Logg inn med Facebook eller Google!

eripsni seiler i Kykladene juni-juli 2011 (form. av stein)

Started by stein, 31. Mar 11, 11:01:21

Previous topic - Next topic

stein

Et bilde til fra eripsni. Flotte barn han har. Jeg har seilt sammen med de to eldste :-)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Ny rapport:

\"Torsdag 23. Juni 2011 og fremdeles i Loutra (eller sier man på Loutra?)

Vinden ser ikke ut til å gi seg med det første nei. Men det er vel sånn når Meltemin først har meldt seg så blåser den i 3-4 dager i strekk og kanskje lengre også. Men nå ser det ut til at den kan gi oss en liten pust i bakken, eller skal jeg si stilne litt? Ser ut som vi skal klare å komme oss over til Syros på lørdag, til Finikas. Havnen er også kategorisert som en A havn i "Greek Water Pilot".

Og når vi først snakker om Greek Water Pilot, vi ligger nå og har ligget lenge sidenav en båt med navn Monabhar, en tysk registrert båt. Jeg satt tilfeldigvis å leste litt om Rod Henkell (mannen bak Greek Water Pilot), og der er det et avsnitt hvor han takker med forfattere og bidragsytere. Der kom jeg over navnet på nabobåten. Så da måtte jeg spørre mannan om bord om han var denne Fred som var takket. Men han var ikke det, men han hadde kjøpt båten for vel 1 år siden av Fred.

Vi har gitt beskjed til Jens med familie at de må legge om ruten slik at de møter oss på Syros i stede for på Naxos som først planlagt.

Dagene går ellers med på å sjekke været, se på båter som kommer inn med mannskap fult påkledd og klissvåte og syns litt synd på de som må gå ut i dette været. Akkurat nå er havna her stapp full, alle båtene har lagt ut sikkerhetsliner så nå ser det mer eller mindre ut som en spindelvev her. Vi er glade for at vi har muligheten for å bli liggende.

Ellers så er vi borte og dypper kroppen en gang imellom til ungenes store glede!

Forøvrig en opservasjon jeg har gjort meg: hun gamla på supern oppi bakken går ikke lengre tur meg mannen sin utpå brygga. Lurer på om han har parkert tøflene for godt og flyttet et par etasjer høyre opp?

En annen sak, Loutra er ikke en veldig billig havn å ligge i lengre. Koster mye penger å ligge her, lurer på om det er sånn over hele Hellas nå? Betalte 15 Euro for å ligge mandag til tirsdag med vann og strøm. Men denne prisen er vistnok pruttbar, jeg betalte nemlig bare 30 Euro for resten av uka  Men uansett, mye dyrere enn jeg/vi er vant til fra Hellas.\"

Tillegg fra Stein:
Første gang vi var i Loutra i 93 drev kona som eripsni nevner supermarket og mannen var fisker. Neste gang vi var der la vi merke til at kona bidro mye med rensing av garnene. Så var vi der igjen og kona gikk tur med mannen sin langs brygga. Samtidig drev hun supermerkedet og var like blid og hjelpsom. I 2006 gikk hun i svart. Trist, men sånn går livet. Fortsatt driver hun supermarkedet sitt med full kraft.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Kristian

Virker ikke som de kommer noe videre før midt i uka etter de værmeldingene jeg har sjekket.

6-7 Beaufort i området Naxos/Paros

På ST. George er det vel stort sett vidnsurferne som har nytte av været

http://www.naxosisland.eu/beach.html
Kristian/Planer er til for å utsettes

stein

eripsni kom seg ut fra Loutra i går tidlig og sier det var godt å komme seg på havet igjen.
Det har nok vært noen bustete dager ja, Kristian, men i følge yr.no blir det ganske stille utover i uka.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

bildekommentar:
\"Lykke å være på sjøen igjen:)\"
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Kristian

Så på Web-kameraer at i alle fall to båter måtte gi opp å anløpe Naxos, deriblandt Diagoras fra Rodos via div. til Athen.
Kristian/Planer er til for å utsettes

stein

Idag Kristian? Friskt nedi der, men kanskje bedre utover i uka?
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

rapport fra eripsni:

\"Fredag 24. Juni 2011 - Loutra

Blåser mindre i dag, men fremdeles for mye sjø til at vi syns det er noe særlig gøy å gå ut. Så vi blir til Lørdag som planlagt. Fikk meg en liten løpetur i dag på morgenen. Den var ikke lang og det gikk ikke veldig fort, men det var da noe.  Varmt og slitsomt! Men utrolig deilig å avslutte turen med et bad. Ellers skulle nabobåten ut, så spindelveven måtte ned. Det skapte jo litt styr i havna. Også hadde vi jo krysset ankerkjettingen hans, så da ble det litt ekstra styr for oss. Ellers går dagen med på rengjøre båten, slappe av, sjekke været og bade litt.\"
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Rapport fra eripsni

\"Lørdag 25. Juni 2011 - Loutra -> Finikas (endelig)

Det har vært vindstille (så å si) hele natten og sjøen ser ut til å ha lagt seg skikkelig. Mamma og Pappa mønstret av rett etter frokost (08:30), vi har hatt en fin uke sammen, selv om vi ikke fikk sett så mange plasser som vi hadde planlagt da.

Vi kaster loss og trekker anker rett etter de mønstret av og setter kursen for Finikas. Anker og alt går helt som smurt. Dette kan vi Tonje! Barna har blitt instruert i å holde seg nede under dekk inntill de får en annen beskjed. Litt utpå kommer Maja opp og blir oppe hele veien.

Det er litt bølger og det blåser litt opp når vi krysser over, men det går helt fint.

Magnus kaster opp som seg-hør-og-bør, men denne gangen treffer ha i alle fall bøtta :-)

Når vi kommer inn mot kaia ser vi en taxi svinge inn på brygga og ut spretter Jens og vinker ;-)  Det var timing det!

Vi fikk en fin plass på yttersiden av moloen. Og det skal vistnok være bra når det er forventet 26 - 28 knop vind fra nord i morgen.

Jens og folket installerer seg i båten og ungene syns det er "sååååå kuuuult" at Maria og Markus har kommet om bord. Badestranden i Finikas er fin og vi får badet litt, før vi tar en sen lunsj med påfølgende siesta.

Vi spiser middag på en fint opplyst taverna, ungene leker mens de venter på maten og brekker noen tørre gamle bambusrør. Ut av det maja holder på med kommer det to store kakkerlakker, og alle ungene hyler og skriker. Magnus og Markus prøver heltemodig å ta livet av de mens jentene forsøker å trøste Maja som er i sjokk over å ha sett to STOOORE mauer :-) \"
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Rapport fra eripsni:

\"Søndag 26. Juni 2011 - Finikas (Syros) - STIV KULING

Ja så skal vi bli liggende her i noen dager ser det ut til. Nå blåser det mer enn tidligere i uken. Vi ligger helt fint med vinden slik at den blåser oss ut fra kaia. Det som er litt dumt med det er at det blir veldig mye vind inn i cockpit, og i natt ble det kaldt til jentene som ligger i salongen.

Men det er bedre det enn å bli blåst på kaia, dårlige minner fra Hydra!!!

Damene drar inn til byen (i siesta tiden på en søndag :-) ) og vi gutta gjør det eneste fornuftige, går og kaster litt fiskesprett borte på en fin liten strand.\"
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Rapport fra eripsni:

\"Mandag 27. juni 2011 - Fortsatt i Finikas ( blåser mye mindre i dag )

Rett ut for der vi ligger til havn ligger det vistnok en moreline langs bunn, det er flere av de båtene som har gått ut som har sittet fast i denne og den ser litt vrien ut. Lurer på om vi sitter i den. Denne ligger på den sørøstlige delen (ytters på den dogleg formete kaia). Vi får se i morgen tidlig. Da er planen å gå over til Serifos, før vi krysser over til Hydra på onsdag.

Vi blir litt gærne av å ligge lenge stille om gangen, så nå har jeg lyst på noen dager med seiling og sjøen igjen. Værvarselet for de kommende dagene ser veldig rolig og bra ut. Blir ikke mye seiling da, men det blir da desto bedre å være utpå sjøen, kunne gå inn i en fin stille bukt, bade og kose oss. Gleder oss.

Tenker meg det blir en uthavn natt på Dochos også :-) gode minner!!!

Fortsettelse og bilder følger senere når jeg har bedre internett tilgang.\"
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...