Logg inn med Facebook eller Google!

Krisen i Hellas

Started by tovenor, 27. Jul 15, 09:10:35

Previous topic - Next topic

tovenor

Ingen sier at Europa og EU er uten skyld i Hellas nåværende økonomiske  situasjon. Men det største problemet ligger nok i Hellas og det politiske systemet og da mener jeg alle politiske partier og deres opparbeidet "klientell" - velgerne.
Jeg skal fortelle dere en historie. Min gode greske venninne døde i fjor på et gresk statlig sykehus. Hun var alvorlig syk og måtte opereres. De ventet i det lengste med operasjonen til mannen hennes klarte å samle inn 5000 euro som legen krevde. For den daglige pleien måtte han ut med mer, noe han ikke hadde. Venner og kjente hjalp økonomisk så mye de kunne. Situasjonen hennes forverret seg og mannen og sønnen hennes tryglet å ba om å sende henne til intensivavdelingen. Svaret var nei så lenge han ikke hadde "politisk bekjentskap". En halv time etterpå døde hun.
Hele systemet er basert på at hele familier stemmer på en politiker, så rydder han/hun opp i familiens problemer. Det kan være sykehusplass, hjelp til at ting går fortere i byråkratiet, forskjellige økonomiske støtter, lovnad om jobb i staten og ja, listen er uendelig og det gjelder alle politiske partier!
Dette er også en av grunnene til at greske politikere ikke vil ha reformer og selv om den forrige regjeringen stemte på en del reformer, ble de ikke gjennomført. Stor grådig stat som det er umulig å hanskes med.
Det hjelper heller ikke å få en bra jobb (uansett hvor gode papirer du har) hvis det ikke er en politiker med i spillet. Kjører du taxi i Athen, eller du blir servert Souvlaki, kan det godt hende du blir kjørt eller servert av høyt utdannede mennesker.
Det som bekymrer meg er at den nye regjeringen allerede har begynt med "vennetjenester" og ansettelser i høye stillinger i staten til familiemedlemmer og andre folk som har tilknytning til partiet.
Det tar aldri slutt og imens rømmer ungdommene landet (Australia, England, USA,Tyskland eller hvor som helst de kan få jobb og lønninger etter kvalifikasjoner) Bare den siste måneden har jobbsøknader fra greske ungdommer fordoblet seg til England).
Min sønn som har matematikk og data utdannelse fra universitetet på Cambridge har fått utbetalt 300 euro de siste 4-5 månedene ( de som arbeider i den private sektoren har ikke en sjanse) og gjør seg nå klar til å reise til San Fransisco, Silicon Valley til en "kjempejobb" veldig godt betalt.
Jeg må forresten nevne at studietiden i Cambridge ble betalt av stipend fra det engelske universitetet.
Håper mitt er at Hellas skal bli ett land som alle andre i Europa og at alle skal ha like rettigheter og muligheter. Men det kommer til å ta år, kanskje tiår med vanskelige reformer og i mellomtiden er det viktig med stabilitet, noe som kanskje er umulig midt i en økonomisk, politisk og sosial krise? Fremtiden vil vise men de fleste grekere er nok ikke så optimistiske og de er redde for fremtiden.,.

kaka

Den historien du fortalte i begynnelsen var veldig vond å lese, Tovenor!
Du forteller jo ting jeg har hørt og lest ofte, men at det kan få slike utslag er, - umenneskelig.

Jeg leste nettopp (her inne?) om legene som tok ekstra, - og sykehusdirektøren, var det i Athen, som benektet at slikt forekom. Det hadde han aldri hørt om!?!

Jeg håper så inderlig at viljen til endringer kan vinne frem, men aner jo at alt for mange sitter fast i et nett,
og/eller ikke vil gi slipp på fordeler og "vennetjenester".

Det er så fryktelig trist at de som vil og kan jobbe, blir hindret i å bruke sin kunnskap og erfaring, eller ikke får levelige vilkår,
mens andre ser ut til å fortsette å utnytte andre.

Jeg merket en del til frykten for fremtiden hos flere, da jeg var nedover nå.
KariK

tovenor

Det var meningen å legge dette temaet under Hellas generelt men ser at det har blitt feil og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal rydde opp i det.. :P

dagstaalesen@hotmail.com

Dette var trist å lese men slik er det og det vil nok ta tid å rette opp et helt land.
Noe jeg er veldig redd for er at andre land utnytter den situasjonen Hallas er kommet opp i og med det vil forverre alt både i tid å tiltak.
Dag.

Turid

Dette var interessant lesning, Tovenor.
Det er etter regn at fuglene synger!

mouche

Misforstå meg rett, men det er positivt at noen som bor i Hellas og kjenner systemet og hvor skoen trykker forteller oss andre om hvordan ting fungerer, og ikke fungerer. Det er alt for mange som benekter disse uheldige sidene ved det greske samfunnet og slik fornektelse vil gjøre det enda vanskeligere å få endret på ting, naturlig nok. Utrolig trist å høre om din gode venninne og hennes sak.
Vår nabo på Kreta, norsk, men fast/permanent bosatt på Kreta og uten annen tilknytning til Norge enn sitt pass, har nettop vært gjennom en nødvendig operasjon, og det hele uten snakk om penger hverken over eller under bordet som seg hør og bør. Lurer til tider på om det ikke er store lokale forskjeller når det gjelder hvilke uheldige sider ved "systemet" man opplever? Var selv en tur på legevakten i Vamos på Kreta i sommer og det eneste de ønsket fra meg var navnet på min far, et navn som ble fært inn med sirlig penn i en kladdebok og noen formaliteter utover det var aldri på tale. Ingen spørsmål om forsikring, penger, trygdekort eller noe som helst. Jeg spurte til slutt om det var mulig å få kjøpt med en ekstra støttebandasje, og det var det, men noen betaling for denne var det ikke noe snakk om!

tovenor

Ja, jeg er klar over at det er store forskjeller. Det finnes mange dyktige leger som ikke tar seg betalt. Derfor er det også viktig å ha en lege som til enhver tid informerer oss(hvis vi trenger det) hvilke sykehus eller hvilke leger vi skal unngå. Ganske stressende i grunnen.
Gjennom de mange årene jeg har bodd her har jeg mange dårlige og noen gode erfaringer fra forskjellige familiemedlemmer og jeg tror nok også at problemene i Athen er større.
Det verste av alt er kanskje at du ikke er trygg på de dyre private sykehusene heller. Har opplevd at personer har blitt operert uten å trenge det eller at de går igjennom dyre undersøkelser uten at det egentlig  er nødvendig. Hvis du er sårbar er det mange måter å utnytte deg på.
Utlendlandske pasienter tror jeg får enn mye bedre behandling enn grekere

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...