Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas\' topp 25

Started by Admirala, 22. Oct 09, 21:01:53

Previous topic - Next topic

Admirala

Grunnleggeren av Rough Guide-bøkene, Mark Ellingham, har i en Mail on Sunday-artikkel listet de 25 beste stedene/tingene med Hellas.

1. Meteora med sine "klostere i luften"
2. Akropolis, Athen
3. Santorini, Hellas' mest dramatiske øy
4. Greske kvalitetsviner (helst fra Santorini, Limnos, Naoussa eller Nemea)
5. Teateret i Epidavros, et av de best bevarte fra antikken
6. Nafplio, Hellas' mest elegante by  :toothy10:
7. Grillet blekksprut - og en gresk salat på en taverna ved sjøen
8. Mani-området, med tårnhusene i det særegne landskapet
9. Vandring i Epirus, særlig Zagorahoria-området
10. Mykene - som alle må bli bergtatt av
11. Båttur rundt Paxos med sin røffe kyst og "blåvanns-huler".
12. Gresk påske med sine religiøse sermonier og fester.
13. Mystras, med de godt bevarte byzantinske ruinene
14. Monemvasia, spektakulær byzantinsk by.
15. Skopelos, med sine fine byer og turvennlige innland
16. Pelion, for sin flotte natur og herlige småbyer
17. Thassos, som virker mer "ekte gresk" enn mange andre øyer.
18. Kalavrita - Diakofto-jernbanen, et absolutt "must".
19. Utendørskinoene, under stjernehimmelen en sommerkveld.
20. Paros, som har litt av alt
21. Spise i Plaka - mezedes i bakkene opp mot Akropolis
22. Delfi, fantastisk og nok et må se-sted
23. Samariaravinen, naturskjønnhet på Kreta
24. Methoni, herlig, fredelig strandby i skyggen av en gammel borg.
25. Patmos, pga klosteret og de skjønne strendene nord på øya.

Legg merke til at de som er uthevet er på Peloponnes.  Av de totalt 21 stedene han har nevnt, ligger altså åtte på verdens beste halvøy.  :cheer:  OG - tre av dem (Nafplio, Epidavros, Mykene) i Argolida fylke. Som dermed kan kåres til Hellas\' beste fylke, eller hva?  :wav:

Selv mangler jeg Skopelos, Thassos, Samariaravinen på denne listen, og jeg har bare seilt til Paxos, ikke rundt øya. Noen bedre?
(Ikke at det er noen konkurranse om ha å vært flest steder, altså )
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Magnolia

Dette var morsom lesing. Av de 8 stedene på Peloponnes mangler jeg bare jernbanen fra Diakofto, men det er allerede planlagt et besøk der til våren.
Hvis alt går etter planen, blir jernbanestrekningen ett av flere stopp på tur til Delfi.
Jeg skal ikke mase, men anbefaler Peloponnes på det varmeste. Hvert eneste sted som er uthevet i Admirala sin tekst er absolutt ett (eller mange) besøk verdt. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tommy

Han har helt klart missat Metzovo o Pindosbergen  :cheers: , det är bara att beklaga  :colors:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Katherina

:cheers: Ja, dette var artig lesing. Jeg har også vært på de fleste av disse stedene på Peloponnes og drar gjerne tilbake til flere av dem. Ser ut som om vi tenker likt med hensyn til tur til våren, Magnolia. Vi får til tre uker i mai og da har vi ønsker om å reise litt rundt nord på Peloponnes og tenker blant annet på Kalavrita - Diakofto jernbanen. Snakket seinest i dag om kanskje Delfi. Artig at nettopp denne jernbanen stod på lista.
 :flower: Veldig glad forat jeg har fått oppleve gresk påske og det gjør jeg gjerne på nytt. Jeg har mange gode minner fra Paros, så det var artig at nettopp den øya stod på lista.
Flere av de nevnte stedene står på ønskelista mi, men vi får ta en ferie av gangen.
 :drunken: Mer jeg reiser rundt på Peloponnes, jo mer betatt blir jeg av denne halvøya. Den har så mye å by på.

Tjorven

Jeg må bare få nevne Pelion på 16.plass her. Den halvøya er virkelig verd et besøk. Spesielt fjell-landsbyen Makrinitza overfor Volos (også kalt Volos\' balkong) der den henger oppi fjellene. Den byen gjorde et mektig inntrykk, en helt spesiell magi der, og dit skal jeg tilbake en gang. Men anbefaler hele Pelion :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Admirala

Synes også det er interessant at Mark Ellinghams liste understreker det jeg (og andre på forumet) har sagt før: Fastlandshellas har mest å by på!
Nå kommer det selvsagt an på hva slags Hellas-ferie man vil ha, men hvis kultur, natur og opplevelser er en viktig del av ferien, forteller jo lista tydelig hvor det meste av det beste finnes  :cheers:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

operafantomet

Gøy lesning, men sitter samtidig med tanken om at det er basert på veldig subjektive preferanser. Som et eksempel: strandliv og hav- og badeopplevelser er ikke på listen i det hele tatt (joda, han nevner \"skjønne strender\" og \"strandby\", men ikke noe utover det).

Det blir jo alt etter hvor man har vært, hva man foretrekker og hva slags \"kontinuitet\" det er på de utvalgte stedene. Noen steder er best å besøke én gang, fordi første gang var perfekt og skapt av spesifikke forhold, andre steder leverer hver gang.

Er dog enig i at det er gøy å se fastlands-Hellas så godt representert. Og jeg er enig med masse på listen!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

JohnS

Ei artig liste som ligner mye på den lista jeg selv har oppe i hodet mitt over steder jeg må \"se før jeg dør\" som det sies, selv om min liste over prioriterte steder er noe kortere.  Jeg er langt på vei enig med Admiralas betraktninger om Peloponnes og fastlandet.  Og jeg støtter helt Tommys kommentar om at den nordlige og sentrale delen av fastlandet burde vist bedre igjen på lista.

Med seks øyer + Samaria, av 21 geografiske steder, er vel likevel øyene  godt representert i forhold til de ca. 20 % de utgjør av landet.

Strandliv, hav- og badeopplevelser har vel strengt tatt lite med opplevelsen av Hellas som sådant å gjøre.  Strand med varierende grader av sand, grus og stein finner man jo rundt hele Middelhavet. Jeg er klar over at det som kalles \"sol-og-bad-turisme\" er en vesentlig ingrediens i ferien for mange av de som besøker Hellas, men jeg føler det hører hjemme på en litt annen liste.  

Når det er sagt, skulle jeg likevel ikke protestert det minste om Elafonissi-stranda hadde vært med på lista!  ;-)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

marjana

Her var det jo også nevnt det å sitte ute under stjernene på utendørskino!

Det er alltid fint å se en film du kan like med litt vin, popkorn, og røyke hvis du vil.

Nå sa riktignok en venninne, Marianthy fra Aten, at utekinoene i Hellas blir lagt ned overalt.
Vi snakket en del om film og litteratur generelt, og det var morsomt at hun hadde lest masse Gunnar Stålesen \"Varg Veum\"-krim på gresk.
Hun var jo på en måte like kjent i Bergen, som jeg er i Aten.

Jeg vet ikke om film/tv-serien er solgt til Hellas. Noen som vet?
Glika i zoi

operafantomet

Quote from: \"JohnS\"Strandliv, hav- og badeopplevelser har vel strengt tatt lite med opplevelsen av Hellas som sådant å gjøre.  Strand med varierende grader av sand, grus og stein finner man jo rundt hele Middelhavet. J

Ja, men det er jo som å si at vin ikke har noe på listen å gjøre...

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Admirala

Rough Guide-bøkene er jo ikke først og fremst for folk som tilbringer store deler/mesteparten av ferien sin på en strand, og det er vel naturlig at Ellinghams liste avspeiler dette - som grunnlegger av denne bokserien er vel heller ikke han en typisk strandløve.
Jeg synes (som ham) at feriedagene mine er for verdifulle til å bruke timevis på stranden, derfor er denne listen helt i tråd med det jeg synes er best med Hellas - inkludert de gode vinene  :glasses2:
Enig med Tommy at det er steder i Nord-Hellas som hadde fortjent en plass, som f.eks Prespa-innsjøene og Kastoria. Og Tommy, Pindosfjellene er jo representert, han har vandring i Zagorahoria på plass ni. Men ved en feil hadde jeg skrevet Epidavros, ikke Epirus - det er rettet nå  :clown:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

ingaberentine

Kom over denne spennende listen i min søken på hvor en evt. tur til Hellas i begynnelsen av mai kan legges. Av listen 25 forslag er det bare noen få jeg mangler, 5, 11, 16, 22, 23 og 24. Punkt 16 har stått lenge på ønskelisten, halvøyen Pelion, og jeg har ønsket meg en tur hit enten om våren eller sen høst, så dette er absolutt ett alternativ.

Jeg har mulighet til å reise ned så tidlig i mai at jeg ka få med meg den greske påsken. Denne har jeg fått med 4 ganger før, men tar den gjerne med flere ganger til. Så om noen har gode forslag til steder å oppleve gresk påske, gjerne med en spesiell tradisjon som bare finnes på dette stedet så tas tips imot med glede, tips fra hele Hellas fra Kreta i syd til langt oppe på fastlandet i Nord-Hellas. Ingen ting er evt. planlagt enda så jeg er fremdeles åpen for tips fra hele landet..........

Tips om steder å besøke, øyer som fastland, som har en frodig vår mottas mer en gjerne"¦"¦"¦"¦"¦

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...