Logg inn med Facebook eller Google!

Kreta om vinteren

Started by TommyRuud, 19. Oct 09, 19:27:10

Previous topic - Next topic

TommyRuud

Undertegnede har startet en gruppe på Facebook: \"Charterturer til Kreta året rundt\". Bli med den som vil, og inviter andre! Mvh Tommy

KyriaT

Kreta - og størsteparten av Hellas - er et fantastisk sted å være på vinteren, men det passer ikke for alle. Veldig mange skandinaver som drar på ferie vinterstid vil til et sted der det er sol og varme, og det er man ikke garantert i Hellas fra oktober til april. Faktisk har jeg frosset mer i Hellas på vinteren enn det jeg noen gang har gjort i Norge, pga kalde hus og mangel på oppvarming, dyne og ullsokker. Når det er sagt så er det jo andre ting som kan veie opp for et par frostrier.
Likevel, i bunn og grunn er det dessverre ikke så mange av oss nordboere som er interessert i charterturer til Kreta og/eller Hellas på vinterstid tror jeg. Men det er jo mulig jeg tar feil.

Lykke til med Facebook-gruppen!
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Heidrun

Vi valfarter jo til fjells om vinteren for bare å sitte inne foran peisen. Jeg personlig tror det er et marked for et eller 2 hoteller i Chanis /Rethymnon. Kanskje et hotell på sydkysten også kunne vært noe. Nå driver jo noen reisebyråer med Tyrkia om vinteren. Er vel ikke noe særlig varmere der tipper jeg enn det er på kreta
Yamas til livet og til

Anne

Det må jo være mange skandinaver som har hus på Kreta og dermed et behov for direktefly. Hvis jeg hadde en vinteruke og bruke på ferie ville jeg heller brukt den på sør Kreta enn på Kanariøyene. Alt for litt gresk atmosfære og mat. Håper dere lykkes og jeg har meldt meg inn.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Heidrun

Vi valfarter jo til fjells om vinteren for bare å sitte inne foran peisen. Jeg personlig tror det er et marked for et eller 2 hoteller i Chania /Rethymnon. Kanskje et hotell på sydkysten også kunne vært noe. Nå driver jo noen reisebyråer med Tyrkia om vinteren. Er vel ikke noe særlig varmere der tipper jeg enn det er på kreta
Yamas til livet og til

snoknud

Også jeg skulle gjerne hatt et direkte fly til Kreta om vinteren.   Men når vi ser på prisene Norwegian nå opererer med neste sommer, er det vel kanskje like lurt å reise med litt lengre tidsbruk, via en eller annen by lenger nord.  

Å ha behov for charter er vel ikke nødvendig, det er jo åpne hoteller i alle de største stedene, og det er vel ikke noe hyggelig å reise til et folketomt Platanias eller et Agia Marina innpakket plast.

Å finne hotell er heller ikke noe problem, enten gjennom nettet, eller kanskje helst, bare møte opp på den plassen en har lyst til å bo, det er jo ikke særlig trengsel etter 1. november.  

Selv bodde vi på et lite, jeg vil vel helst kalle det, pensjonat, men det var eget flott bad, og en fantastisk mat, med stranda helt oppe på trappa, på sørkysten i Likos, og betalte €90 med full penjon for døgnet, for 2......
snorre

Heidrun

Quote from: \"snoknud\"Også jeg skulle gjerne hatt et direkte fly til Kreta om vinteren.   Men når vi ser på prisene Norwegian nå opererer med neste sommer, er det vel kanskje like lurt å reise med litt lengre tidsbruk, via en eller annen by lenger nord.  

Å ha behov for charter er vel ikke nødvendig, det er jo åpne hoteller i alle de største stedene, og det er vel ikke noe hyggelig å reise til et folketomt Platanias eller et Agia Marina innpakket plast.

Å finne hotell er heller ikke noe problem, enten gjennom nettet, eller kanskje helst, bare møte opp på den plassen en har lyst til å bo, det er jo ikke særlig trengsel etter 1. november.  

Selv bodde vi på et lite, jeg vil vel helst kalle det, pensjonat, men det var eget flott bad, og en fantastisk mat, med stranda helt oppe på trappa, på sørkysten i Likos, og betalte €90 med full penjon for døgnet, for 2......

Nå tenker vi egentlig å ha det pakket og klart for turistene. F.eks pensjonister som vil nedover til Kreta for de liker Kreta bedre enn Kanariøyene f.eks. Hvis man tar 100 pensjoister som driver med datat og nettet. Ja da er det minimum 10 ganger flere som har data angst og greier rett og slett ikke å bestille over nettet selv. det at det er et reiseselskap som ordner alt for dem. Ja det er en sikkerhet for dem. Og hvorfor ikke  100 pensjonister sammen på et hotel vinteren gjennom enn 10 pensjonister spredd rundt om på denne store øya. Pensjonister har et stort behov av nærkontakt med mennesker som de kan prate med.
Desverre så er det alt for mange som sitter og ser i en vegg hjemme. De burde da kunne heller ta seg en Kreta tur og oppleve noe
Yamas til livet og til

Liv

Selvfølgelig hadde det vært lettvint med et direktefly til Kreta om vintere.
Men det er ikke noe problem å komme seg videre fra Athen samme dag til Kreta. Flyturen tar ca 20 min. Bestiller man tidlig er det mye billig billetter å få tak i.
Hoteller og pensjonat er oppe om vinteren også, jeg ser ikke helt poenget med et \'\'charterhotell\'\' som antagelig da blir holdt åpent på et typisk \'\'turiststed\'\' hvor alt annet er stengt for vinteren.

At det blir noe masseturisme til Kreta om vinteren tror jeg ikke noe på.Muligens et marked for spesielt interesserte.
Været er veldig skiftende, selv om man kan få dager med sol, kan det være bitende kaldt.
De som har egen feriebolig, har antagelig varme hus i forhold til gulv/veggvarme og oppvarming,men nå tenker jeg på steder der man leier seg inn. Det meste av utleie har ikke det, og om det finnes, så blir utleieprisene mye dyrere, da strøm og brensel er dyrt på Kreta.

Men lykke til med Facebook gruppa!

Heidrun

Quote from: \"Liv\"Selvfølgelig hadde det vært lettvint med et direktefly til Kreta om vintere.
Men det er ikke noe problem å komme seg videre fra Athen samme dag til Kreta. Flyturen tar ca 20 min. Bestiller man tidlig er det mye billig billetter å få tak i.
Hoteller og pensjonat er oppe om vinteren også, jeg ser ikke helt poenget med et \'\'charterhotell\'\' som antagelig da blir holdt åpent på et typisk \'\'turiststed.\'\'

At det blir noe masseturisme til Kreta om vinteren tror jeg ikke noe på.Muligens et marked for spesielt interesserte.
Været er veldig skiftende, selv om man kan få dager med sol, kan det være bitende kaldt.
De som har egen feriebolig, har antagelig varme hus i forhold til gulv/veggvarme og oppvarming,men nå tenker jeg på steder der man leier seg inn. Det meste av utleie har ikke det, og om det finnes, så blir utleieprisene mye dyrere, da strøm og brensel er dyrt på Kreta.

Men lykke til med Facebook gruppa!


Holder oppe på et typisk turiststed. Den må du utdype. Javist er Chania,Rethymnon og Paleochora etc etc typiske turiststeder. Men allikevel.
Hvis man tar turismen til middelhavet under ett. Ja da er nesten 100% av turistene på et såkalt typisk turiststed. Og hva er galt med det. Det høres nesten litt nedlatende ut.
Videre så kan jeg ikke si det for ofte. Det er mange som ser i veggen hjemme uten venner. La de komme til de typiske turiststedene og få seg nye venner da.
Jeg tror på kreta som vintersted for turistene etterhvert.
Yamas til livet og til

Liv

Chania og Rethymnon er ikke turiststeder. Det er to byer som lever sitt liv uten turistene. Rethymnon er i tillegg universitetsby.Paleochora kjenner jeg ikke til ,annet enn at jeg vet hvor det er, og uttaler meg derfor ikke om den.

Nedlatende er jeg på ingen måte. Da jeg skreiv \'\'turiststed\' så mener jeg et sted der man har bygget opp hotell, barer, spisesteder og evt. andre aktiviteter for sommersesongen. Når sesongen er over, stenges alt. Selv om et hotel på stedet skulle åppne for charterturister hver uke, så  kan man ikke regne med at så mye annet vil bli åpent. Men selvfølgelig har man da et hotel med masse aktiviteter, så behøver man kanskje ikke ha noe annet i nærheten.

Heidrun

Men hvorfor ikke satse på turisme på slike steder da Liv.Til og med Maleme er det litt aktivitet om vinteren. For å ikke å glemme Kissamos
Yamas til livet og til

Liv

Hvem er det som skal satse på og drive turismen om vinteren?
Vi nordboere eller kreterne?!

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....