Logg inn med Facebook eller Google!

Hjelp! hvor i hellas??

Started by adatzen, 16. Jan 15, 17:28:53

Previous topic - Next topic

Kritios

Quote from: adatzen on 18. Jan 15, 07:03:07
;D Tusen takk for alle svar! :) Ungene er litt slik som meg,elsker å dra å se på ting og oppleve litt mere enn basseng kanten. Selv om det jo er en viktig del det også.Men en uke kun rundt bassenget,....,da kunne vi jo like greit vært på et innendørs badeland i Norge ei uke.
Etter å ha lest en del på nettet ,tror jeg at jeg heller mot å dra til Agia marina,kontra platanias....? noen formeninger om det. Inntrykket jeg har fått av å ha lest på ulike sider er at denne plassen er mere koselig?

Apollo har dessverre ingenting ledig den datoen jeg skal reise. så om det blir agia marina står valgene ovenfor Alexandra Beach eller Blue star stefan village med star tour,vannskliene er jo et pluss der.

Men til min store skuffelse leste jeg på en nettside,tror det var Apollo sin side,at badelandet åpnet ikke før i midten av mai. samt så var det et par utflukter som ikke startet før i midten av mai :/  Nå er det begrenset hva vi rekker på en uke,kanskje det bare er nok å gå gatelangs og se på folk og fe,men veldig synd om det ikke går en eneste utflukt når vi er der. Noen som vet noe om dette? Har allerede begynt å få reisefeber  ;D
Håper vi finner oss en favoritt plass i verden  ;)
Kan som dere kanskje har skjønt ikke dra senere i hverken mai eller juni.


Platanias og Agia Marina er i praksis samme stedet, da de går over i hverandre og avstandene er ikke store.
Det er et kjempe lekeland for ungene på grensa mellom stedene.
I tillegg minigolf litt lenger bort i Platanias, på venstre side, rett etter det lille torget med taxiholdeplass.
Og, som nevnt lenger oppe, bussene til og fra Chania går hver halvtime.
Denne bussen går også vestover forbi Maleme og Tavronitis (som for øvrig er "min" landsby) og til Kolymbari.
Dette er en meget koselig liten by med fiskehavn og en hyggelig strandpromenade med masser av gode restauranter.
Anbefales !!
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

adatzen

Takk,nå ble jeg glad :)
Er det Tavronitis som er "din" by?  Hørtes koselig ut med en liten fiskelandsby. Er det lang busstur fra agia marina?
Hvordan fungerer det å busse på kreta? Roper de opp hvilken by man er i og slikt? eller bør man være litt lokal kjent før man drar til for eksempel Tavronitis?

polyanna

19. Jan 15, 10:36:19 #14 Last Edit: 19. Jan 15, 10:38:10 by polyanna
Kritios kan helt sikkert gi mer informasjon om området - men å ta buss i Hellas har jeg litt trening i. Busstabellen er et greit utgangspunkt. Er jeg ikke kjent, teller jeg meg frem til hvor mange holdeplasser det er til jeg skal av ( i tilfelle sjåføren ikke er av den hjelpsomme sorten).
Her er KTEL's busstabell, kjekk å ha    http://bus-service-crete.com/timetabledet.php?line=3&lg=2

Var på Kreta med en datter en gang, vi var 'bofaste' på et charterhotell og derfra tok vi buss til mange forskjellige steder og strender. Ypperlig.

PS - på busstabellen over her kan en klikke seg inn på et sidekart som viser hvor bussholdeplassen i Tavronitis er.

Kritios

19. Jan 15, 18:54:07 #15 Last Edit: 19. Jan 15, 18:59:58 by Kritios
Quote from: adatzen on 19. Jan 15, 00:05:15
Takk,nå ble jeg glad :)
Er det Tavronitis som er "din" by?  Hørtes koselig ut med en liten fiskelandsby. Er det lang busstur fra agia marina?
Hvordan fungerer det å busse på kreta? Roper de opp hvilken by man er i og slikt? eller bør man være litt lokal kjent før man drar til for eksempel Tavronitis?

Tavronitis er "min" landsby ja. Jeg har hatt hus der siden 2006. Men det er ikke der fiskehavna ligger, men i Kolymbari, altså endeholdeplassen for denne bussruta. Fra Agia Marina tar det 10 minutter til Tavronitis og ca 15 til Kolymbari.
Sjåføren roper opp hvilke steder bussen stopper etter hvert ja :-)
Du kan utforske området med Google maps og også street view langs hovedveiene:
https://www.google.no/maps/place/Tavronitis,+Hellas/@35.5294773,23.8193989,15z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x149c8a797a9cccb5:0x1a6c4a7cd956a921?hl=no

PS: Det er denne bussruta du skal se på, halvveis ned på sida som Polyanna linker til: Hania - Stalos - Agia Marina - Platanias - Gerani - Maleme - Tavronitis - Kamissiana - Skoutelonas - Kolibari
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Lisk

Jeg har vært på Kreta (Makrigialos)  i begynnelsen av juni hvor det var kaldt de første dagene, så jeg tenker at begynnelsen av mai må være ganske "kjølig"?
Om du ikke må til Hellas, vil jeg anbefale Kypros. Var der en gang i midten av mai, og basseng og hav var kaldt men greit. Været var veldig ok, men det var ikke dumt med en tynn jakke/cardigan på kvelden.

talrto

De har jo et flott vannland i Naossa, fin plass er det og.  8)
Women like silent men, they think they listen

oils

I fjor var det haglbyer og regn på Kreta siste del av mai. ein litt utrygg mnd i Middelhavslanda

therese

Mai kan være både og værmessig. Det kan være varmt og fint i beg. av mai men det kan også være kjølig og regn. Kveldene er uansett ikke så varme som senere i sesongen. Men det er fint og frodig.


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...