Logg inn med Facebook eller Google!

Jomfrutur i den Argo-saroniske gulfen

Started by Ingeborgimevind, 31. Jul 07, 09:56:49

Previous topic - Next topic

Ingeborgimevind

Datt innom hellasforum i dag mens vi så etter informasjoner om innseilinga til Antiparos. Var der for 9 år siden som øyhopper, men nå har vi kjøpt båt som går i utleie, og satser på å makse tilbragt tid i indre Middelhav de nærmeste årene. Hadde to flotte uker i området Athen - Aegina - Poros - Idhra - Spetses tidligere i sommer, og reiser igjen i september for ytterligere en uke - denne gangen med utgangspunkt i Paros.

Legger ut bilder fra begge turene seinere - takknemlig for innspill; Rod Heikells Piloting Greek Waters ligger nemlig igjen i Ingeborg.

Mette og Øyvind
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Mixelite

Ingen innspill til reiseopplegg, bare en kommentar;

Gleder meg til å se bilder. Oppvokst i seilbåt som jeg er, skyr jeg dem, men det å farte med egen båt mellom øyene skulle jeg gjerne opplevd!

Velkommen i forumet forresten :)

Ingeborgimevind

[ det å farte med egen båt mellom øyene skulle jeg gjerne opplevd! [/quote]

Det er deilig å farte slik! Vi leide båt i fjor for å teste ut selskapet som driver utleien, og føler oss rimelig trygge på at vi ikke blir lurt. Nå hadde vi to uker med barn og barnebarn (i alt 8 stk), og brukte god tid i hver havn og frihavn - slik at utseilt distanse ikke ble så stor, samtidig som det ble noe for et hvert behov hva gjelder bading, seiling, shopping, sykling, bakgater og strandpromenader.

Vi fikk panoramautsikt til skogbrannen på Poros - en skremmende påminning om sårbarheten på øyene, gjensyn med mange øyer, og førstegangsopplevelse av Spetses.



Etter hvert som vi har vent oss til Middelhavsmåten å legge til kai på, senker skuldrene seg til rett feriemodus - men ankerdrammen er alltid velfortjent - og Mythosflaska rekker å bli akkurat passe duggende på vei fra isboksen til cockpiten.
 zthhhhhhtttttt

Om seks uker reiser vi fire voksne til Kykladene; da ligger Ingeborg og venter på oss i Paros, og så er det en ukes seilas i forhåpentligvis god bør!

 zxzaxxxxxxxx
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

stein

Høres herlig ut å kunne tilbringe så mye tid i Hellas.

Jeg skal nedover på en ekstra sen andretur i oktober. Skal nattseile fra Lavrion til Ios og på veien spise frokost på Antiparos. Jeg har studert Vaterpiloten opp og ned og bestemt meg for ikke å gå gjennom Stenon Antiparou og ikke gå til Antiparos \"by\". I -93 var vi 3 båter i følge og en gikk gjennom i stille vær. Skippern på den båten sa det gikk helt greit fordi det var stille. Det ser ikke ut til å være særlig plass til å ankre utenfor byen. Vi går derfor inn i bukta mellom Antiparos og Dhespotico. Står at det finnes en del tavernaer der slik at vi får frokost og logget en ny øy.

Andre som har meninger om å seile til Antiparos?
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Ingeborgimevind

Det ser grumsete ut i Stenon Antiparou, og vi har selv lurt på om det har noen hensikt å prøve seg gjennom dette grunne sundet. Ser at andre har gjort det, og med hell - men jeg antar at de har gått for maskin.

 cxsdfafddddddd

Jeg har linken til den beskrivelsen hjemme, men etter det jeg husker står det ikke annet enn du kan lese i boka til Heikell.

Vi kommer oss neppe nedover før i midten av oktober, og da ser det ut til at Ingeborg skal seiles fra Paros til Athen.

Lykke til!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

stein

Kanskje vi treffes ingeborgimevind?

Skal seile Lavrion-(Antiparos)-Ios-(Sikinos)-Folegandros-(Poliagos)-(Kimolis)-Sifnos-Serifos-Kithnos-Kea-Lavrion fra 6. til 13. oktober. Lunch/bading i parentes.

Har seilt til over 60 greske øyer siden 1991, men aldri så sent på året. Er veldig spent på vær og vind. Slipper i hvert fall ville overfall fra Meltemien.  Lurer også på om det meste av tavernaene er stengt. Alle norske charterselskaper har sluttet å fly, bortsett fra til Santorini, Rhodos og Kreta tror jeg.

Men det blir i hvert fall god plass i havnene. Vi gleder oss!
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...