Logg inn med Facebook eller Google!

Er det kjipt å reise charter?

Started by Admirala, 23. Nov 09, 23:34:29

Previous topic - Next topic

Anita

Quote from: \"Anne\"http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=6105&sc=17    
Her er en liten quiz som kan avsløre \"skapcharterturister\". Er det så ille og reise charter da? Lurer bare siden undersøkelsen garanterer annonymitet.
Jeg reiser gladelig med \"charterfly\" når det er sesong, de går direkte og det er praktisk og enkelt. Er jeg da en \"annenrangs\" Hellasfarer?
PS. Jeg klarte 17 av 20......

Hei Anne  :cheese:  

Jeg fikk 19 av 19 mulige  :cheers:

Har ingenting i mot og reise charter hvis det passer inn med hvor jeg skal reise. Det blir alltid billigere og en har mer sikkerhet med et reisebyrå i \"ryggen\"

Forstår faktisk ikke enkelte som rynker på nesen av charter ... mens de betaler flere tusinger ekstra for å kunne reise på egenhånd (og skryte av det)... Ja ja ... jeg liker å få mest for pengene og samtidig gjøre som jeg vil  :cheese:  :cheese:

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

brit

Quote from: \"Anita\"
Quote from: \"Anne\"http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=6105&sc=17    
Her er en liten quiz som kan avsløre \"skapcharterturister\". Er det så ille og reise charter da? Lurer bare siden undersøkelsen garanterer annonymitet.
Jeg reiser gladelig med \"charterfly\" når det er sesong, de går direkte og det er praktisk og enkelt. Er jeg da en \"annenrangs\" Hellasfarer?
PS. Jeg klarte 17 av 20......

Hei Anne  :cheese:  

Jeg fikk 19 av 19 mulige  :cheers:

Har ingenting i mot og reise charter hvis det passer inn med hvor jeg skal reise. Det blir alltid billigere og en har mer sikkerhet med et reisebyrå i \"ryggen\"



Forstår faktisk ikke enkelte som rynker på nesen av charter ... mens de betaler flere tusinger ekstra for å kunne reise på egenhånd (og skryte av det)... Ja ja ... jeg liker å få mest for pengene og samtidig gjøre som jeg vil  :cheese:  :cheese:

Hilsen Anita

Veldig enig!
Sitter for tiden og teller på knappene......men fordi vi vil ha med oss flere steder så blir det nok kun fly. Blir ikke billigere...men vi slipper å ha et rom stående til ingen nytte  når vi har lyst til å se oss om på andre øyer.

Anne

Jeg tolket det nok litt den veien p.g.a. tidligere debatter her om charter og syden. Dette var min tolkning og min reaksjon og igjen...jeg skal ikke starte noen ny charterdebatt, men jeg reagerte på den setningen. Jeg synes undersøkelsen var helt OK, og jeg deltok. Håper ikke du tok det ille opp at jeg reagerte Admirala, men vi må jo ha det sånn at vi kan ytre oss når vi reagerer på noe...og igjen ...dette er min reaksjon på en setning...og min tolkning av den...så får andre tolke den på sin måte.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Admirala

Quote from: \"Anita\"Forstår faktisk ikke enkelte som rynker på nesen av charter ... mens de betaler flere tusinger ekstra for å kunne reise på egenhånd (og skryte av det)... Ja ja ... jeg liker å få mest for pengene og samtidig gjøre som jeg vil  :cheese:  :cheese:

Hilsen Anita

Hvem er det som skryter av å reise på egen hånd? Og hvis noen gjør det, er det verre å skryte av det enn å skryte av at man reiser charter?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Heidrun

Kanskje vi kan heller fastsette at man reiser på den måten som er mest praktisk for en og enhver. Charter er det i 90% av mine tilfeller
Yamas til livet og til

Admirala

Quote from: \"Anne\"J Håper ikke du tok det ille opp at jeg reagerte Admirala, men vi må jo ha det sånn at vi kan ytre oss når vi reagerer på noe...og igjen ...dette er min reaksjon på en setning...og min tolkning av den...så får andre tolke den på sin måte.

Tok det på ingen måte ille opp, Anne, synes det er flott med diskusjoner, jeg. Men jeg lurer fremdeles på hvordan/hvorfor du tolket den setningen på noen som helst anti-charter-måte. Overskriften på tråden er med vilje litt provoserende, fordi det bidrar til at flere svarer, men jeg prøvde å være nøytral i selve innlegget.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Svein~B

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Anita\"Forstår faktisk ikke enkelte som rynker på nesen av charter ... mens de betaler flere tusinger ekstra for å kunne reise på egenhånd (og skryte av det)... Ja ja ... jeg liker å få mest for pengene og samtidig gjøre som jeg vil  :cheese:  :cheese:

Hilsen Anita

Hvem er det som skryter av å reise på egen hånd? Og hvis noen gjør det, er det verre å skryte av det enn å skryte av at man reiser charter? Hva en reise koster er for øvrig ikke alltid det viktigste med reisen, iallfall ikke for alle (og jeg er ikke rik, om noen skulle tro det.)

Det fins noen turister som ser ned på andre turister fordi de hevder at de andre reiser i flokk mens de selv reiser på egen hånd. Det er mer ekslusivt å reise på egen hånd enn å reise i flokk, mener de. Det blir mer og mer vanlig å sy sammen reisen selv i stedet for å kjøpe en ferdig pakke.

Charter er for mange en av de mange formene å reise i flokk på. Det handler mye om at siden de ankommer i flokk, preger de stedene som de reiser til, for stedet skifter karakter på grunn av deres nærvær. Dermed ser de før nevnte turistene, de som reiser på egen hånd, det sånn at charterturistene ødelegger de stedene de reiser til. Jeg har forståelse for synspunktet.

Disse turistene, for det er jo det de er, kaller gjerne ikke seg selv for turister. For dem er turist nærmest et skjellsord og turiststed er omtrent et synonym for helvete. De kaller seg heller for reisende eller backpackers.

Det er ingen ting i veien for å reise charter og likevel reise på egen hånd. Som noen her har nevnt, det går an å bestille \"kun fly\", det går til og med an å reise bare én vei. Jeg har ingen problemer med å bo i turistghettoen og ha servicetilbudet der tilgjengelig. Jeg tar likevel turer på egenhånd, for jeg føler, i likhet med de turistene som ikke vil kalle seg turister, at jeg kommer nærmere det ekte og opprinnelige samfunnet som jeg besøker på den måten. Jeg har likevel også forståelse for at noen finner det tryggest å reise i flokk og å ha en guide som kan forklare dem hva det er de ser. Jeg synes også det er greit at svært mange av charterturistene, antagelig en stor majoritet, holder seg i ro i turistghettoen så å si hele ferien. Da setter de mindre preg på resten av øya eller regionen enn om de hadde vært overalt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Heidrun

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Anita\"Forstår faktisk ikke enkelte som rynker på nesen av charter ... mens de betaler flere tusinger ekstra for å kunne reise på egenhånd (og skryte av det)... Ja ja ... jeg liker å få mest for pengene og samtidig gjøre som jeg vil  :cheese:  :cheese:

Hilsen Anita

Hvem er det som skryter av å reise på egen hånd? Og hvis noen gjør det, er det verre å skryte av det enn å skryte av at man reiser charter? Hva en reise koster er for øvrig ikke alltid det viktigste med reisen, iallfall ikke for alle (og jeg er ikke rik, om noen skulle tro det.)

Det fins noen turister som ser ned på andre turister fordi de hevder at de andre reiser i flokk mens de selv reiser på egen hånd. Det er mer ekslusivt å reise på egen hånd enn å reise i flokk, mener de. Det blir mer og mer vanlig å sy sammen reisen selv i stedet for å kjøpe en ferdig pakke.

Charter er for mange en av de mange formene å reise i flokk på. Det handler mye om at siden de ankommer i flokk, preger de stedene som de reiser til, for stedet skifter karakter på grunn av deres nærvær. Dermed ser de før nevnte turistene, de som reiser på egen hånd, det sånn at charterturistene ødelegger de stedene de reiser til. Jeg har forståelse for synspunktet.

Disse turistene, for det er jo det de er, kaller gjerne ikke seg selv for turister. For dem er turist nærmest et skjellsord og turiststed er omtrent et synonym for helvete. De kaller seg heller for reisende eller backpackers.

Det er ingen ting i veien for å reise charter og likevel reise på egen hånd. Som noen her har nevnt, det går an å bestille \"kun fly\", det går til og med an å reise bare én vei. Jeg har ingen problemer med å bo i turistghettoen og ha servicetilbudet der tilgjengelig. Jeg tar likevel turer på egenhånd, for jeg føler, i likhet med de turistene som ikke vil kalle seg turister, at jeg kommer nærmere det ekte og opprinnelige samfunnet som jeg besøker på den måten. Jeg har likevel også forståelse for at noen finner det tryggest å reise i flokk og å ha en guide som kan forklare dem hva det er de ser. Jeg synes også det er greit at svært mange av charterturistene, antagelig en stor majoritet, holder seg i ro i turistghettoen så å si hele ferien. Da setter de mindre preg på resten av øya eller regionen enn om de hadde vært overalt.

Jeg har likevel også forståelse for at noen finner det tryggest å reise i flokk og å ha en guide som kan forklare dem hva det er de ser.
Denne bør du forklare litt grundigere.
En god del av reiseledere på Kreta vet mindre om selve øya enn meg og andre her inne. Og hva er turistgettoer. Ta bort turistene der de er og du vil se en mangedobling av arbeidsløshet i disse områdene. Du har din måte å reise på Svein. Men det du her sier er faktisk at charterturister er mindreverdige. Mange reiser til f,eks Kreta og koser seg på stranda og omegn. De skjønner ikke hvorfor noen valfarter rundt hele dagen og sitter igjen med ganske lite inntrykk allikevel. Men vi alle har forskjellige tanker og meninger om det å reise
Yamas til livet og til

Tommy

Jag har inga som helst synpunkter på hur andra reser eller åsikter om vad man kallar sig, turist eller resande eller whatever :colors:  ...... Oftast reser jag på senare tid på egen hand. Men det har bland annat mest med o göra att jag numera mest reser utanför turistsäsongen  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Quote from: \"Heidrun\"Du har din måte å reise på Svein. Men det du her sier er faktisk at charterturister er mindreverdige. Mange reiser til f,eks Kreta og koser seg på stranda og omegn. De skjønner ikke hvorfor noen valfarter rundt hele dagen og sitter igjen med ganske lite inntrykk allikevel. Men vi alle har forskjellige tanker og meninger om det å reise

Der kommer det igjen: Alle piggene ut, noe som skjer hver gang vi skriver om charter (ikke nødvendigvis fra Heidrun). Selv synes jeg Sveins innlegg var balansert, og mye av det han skriver er om generelle oppfatninger, ikke nødvendigvis hva han mener. Jeg holder fast på at endel som reiser charter har et slags mindreverdighetskompleks i forhold til det. Men er det ikke bare å reise på den måten som passer en best, og la andre ha sine meninger, selv om de går på tvers av ens egne?

Jeg har reist charter, og kommer sikkert til å gjøre det igjen om det passer best slik, men jeg fortrekker av mange årsaker å reise på egen hånd. Jeg synes ikke charterturister er mindreverdige, men den reisemåten er \"mindreverdig\" for meg personlig, fordi jeg liker best å reise på en annen måte. Visst er enkelte charterturister flokkdyr, men hvis man trives best i flokk er vel ikke det noe å skjems av, akkurat som jeg ikke skjemmes av å være \"en ensom ulv\".

Og tro meg, Heidrun, valfarter jeg rundt hele dagen har jeg utrolig mange flere inntrykk enn om jeg ligger på stranden. Jeg har prøvd begge deler.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tommy

Jag har inga som helst synpunkter på hur andra reser eller åsikter om vad man kallar sig, turist eller resande eller whatever :colors:  ...... Oftast reser jag på senare tid på egen hand. Men det har bland annat mest med o göra att jag numera ofta reser utanför turistsäsongen  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Livsnyteren

Bare jeg kommer meg nedover så spiller det ingen rolle for meg hva det heter :cheers: Men kan jeg spare litt penger på å ordne litt på egenhand så er jo det et pluss.Jeg har reist med charter i alle år men etter å ha blitt medlem på dette forumet har jeg nå prøvd meg litt på egenhånd :cheers: Det er veldig spennende men det litt vansklig også syns jeg :cheese: Det er jo mye som skal korrespondere med hverandre og det å få svar fra de forskjellige hotellene er ikke bestandig så lett :cheers: Jeg skjønner at mange reiser charter.Det er trygt og enkelt.Man kommer ofte direkte ned og man slipper mange bekymringer :flower: Men det viktigste er å komme seg ned til Hellas,charter eller ikke :cheers: Syns jeg da :flower:

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...