Logg inn med Facebook eller Google!

For oss som elsker \"ekte\" greske byer

Started by Admirala, 20. Jul 09, 21:35:00

Previous topic - Next topic

Admirala

Ikke heng dere opp i ordet \"ekte\". Jeg måtte bare ha en enkel overskrift. Og hvis noen likevel vil henge seg opp i det, start en tråd om hva som er en ekte gresk by!
Det begynte med tråden om kriterier for et godt feriested, og jeg svarte:

Quote from: \"Admirala\"- Aller best liker jeg å reise med bil på fastlandet, kjøre rundt på småveiene, spise lunsj i en liten landsby, stoppe ved alle severdighetene (de brune skiltene) som Hellas er så full av, og overnatte (og tilbringe neste dag) i en litt større by, kjøre videre på ny småvei....
Men skulle jeg dratt til ett sted, er kriteriene slik:

Hva jeg vil ha:
- En by av en viss størrelse, ikke en liten landsby. Liker å utforske byer. Best hvis den har en borg, en gamleby, et par museer og slike ting. Gode tavernaer er en selvfølge.
- Hotell inne i byen, med balkong som har fin utsikt og ikke kveldssol. Utsikten kan godt være til et trivelig torg, en gågate e.l., behøver ikke se sjøen.
- Jeg liker som nevnt fastlandet best. Skal det være en øy må den ha mange utfluktsmuligheter, både på selve øya og evt til andre øyer hvis øya er liten.
- Strand er ikke et must hver dag, så den kan godt ligge en busstur unna. Men det bør helst være en sandstrand med mulighet for å være i skyggen, samt gjerne en taverna, eller iallfall en periptero (kiosk), i nærheten.
- Supert er det hvis byen i tillegg har en bar som spiller Ioannidis, Hatzigiannis, Alexiou, Portokaloglou, Korgiallas osv.


Hva jeg ikke vil ha
- Turistbyer inkl innkastere, hundrevis av souvenirbutikker, Viking-bar, tavernaer med bilder av maten og meny på søtten språk osv.


Her er en hurtig skrevet liste over byer som i stor grad oppfyller mine kriterier for et godt feriested (urangert, bortsett fra førsteplassen  :compress: ):

Nafplio (surprise!)
Kastoria + Edessa og Florina, de ligger nær hverandre - men langt fra strand. Noe som er ok.)
Kavala
Ioannina
Athen
Thessaloniki
Messolongi
Volos
+ antagelig Xanthi og Alexandroupolis i Thrakia (står på MÅ-REISE-TIL-listen)

På øyene blir det verre, men her er et forsøk:
Korfu/Kerkyras hovedstad
Ermoupolis (Syros)
Molivos (Lesvos/Mytilini) - (under tvil, den er litt liten og litt turistifisert)
Iolida (Kea) - også liten, men fantastisk vakker.

Flere forslag, fra  andre med lignende kriterier?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Liv

Mine 3 feriebyer som jeg har vært i og som jeg stortivdes i, har du allerede nevnt.Thessaloniki som er favoritten, Athen og Kavala.

Mange av byene på lista di, har jeg ønske om å dra til. Spesielt Kastoria, Xanthi, Alexandroupolis,Volos og Korfu.

Men du var vel helst ute etter nye forslag?!
Jeg ønsker meg til;

 Serres
Nasoussa
Kilkis
Kozani
Veria

Noen av disse er kanskje småbyer,men steder jeg har sett meg ut som mål å besøke.

Admirala

Quote from: \"Liv\"Men du var vel helst ute etter nye forslag?!
Jeg ønsker meg til;

 Serres
Nasoussa
Kilkis
Kozani
Veria

Noen av disse er kanskje småbyer,men steder jeg har sett meg ut som mål å besøke.

Ja, nye forslag vil jeg gjerne ha! Tror nok vi er nokså samstemte om  reisemål. Serres og Veria har jeg vært i, og trivdes der også. I det hele tatt er jo de nordre områdene i Hellas (Makedonia, Epiros, Thessalia og Thrakia) fascinerende.
 Fortell, de som kan,  mer om Naoussa, Kilkis og Kozani!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Prasini

Athen er favoritten, da jeg nærmest ser det som min hjemby nå!

Men andre byer som er høyt på lista: Thessaloniki, Rhodos, Korfu, Fira, Nafplio.
....Μόνο στα όνειρα...

Heidrun

Har vært i mange greske byer. Men det som jeg tenker på når jeg tenker ekte gresk by er at den må være levende på vinteren også
Men skal jeg sette opp en top 5 så må det bli
1)Chania
2)paleochora
3)Parga
4)Thira eller Fira som den kanskje utales på santorini
5)Kos by
Yamas til livet og til

JohnS

Utenom favoritter som andre har nevnt (med Chania, Kavala og Ioannina som de aller viktigste), føyer jeg gjerne til

Pothia, som for tiden står helt øverst på favorittlisten
Chios by
Plomari

Ikke akkurat metropoler da, men levende byer med særpreg.

Xanthi, Igoumenitsa og Ermoupolis er byer som står på \"ønskelista\" mi ut fra det jeg har hørt om dem.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Admirala

Quote from: \"Heidrun\"Har vært i mange greske byer. Men det som jeg tenker på når jeg tenker ekte gresk by er at den må være levende på vinteren også

Det er jeg helt enig i. Er byen utdødd om vinteren er den jo en turistby.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tjorven

Ehh.... jeg liker ikke store byer jeg, men det genuine \"ekte\" vil jeg uten tvil ha. Idylliske fjell-landsbyer og \"perler\" ved havet er hvor jeg trives best. Men Molivos, Parga og havnebyen på Symi er favoritter hittil, det er stort nok for meg ;)

Vet ikke om Makrinitza nord på Pilion kan kalles by, men vakker og stemningsfull er det iallfall. Den ligger ovenfor Volos (som ikke var morom å kjøre bil i, gulp) og denne fjell-landsbyen kalles Volos\' veranda, der den henger høyt oppe.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Heidrun

Parga er en herlig by uten tvil. Men er ikke den i ferd med å bli rimelig turistifisert. Samtidig så lurer jeg på om Parga er levende om vinteren
Yamas til livet og til

Tjorven

Quote from: \"Heidrun\"Parga er en herlig by uten tvil. Men er ikke den i ferd med å bli rimelig turistifisert. Samtidig så lurer jeg på om Parga er levende om vinteren

Nå er det en del år sia jeg var der, og den er nok blitt temmelig turistifisert med årene. Men vakker er den, og jeg traff flere fastboende som jeg traff igjen de tre gangene jeg var der (på en 6 års-periode)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ikaros

Var i Parga i januar i år. Ikke mye å skryte av på den tiden! :-(
Enig med de som prioriterer  at det må være \"levende\" året igjennom.
Er det noen som har forsøkt å feire jul/nyttår på favorittsteder?

Liv

Tilbrakt jul/nyttår i Thessaloniki-området hos svigerforeldre , som var mitt favorittsted mens de levde.
Lansdbyen de bodde i har ingen turister, og Thessaloniki lever sitt liv, uavhengig av turister. Mye liv der om vinteren.
Skikkelig kaldt, selv om temperaturen på dagtid var 17 C + sol.
(En liten digresjon; har aldri frosset så mye som jeg har gjort i Hellas, kan ikke se seg blind på gradestokken, og sammenligne med her heime).

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...