Logg inn med Facebook eller Google!

Jeg trenger litt hjelp med en skoleoppgave.

Started by Vinjarvold, 21. Aug 13, 20:17:49

Previous topic - Next topic

Vinjarvold

Hei :)

Jeg har valgt å skrive om Hellas i en skoleoppgave som omhandler mangfold og inkludering.

Det jeg lurer på er: Hva slags syn har grekerne på sykdom/funksjonshemming?
Altså hvordan tenker man, hvordan blir syke/pleietrengende behandlet? (Da tenker jeg generelt og ikke bare rundt finanskrisen).

Finnes det tilbud om rehabilitering i Hellas? Hva slags tilbud er dette?

Vil gjerne vite litt om kultur i hverdagslivet, samt skikk og bruk.

Fint om noen svarer meg raskt for jeg må levere den oppgaven snart.

Torunn :)

Anders

Tillot meg å spre spørsmålet over på FB-forumet... håper du får svar ganske kjapt.

polyanna



Det høres ut som en ganske omfattende oppgave. Vet egentlig ikke mye om temaene. På reiser i øyhavet har det slått meg at det er svært få funksjonshemmede å se, enten det gjelder fysisk eller psykisk funksjonshemmede.  Og jeg har lurt litt på hvorfor så få er 'synlige'.  Barn og voksne. At jeg har tenkt over dette her, er blant annet fordi et søsken har vært reisefølge mange ganger; en 'raritet' ? med krykker og skinner på vandring både her og der. I hvert fall har det virket sånn, uten at vi har hengt oss noe opp i det.

Kan denne linken hjelpe deg, montro, mht. funksjonshemmede? En offentlig sak, med faktaopplysninger og linker til organisasjoner.

http://www.disability-europe.net/countries/greece

Vinjarvold

Takk for var. Det trenger ikke å være så veldig utfyllende. men kjekt å kunne få vite litt mer. Jeg er i Hellas hvert år, det er få funksjonshemmede å se. Blir de stuet vekk? Hva slas tilbud får f.eks slagpasienter mon tro? Vet at tilbudene til rusmisbrukere er elendig, noe som medfører epidemier blant dem.

mouche

Oppgave i grunnskolen, videregående skole eller høyskole? Hvilke krav er det til oppgaven? Uansett høres det ut som om du har en alt alt for stor spredning i hva du ettersøker og bør fokusere på et område, ikke bortimot alle områder? Innlegget er kun ment for å hjelpe deg, intet annet.

Vinjarvold

Som sagt trenger det ikke å være så omfattende. Det er ei oppgave på etterutdanning innen faget rehabilitering.

tovenor

Satt her å skrev i en time, men da jeg skulle legge til innlegget, forvant det....vel, jeg prøver igjen i morgen...

Ole

Huff! Det var dumt, tovenor! Når man sitter lenge er det fort gjort å bli koblet fra et tidel eller to, så ta kopi av lange innlegg i tilfelle..... Det er lurt!

tovenor

Det er ikke så lett å svare på dette, selv om jeg har bodd mange år i Hellas. Det er nok svært vanskelig å være funksjonshemmet i Hellas, selv om det har blitt bedre de siste årene. Etter handikap-OL i  2004 var det nok en del klagerfra utøverene at de hadde en del vanskeligheter med å bevege seg med rullestol i Athen. Det hadde gjort noen forbedringer før OL, men senere tror jeg det bare ble glemt. Og nå med finanskrisen er det vel ikke det første som blir prioritert ..
Det finnes nok støtte og tilbud til funksjonshemmede , men systemet er tungrodd, mye byråkrati og på meg virker det som om hjelpen er nærmere hvis du kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen som kan få en fortgang på det hele....
Tror kanskje du kan finne en del opplysninger på nettet i forbindelse med handikap- OL i Athen.
    Ettersom det er umulig for meg å vite akkurat hvordan situasjonen for handikappede er, kan jeg kanskje fortelle deg historien om Georgos som ble født i 1936 og døde i fjor høst 76 år gammel. Han levde hele sitt liv i en liten landsby på Peloponnes.
Da Georgos var to år gammel fikk han poliomyelitt,  fikk feil diagnose og fikk derfor ingen behandling. Georgos bodde med familien sin i det øverste huset i landsbyen og med det eneste fremkomstmiddelet  han hadde (en slags "fjøl" som han dyttet seg fram med hender som var veldig forkrøplet), fikk han ikke se stort mer enn husets hage de første tjue årene av sitt liv. Han fikk ingen skolegang.
Han bestemte seg for å komme seg ut av huset og dro hver dag ned til sentrum av landsbyen med fjøla som eneste framkomstmiddel og hjalp familien med kafenion i kassen.
Georgos støttet også sine gamle foreldre til de døde. Han hadde en eldre bror som reiste tidlig til Canada for ett bedre liv der.

Georgos ble nesten 60 år før han fikk sin første rullestol og da en gave fra en farmasøyt i Athen som hadde fått tips i fra ett parlamentsmedlem som kjente noen fra landsbyen. Den andre rullestolen var fra en anonym giver.
Landsbybeboerene hjalp Georgos på alle mulige måter,  familien med kafenion flyttet kjøkkenet ned fra andre etasje til gateplan så Georgos kunne spise alle sine måltider sammen med de. Etter noen år fikk Georgos også sin første uførepensjon.
Men landsbybeboerene fortsatte å hjelpe Georgos ettersom pensjonen ikke akkurat var så mye å leve av. Noen kjøpte inn fyringsolje på høsten, andre fikk innstallert air conditioner så han ikke skulle ha problemer med varme om sommeren, nye klær ble også innkjøpt ofte o.s.v
Georgos levde hele sitt liv i sentrum av begivenhetene i landsbyen fra morgen til kveld. Han ble respektert og elsket av sine medborgere i landsbyen pga sin personlighet, han var ett sjeldent fint og intelligent menneske.
Der hvor støtte fra staten manglet, fantes menneskene...
      Andre funksjonshemmede kan leve helt andre liv avhengig av den økonomiske situasjonen de er i, hvilke forbindelser de har og hvor stor mulighet menneskene rundt (familien) har for å kjempe for rettighetene til den funksjonshemmede.
Jeg gjentar også at jeg vet for lite om dette til å kunne gi deg ett godt svar, så det hadde  nok vært lurt å søke på nettet for bedre og mer presise svar til oppgaven din..





polyanna

Her er en annen personlig historie, om en rullestolbruker i Athen (med litt info om muligheter og begrensninger). Den unge damen ble lammet etter en ulykke.


Vinjarvold

Tusen takk. Jeg får helt tårer i øynene her. Så rørende. Og så flott at fremmede mennesker hjelper meg så mye <3

Anders

Du er ikke "fremmed" når du er med på Hellasforum... :-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...