Logg inn med Facebook eller Google!

På min väg till Fourni

Started by Tommy, 16. Jul 08, 20:41:58

Previous topic - Next topic

Tommy

På min väg till Fourni så flög jag inrikesflyg med Olympic airlines, från Athen då förståss. Jag var rätt anspänd under väntan i Athen på flyget vidare mot Ikaria, ( efter att flyget från Köpenhamn blivit försenat ), för att flygtiderna inte skulle passa med färjan till Fourni. Flyget skulle anlända Ikaria vid 16-tiden och enligt uppgift från GTP skulle färja till Fourni avgå från agios Kirikos 17.15, dit var det någon mil eller 2 från flygplatsen. Nu kom texten \"delayed\" på inrikesflyg efter inrikesflyg på skärmarna i avgångshallen, så också mitt flyg...... Attans också skulle jag tvingas övernatta på Ikaria ? Det hade jag alls ingen lust med.

Nåja, nu blev inte förseningen så väldans långdragen som väl var, var det 30 minuter ? Något sånt kanske.

Det var en mysig flygtur i ett litet propellerplan som under inflygningen till Ikaria smekte längs dess norra kust några hundra meter över havet o knappt det, och landningen var verkligen läcker, en tvär sväng in mot den korta landningsbanan o så tvärbroms, så var jag framme på Ikaria.

Under flygturen så satt på samma rad som mig en svensk familj visade det sig, dom var också på väg till Fourni, fast tänkte sig först stanna på Ikaria några dagar. Så vi bekantade oss lite med varandra under färden,
och vid ankomsten.

Men nu var jag stressad  :bounce:  Skulle jag få fatt i en taxi och hinna ta mig till agios Kirikos i tid för att hinna med båten ? Joorå,efter visst irrande mellan taxibilarna så förstod jag till sist att det var bara att hoppa in i en med andra som skulle åt samma håll. Jag fick sällskap i taxin av ett franskt par och en grekisk kvinna, fransmännen skulle vidare efter agios Kirikos, och jag undrar om det inte var dom som åkte på att betala hela taxinotan ? Ty jag var så anspänd och fokuserad på att köpa biljett och hinna med båten att jag helt glömde bort att betala när jag klev ur taxin, jag bara tog mitt bagage och gick  :colors:

Jag fick tag i biljett, o jag hann ned båten, puuuuuuuuh vad sköönt det kändes. Mer om det och överfärden berättar jag senare, här är en bild från agois Kirikos så länge :-)

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Framme i agios Kirikos ville jag som stressad ( effektiv ? ) nordbo förståss så fort som möjligt ha fatt i biljettkontoret och försäkra mig om en överfärd till mitt hägrande resmål, Fourni.

Nåväl, nu visade det sig att den grekiska dam jag färdats samman med i taxin var från Fourni och på väg hem efter att ha varit i Athen, dessutom talade hon engelska. Klockan var väl närmast 17.00 då vi kom fram. Var var biljettkontoret ? Inte långt bort visade det sig, men stängt. Va ? båten skulle ju snart gå ? Eller hade jag missat den ?

Siga, siga jag var ju i Grekland. Tiderna som angetts av GTP var fel blev jag informerad av damen från Fourni, båten skulle avgå 18.00. Piiuuuuuuhhh vilken lättnad. Så jag slog mig ner vid ett cafe´, tog mig en öl i lugn o ro, och kände axlarna sjunka ner till avslappningsnivå. Jag skulle komma mig fram till Fourni samma dag, och det kändes gött :-)

Införskaffade mig sedan pilletter till båten, och strosade därpå runt o tog lite bilder av byn. Några av dom kommer här, men mer kommer sedan  :cyclopsani:  

Och kanske kommer jag på något mer att skriva om hur jag hade det på min väg till Fourni :-)



Biljettkontoret.



Svenskt vid hamnpiren.



Hamnpiren.



Hamnområdet.



Skulptur till påminnelse om myten Ikaros.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Känslan av välbehaglig semester började på allvar infinna sig då jag strosade runt i hamnen i Ikaria, där var så där väldans lugnt o rofyllt som det kan vara en härlig söndags-eftermiddag i en grekisk småstad vid havet.

Det var Siga Siga tid, helt enkelt :-)









Fortsättning följer...........  :cheese:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Så kom då Samos spirit tuffande bortifrån Karlovassi på Samos, och sjön var spegelblank och jag kunde se fram mot en behaglig båtresa till Fourni. På kajen var vi kanske 3-4 personer inklusive en mopedist som inväntade dess ankomst, mitt taxi-sällskap var också där, det visade sig att hon och hennes man har taverna i hamnen på Fourni, Nicos heter den tavernan.

Gladde mig åt att havet var kav lugnt, jag har rest en gång tidigare med Samos spirit, fram och åter Samos-Patmos, då var det rätt blåsigt och det var ingen skojig resa, risken för att få den opplevelsen opprepad var nu obefintlig. Och så var solen på väg ner vilket inte gjorde stämningen sämre.

Här är några bilder från ögonblicken då det begav sig :-)













\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

brit

Fine bilder og fint fortalt. Venter spent på mer Tommy.
Ikaria ser hyggelig ut. :flower:

Tommy

Tack för det Brit  :flower:

Överfarten blev sådär som man gärna föreställer sig en båtresa i den grekiska ö-världen ska vara ( men inte alltid är  :blackeye:  )

Nu när jag var på väg med båten så var det kanske dags att ringa min bovärd, mr Nicos kondilas, som jag bokat rum av. Sagt o gjort, när jag ringt opp honom och utväxlat hälsningsfraser och presenterat mig, fick jag frågan ; \"what do you want\" Que ? tänkte jag, jag har ju bokat rum, och idioten frågar mig vad jag vill.  Nåväl efter lite språkförbistring som klarades opp förstod vi varann bättre  :compress:  och mr Kondilas sa korthugget att han möter opp i hamnen när jag kommer med båten.

Så nu återstod bara att njuta av vädret, den nedgående solen, och havets vattenspegel som var lugn som en filbunke, öarna som vi närmade oss, först Thymena och sedan Fourni. Hur såg där ut egentligen ? Och hur var ön ? Bilder som gett glimtar hade jag ju sett, och läst om ön hade jag ju också, både här och där, men hur tedde det sig på riktigt i mina ögon nu ?????  Ja, så mycket kan jag väl säja att där och då kände jag mig mycket förnöjd med både resmål och välkomnandet jag möttes av vid ankomsten.  Här är några bilder från överfarten med Samos spirit.







Här är hamnen i Thymena, grannön eller för att inte säja tvillngön till Fourni ty där var inte långt emellan dom öarna.



Och så här såg det ut när jag vände mig om och tittade bort mot Fourni den kvällen.



Snart framme.



Ännu mera snart framme.



och nånting sånt här såg det ut där nere när jag var framme  :flower:

Mer om Fourni och min vistelse där berättar jag om en annan gång och i en annan tråd, tack för nu :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

brit


Torill

Istemmer brit. Nydelig Tommy :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Anne

Takk for at jeg fikk være med deg på reisen til Fourni Tommy. Nydelige bilder som alltid.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Tommy

Åh, ni är för goa flickor, tack ska ni ha :-)

 här får ni varsin blomma
 
:flower:  :flower:  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

sunbjorn

Min gamle norsklærer på gymnaset pleide å si, når han en sjelden gang var spesielt godt fornøyd med noe en av oss elevene hadde gjort, at \"dette har du skrevet con amore!! Det betyr: med kjærlighet!\" Jeg sier det samme til deg, Tommy, at denne beretningen har du presentert \"con amore\"! Både ord og bilder. Måtte dine reiser aldri ta slutt!

Tommy

Quote from: \"sunbjorn\"Min gamle norsklærer på gymnaset pleide å si, når han en sjelden gang var spesielt godt fornøyd med noe en av oss elevene hadde gjort, at \"dette har du skrevet con amore!! Det betyr: med kjærlighet!\" Jeg sier det samme til deg, Tommy, at denne beretningen har du presentert \"con amore\"! Både ord og bilder. Måtte dine reiser aldri ta slutt!

Det var väldans goa ord Sunbjorn, tack för oppskattningen  :-)  

p.s Jag kan nästan se dig framföra dessa ord \"live\" vid ett av borden på gatan utanför Stavros cafe´, o ser fram till att ses där igen nån gång   :flower:  d.s
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...