Logg inn med Facebook eller Google!

Arv til Norge

Started by alrb, 15. Jul 11, 17:42:00

Previous topic - Next topic

alrb

Quote from: \"mouche\"
Quote from: \"Admirala\"Igjen: Skal en eiendom eid av ikke-grekere i Hellas gå i arv til ikke-greske barn, må man ha skrevet testament i Hellas.

Hva skjer hvis man ikke har skrevet testamente?

Dette har jeg funnet og sakset fra Kalimera\'s forum, datert feb.2010:


Det anbefales å opprette testamente i Hellas for å sikre eiendommen slik man ønsker ved et evt. bortfall av en eller flere eiere. Dette er et viktig punkt. Gjennomgå situasjonen nøye slik at man ikke kommer i kinkige situasjoner m.h.t. utløsing av arv m.m. Kanskje må eiendom selges på ugunstig tidspunkt?

Eksempel på skatt på arv (livsarvinger):

-    Ingen skatt opp til eiendomsverdi på 80 000 Euro,
-    de neste 20 000 Euro har 5% skatt dvs. 1 000 Euro,
-    de neste 120 000 Euro har 10% skatt dvs. 12 000 i tillegg; til sammen 13 000 Euro.
-    Overskytende 220 000 Euro har en skattesats på 20%.

mouche

Arveavgiften som nevnes her er annerledes, andre satser, enn hva som er tilfelle i Norge og hvis mottager av arven er norsk statsborger og bosatt i Norge så vil vel også norske myndigheter ha noe å si i saken les; ha a piece of the action? Tror at man i et slikt tilfelle vil måtte betale arveavgift til Norge etter norske regler, men får kreditert den avgift man har betalt til Hellas slik at man ikke må betale dobbelt opp siden Norge har en skatteavtale med Hellas.
Reglene for skatt ved salg med fortjeneste er også forskjellige i Norge og Hellas. I Norge er gevinst skattefri etter fem års eiertid (fritidseiendom), mens det i Hellas ikke er skattefritt før etter 25 års eiertid.

Kalimera

Drømmer om å kjøpe noe i Hellas ser jeg, Kaka :-)

Her har du 40 kvadratmeter og et helt nytt hus \"GRATIS\" ; og til en kvalitet du skal lete lenge etter for å finne! I Norge finner du de nok ikke :-)

Les alt om tidenes kvalitetshus og den beste investering i hele syd Europa;  og den finner du faktisk i HELLAS !

greecedelta.com/no

kaka

Jeg var faktisk borti akkurat den siden her forleden, Kalimera.  :smile:
KariK

Kalimera

Dette var morsomt Kaka :-) Vi har ikke lansert ideen for fullt enda, men du klarte å finne oss...........................:-)

Dette er en ide som en av mine  greske partnere, Mr. Galanis har utviklet i samarbeid med undertegnede. Jeg har tatt ansvaret for å lage denne internettsiden gjennom mitt selskap i Norge; Christiania. Vi har hatt troen på at miljøboliger i Hellas vil være fremtiden.

Sammen forsøker vi nå å finne aktuelle tomter der man kan bygge blant annet de flotte sten belagte \"gratis\" økohusene i Parga / Lefkas / Preveza område, Stoupa / Kardamili område, Nafpaktos / vest Peloponnes, Nafplio / Porto Heli, for ikke å snakke om Theologos / Pilion område; sistnevnte kanskje ikke så kjent for skandinaver, men..

kaka

Det var jo morsomt! (må innrømme at jeg ble bittelitt skeptisk når jeg leste om å få noe nærmest gratis.) Jeg tittet rundt mest for å se etter mulige hus for leie, da jeg kom over dette. Syntes det var artig å se navnet \"Christiania\" ifbm hus i Hellas, - og så var det deg  :grin:  (blir dette litt off topic, kanskje?)

P.s. Ser at noen av husene er plassert i svært kjente omgivelser  :grin:
KariK

Kalimera

Riktig observert :-)

Jeg skal lage en ny tråd litt senere om dette om hvordan El verket har invitert store multinasjonale konsern, greske bedrifter og opprinnelig ca 30000 huseiere til å ta investeringene med forsyning av deler av Hellas med energi og derigjennom få 4 kroner og 35 øre etter dagens eurokurs pr KW / time i 25 år :-)

Kalimera

Arv; tenkte jeg ville nevne at i Hellas forandres lover ganske hyppig; \"dagens regel gjelder ikke i morgen\" osv. Derfor er det viktig å tenke langsiktig og strategisk i forbindelse med blant annet ARV.

Som Admirala sier; alltid testament i Hellas, greske lover og ikke minst gresk byråkrati !!

Såfremt det ikke er noen problemer med f.eks hensyn til barn / særkullsbarn; la en eller flere av arvingene stå som eiere av boligen, alternativt barnebarn hvis de er myndige.

Såvidt meg bekjent finnes ingen skatteplikt ved at foreldre / besteforeldre benytter eiendommen \"fra tid til annen\". Utleieregler gjelder ikke i slike tilfelle har vi fått vite.

Skatteavtalene mellom Hellas og Norge er vel også ganske klare og betaler man skatt til et land så er det regelen.

mouche

Quote from: \"Kalimera\"Såfremt det ikke er noen problemer med f.eks hensyn til barn / særkullsbarn; la en eller flere av arvingene stå som eiere av boligen, alternativt barnebarn hvis de er myndige.

Hvis man setter en slik eiendom på sine barn eller barnebarn så vil det medføre at de får formue som er skattepliktig til Norge og kan også få negative konsekvenser for dem f.eks mht studielån. Jeg ville være forsiktig med å gi slike råd uten også å gjøre oppmerksom på hvilke konsekvenser de forskjellige alternativene kan få.
Har man en enkel situasjon hvor det kun er egne barn i bildet og det er meningen at disse skal få arve eiendommen så; your children will become heirs with or without a Will.

\"Noen\" vil kanskje også lure på hvordam ubemidlete mindreårige plutselig har fått penger til å kjøpe en eiendom på Kreta og da vil det fort kunne komme spørsmål om det har vært foretatt forskudd på arv eksempelvis vil jeg tro. Man plikter vel også å informere om slikt?

Som vår advokat på Kreta skriver i all enkelhet. Vi vil møte ham på vår neste tur og få mere informasjon;

I would be glad to give you a full legal advice on this issue when we see eachother in Chania on your next trip.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...