Logg inn med Facebook eller Google!

Generalstrejk lamslår Grekland

Started by Tommy, 24. Feb 10, 15:21:25

Previous topic - Next topic

Tommy

http://sydsvenskan.se/varlden/article632995/Generalstrejk-lamslar-Grekland.html

Grekland står stilla i dag. En generalstrejk stoppar alla transporter på land, till sjöss och i luften. Flera miljoner greker står bakom denna protest mot regeringens sparprogram.

Aten

Grekland står stilla hela onsdagen. En generalstrejk stoppar alla transporter på land, till sjöss och i luften. Flera miljoner greker står bakom denna protest mot regeringens sparprogram.

Myndigheter, skolor, domstolar, banker - alla väntas förbli mer eller mindre stängda i ett dygn från den officiella strejkinledningen vid midnatt till onsdagen.

Det grekiska journalistförbundet stödjer också strejken, vilket gör att även mycket av medierapporteringen stoppas.

Ett undantag är kollektivtrafiken i Aten, som i viss mån ska fungera så att huvudstadsinvånarna kan ta sig till demonstrationer under dagen.

Med ett budgetunderskott på 12,7 procent anses Grekland ligga värst till av euroländerna, även om ytterst få EU-länder just nu klarar EMU:s krav på högst 3 procent i budgetunderskott.

En delegation från EU-kommissionen, Europeiska centralbanken (ECB), och Internationella valutafonden (IMF) får i Aten se generalstrejken från första parkett. Sändebuden anlände i går och stannar till i morgon, för att studera den grekiska regeringens hårda sparpaket.

Greklands vice premiärminister Theodoros Pangalos slog på onsdagen tillbaka mot kritiken mot hur den grekiska ekonomin skötts. I en BBC-intervju hävdade han att italien, värre än Grekland, dolde sina finansers skick i syfte att komma in i eurozonen.

EU har uppmanat den grekiska regeringen att förklara uppgifter om att landet genom derivataffärer med amerikanska banker lyckades dölja sitt lands stora skulder och underskott för EU före inträdet i euro-området.

- Man lägger helt enkelt vissa penningbelopp på nästa år. . . så gjorde alla och Grekland gjorde det i mindre omfattning än exempelvis Italien, sade Pangalos.

Han kritiserade också Tysklands hållning till den grekiska krisen och påpekade att hans land aldrig har fått någon ersättning för de ekonomiska följderna av den nazityska ockupationen under andra världskriget.

- De förde bort det grekiska guldet ur Greklands riksbank, de förde bort de grekiska pengarna och återlämnade dem aldrig. Detta måste någon gång tas upp, sade viceministern.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

IngeS

Det har ikke vært streik på skolene på Samos i dag
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

eijukka

Icke heller på Kreta, har jag läst!

Epicuristen

At det er Athen og større byer som rammes er vel ikke utenkelig ettersom det nok er her man vil finne de fleste statsansatte. At Kretenerne, eller samotene for den saks skyld, skulle gå mann av huse for streike i sympati med skatteinnkrevere og tollere... se den... den ser jeg vel ikke helt skje! Vil tro det er litt blandete følelser blant folk utover øyene, eller hva sier du Inge? Håper dere som er der nede kjenner deres besøkelsestid og rapporterer om hvordan denne tiden gir seg utslag i de samfunnene dere bor i. :)
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

IngeS

Quote from: \"Epicuristen\"At det er Athen og større byer som rammes er vel ikke utenkelig ettersom det nok er her man vil finne de fleste statsansatte. At Kretenerne, eller samotene for den saks skyld, skulle gå mann av huse for streike i sympati med skatteinnkrevere og tollere... se den... den ser jeg vel ikke helt skje! Vil tro det er litt blandete følelser blant folk utover øyene, eller hva sier du Inge? Håper dere som er der nede kjenner deres besøkelsestid og rapporterer om hvordan denne tiden gir seg utslag i de samfunnene dere bor i. :)

Tro meg, jeg kan nok kommentere politikken her, men blande meg inn i den........NEVER!

Jeg er tross alt gjest her i landet.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Epicuristen

Nei jeg ba deg jo ikke om å stille opp i guvernørvalget heller da! ;)
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

IngeS

Quote from: \"Epicuristen\"Nei jeg ba deg jo ikke om å stille opp i guvernørvalget heller da! ;)

Å dæven, æ som trudde at du sku ha mæ som statsminister.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tommy

Quote from: \"Epicuristen\"At det er Athen og større byer som rammes er vel ikke utenkelig ettersom det nok er her man vil finne de fleste statsansatte. At Kretenerne, eller samotene for den saks skyld, skulle gå mann av huse for streike i sympati med skatteinnkrevere og tollere... se den... den ser jeg vel ikke helt skje! Vil tro det er litt blandete følelser blant folk utover øyene, eller hva sier du Inge? Håper dere som er der nede kjenner deres besøkelsestid og rapporterer om hvordan denne tiden gir seg utslag i de samfunnene dere bor i. :)

Näe, du har nokk rätt i att det ikke är så underligt att där märks mest av strejker o slikt i storstadsregionerna, Epi. Men annars är man ju lite undrande över hur det slår med det pressade ekonomiska läget för gemene man, så nokk vore det intressant att höra hur vanligt folk i Grekland känner det, o känner av det, är man orolig till exempel ? Så kanske har ni som bor i landet något ni kan delge oss utan att för den skull blanda er i politiken ;-) ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anders

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Epicuristen\"Nei jeg ba deg jo ikke om å stille opp i guvernørvalget heller da! ;)

Å dæven, æ som trudde at du sku ha mæ som statsminister.

Du ville nå gitt benevnelsen \"Foreign Minister\" et helt nytt innhold, Inge!
:-)

bengalow

Anders - det heter Foreign Secretary...\"minister\" är en prästerlig titel, och jag tror inte IngeS är så otroligt anhängig till kyrkan. Fast jag förstår vad du menar....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

mente på engelsk bengan... ikke amerikansk

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Anders - det heter Foreign Secretary...\"minister\" är en prästerlig titel, och jag tror inte IngeS är så otroligt anhängig till kyrkan. Fast jag förstår vad du menar....

Det var ju väldans relevant i sammanhanget detta  :blah5: :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...