen i Aktuellt :confused1: Nämligen att vi skall inte betala Grekernas pensioner. Börjar bli en mantra för honom tydligen 8O
En dam utalade sig också om att grekerna har ingen andledning och demonstrera för dom får ju 2 extra löner om året :?

Det kommer nog och finnas gott om fördomar och fel uppfattningar om Grekerna. Tyvärr 8O

Riitta

Tjorven

BRAVO og HJERTLIG TAKK for kjempegode innlegg Kyria T   :cheers:  Det er denne sammenhengen jeg har prøvd å forklare for folk, jeg også.
Hjertet mitt gråter for den vanlige greker, som sliter og jobber lange dager, mens eliten på toppen unndrar seg alt ansvar og svindler til seg store verdier. Fy f, jeg blir så forbannet.

I kveld på Dagsrevyen var den der igjen, denne halvironiske tonen at grekerne har seg selv å skylde og myten om late grekere. Dessverre er denne holdningen enda værre i Sverige, kom det også fram.... Fatter ikke at det skal være så vanskelig å plassere ansvaret på elendigheten der den hører hjemme, istedet for å gi et helt folk skylda, som virkelig har det tøfft nok som det er!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Niaas

Takk for et kjempebra innlegg, Kyria T!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

kaka

Det er flott å se et så utfyllende motargument mot den \"enkle\" kritikken, Kyria T, og veldig positivt å lese at Grekerne selv i så stor grad ser nødvendigheten av endringer. Jeg har ikke mye greie på politikk, men ut fra min enkle forståelse, virker Papandreou ganske tøff som står i det å bære frem et så upopulært budskap. Men at det er \"surt\" for de det rammer, og særlig de som ikke har kunnet gjøre noe særlig til eller fra i utgangspunktet, er lett å forstå. Jeg sitter og \"tester\" meg selv i sofaen, hvordan jeg ville reagert på å få et tilsvarende kutt i min inntekt. Da måtte jeg nok la gå noen Hellasferier, og da ville livet blitt mye gråere. Men jeg ville fortsatt hatt til det nødvendige her hjemme. Gjennomsnittslønnen virker jo i ugangspunktet svært lav ifht hva vi er vant med etterhvert.
KariK

Tommy

Quote from: \"Riitta\"Nu gjorde han det igen i Aktuellt :confused1: Nämligen att vi skall inte betala Grekernas pensioner.
Riitta

Faktum är att Grekland har haft ett mer förmånligt pensionsystem än vad man kunnat finansiera, och det är en annan anledning till det stora underskottet i statsfinanserna o den finansiella kris Grekland befinner sig i. Å jag är faktiskt mer orolig för min egen pension än grekernas, så jag tycker nokk det ligger något i det han säjer, trots allt  :blackeye:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...