Logg inn med Facebook eller Google!

Er det kjipt å reise charter?

Started by Admirala, 23. Nov 09, 23:34:29

Previous topic - Next topic

Hellasfrelst

Enig med Livsnyteren. Det viktigste er jo at vi kommer oss til Hellas, ikke på hvilken måte. Det er jo opp til hver enkelt. :flower:
i zoi ine tora - livet er nå

bengalow

Jag tycker att inläggen om charter eller inte är lite snedtolkade, och det påminner mig om en söt liten historia.

En pojke i småskolan var irriterad, och en stark svordom kom över hans läppar. Hans fröken hörde det och tillrättavisade:
\"-Så fula ord får man inte säga! Då får man svarta vingar, när man kommer till himlen!\"    
\"- Det ger jag tusan i, bara jag får flyga!\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Sjøløve

Quote from: \"bengalow\"En pojke i småskolan var irriterad, och en stark svordom kom över hans läppar. Hans fröken hörde det och tillrättavisade:
\"-Så fula ord får man inte säga! Då får man svarta vingar, när man kommer till himlen!\"    
\"- Det ger jag tusan i, bara jag får flyga!\"

Så sant, så sant, Bengalow  :flower:
Til Hellas vil vi, uansett hvordan vi kommer oss dit  :cheers:  :cheers:
Det er ikke kjipt å reise charter (men det er kjipt å klappe når charterflyet lander.......) :tongue6:
For egen del sier jeg som Ole Brumm - ja takk begge deler.
Selv om vi nok flyr oftere med rutefly enn charter - noe som henger sammen med det syltynne chartertilbudet til Hellas fra vår nærmeste flyplass 2 mil hjemmefra.
Kreta er eneste destinasjon.  Skal vi med charterfly til andre steder enn Kreta må vi enten til Sola, Torp eller Gardermoen.  Ofte betyr det at vi må dra
dagen før og overnatte pga tidlig flyavgang.  Alternativt kjøre 20-30 mil på nattestid - ikke alltid behagelig å engste seg for å sovne bak rattet.........
Derfor blir det ofte rutefly, selv om vi må mellomlande, og selv om vi kommer \"bare\" til Athen, vi skal jo gjerne videre derfra enten med ferje eller innenriksfly.  
Ferjeturen ser jeg på som en del av ferien, og med innenriksfly går det jo kjapt og greit ut til øyriket.
Hadde chartertilbudet fra Kjevik vært større ville det absolutt vært et reelt alternativ.  Tenk om Apollo hadde begynt å fly til Kykladene fra Kjevik.............
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anders

Med min flyskrekk er den eneste grunnen til at jeg ikke klapper når flyet HAR landet at jeg fortsatt sliter med å få fingrene løs fra det de eventuellt måtte ha grodd fast i.

Charterfly er kjempegreier... de tar meg fra hit til dit uten sånne dikkedarier som mellomlandinger og sånn... har spart mye Vival på det :-)

Skulle ønske jeg var StarTrek-fan... da kunne Scotty beamet meg opp til hvor jeg enn ville... det er stort sett samme sted uansett.

Men når det er sagt... jeg misliker trangheten og alt det der på charterfly... da er jo vanlige rutefly å foretrekke. Bare så synd at det ikke går noen slike fra mitt hit til mitt dit.

Og så er det en ting til... Sofias rom finnes ikke i noen katalog. Hva gjør jeg da? Legger meg inn et annet sted? (som sikkert er både bedre og billigere...) NEVVAH!

Men jeg flyr stort sett charter... gjør det meg til en sånn avskyelig charterturist?

Nei... charterturister er bare avskyelige når de blir sånne prototyper... når de gir Are Kalvø rett... når de ligger to uker ved bassengkanten hundre meter fra stranden... når de ikke besøker byer om kveldene fordi det er skummelt og ukjent og ikke sånn som i katalogen... jeg traff et par i vår som mente at hotellkokken var byens beste, fordi de ikke hadde spist andre steder (han lagde så god suppe!)

Ja... det kan være kjipt å reise charter... både for de som gjør det, og for de som arrangerer det. Men det kan like gjerne være helt topp, og gi mange mennesker en helt fantastisk opplevelse. Og for meg som reiser på min måte så kunne jeg ikke gjort det uten charter-flyene... hvem er da jeg som skal kritisere?

Tjorven

Herlig innlegg, Anders! Klapper for deg, jeg, og ikke når flyet lander  :cheers:   Det fenomenet har jeg forresten ikke opplevd på lenge. Heldigvis  :colors: Selv om jeg elsker å fly.
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er et rent praktisk spørsmål om man reiser med charterfly eller på egen hånd.  Selv har jeg gjort begge deler, uten at det har påvirket ferien noe særlig når man først er framme.  Stort sett har vi omtrent ingen kontakt med charteroperatøren fra vi er framme til vi reiser hjem igjen. Når vi oftest har reist med charter, er det rett og slett fordi vi kommer direkte fram, og slipper å kaste bort verdifull ferietid på ferjekaier og lange båtreiser, som for oss er lite spennende.

Og når man snakker om ferjekaier.... Jeg synes bildene av havnen i Pireus gir en litt ekstra dimensjon til uttrykket \"å reise i flokk\"  :bom:

Man er vel 30 eller 40 år for seint ute til å kalle reiser i Hellas på egen hånd for noe særlig mer eventyrlig og dristig enn charter.  Jeg har også inntrykk av at de fleste planlegger nokså nøye hele turen, øy for øy og hotell for hotell.  Det er jo heller ingen heksekunst med alt det som ligger på nettet. Har man ikke bestilt hotell, står jo utleierne de fleste steder og tilbyr sine tjenester på samme måten som innkasterne på restaurantene på andre typiske turiststeder.

Den opprinnelige ideen ved øyloffing var vel å ta den første båten som gikk når man var klar til å reise videre, og se hvor man havna, slik jeg skjønner dem jeg kjenner som dreiv med dette for mer enn 30 år siden.  

Så for meg er det ingen prinsipiell forskjell på charter og reiser på egen hånd.  Går det charterfly dit jeg skal reise, tar jeg det.  Har jeg lyst til å dra et sted uten chartertilbud, er det ikke noe som helst problem å fikse det selv på egen hånd, uten at jeg føler meg som noen vågal  oppdagelsesreisende  av den grunn.  Det er da ikke noe vanskeligere å legge opp en slik tur enn å dra til Alta og Hammerfest (via Gardermoen!), slik jeg gjorde i sommer, til og med inkl. båt en vei og buss tilbake mellom stedene!   ;-)

Så egentlig er visst konklusjonen at jeg ikke helt skjønner problemet.... :clown:
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

ouzolina

Er det ikke lige meget, hvad man gør ? Man gør det, der passer bedst til ens eget temperament.

Selv gør jeg begge dele. Charter til Tilos sidste høst, fordi jeg synes det blev for besværligt, at selv tage sig dit.

Skopelos, Samos og Fourni på eget hånd i sommer, fordi jeg havde tid nok (4 uger). Og så med charter til Kalymnos i høst, fordi det var nemmest.

Jeg ser ikke ned på hverken de der rejser på egen hånd, eller de der vælger charter. Faktisk har jeg slet ingen mening om det.

Gør det, du føler er bedst for DIG.

/Mette
Skopelit på deltid

kaka

Jeg gjør nok det som passer best for meg: nemlig charter. Da er jeg trygg på at reisen til og fra bosted er i orden (når det ikke er noe galt med flyet, da..)
MEN, jeg har veldig lyst til å bli tøffere (for meg handler det om det), slik at jeg kan resie utenom ferdigpakkete opplegg. Siden jeg ikke leier bil, kommer jeg ikke mye utenom \"chartersporet\", men det går selvsagt an å ta lengre turer fra der man er.
Men drømmen om å reise rundt i Hellas noen uker (eller mer), gjerne i nord og gjerne delvis med tog, lever fortsatt. Da kan jeg neppe satse charter.
Så, ja takk, begge deler, bare jeg blir modig nok \"to go by myself\".
KariK

Svein~B

Du ser det på svarene i vote\'n at de fleste er ganske likegyldige. 4% er mer eller mindre negative. 7% er direkte positive. Akkurat i dette spørsmålet ser jeg på det som en fin ting at de fleste er likegyldige. Jeg oppfatter det som at folk er mer tolerante enn det jeg ellers hadde trodd.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

ouzolina

Quote from: \"Svein~B\"Jeg oppfatter det som at folk er mer tolerante enn det jeg ellers hadde trodd.

Ja, det er de heldigvis  :cheers:
Skopelit på deltid

Admirala

Quote from: \"Svein~B\"Du ser det på svarene i vote\'n at de fleste er ganske likegyldige. 4% er mer eller mindre negative. 7% er direkte positive. Akkurat i dette spørsmålet ser jeg på det som en fin ting at de fleste er likegyldige. Jeg oppfatter det som at folk er mer tolerante enn det jeg ellers hadde trodd.


Konklusjonen din er nok helt rett - og det var det jeg mistenkte da jeg la den ut. Baktanken var å røske litt opp i dette: det er nemlig lett å få en storm mot seg hvis man sier at man foretrekker å reise på egenhånd framfor charter. Da er man jålete, prippen, overlegen eller noe sånn. Jeg tror ikke det er slik, jeg tror også at folk reiser slik det passer for dem, noen ganger charter, noen ganger på egenhånd - og få har særlige motforestillinger mot det ene eller det andre.

Så bare en liten oppfordring til slutt: Vi som ikke vanligvis reiser charter, og som priser selvstendigheten (eller hva det nå er det er) med å reise på egen hånd, vi ser ikke ned på dere som reiser charter. Noe denne spørreundersøkelsen skulle vise.Ok?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...