Logg inn med Facebook eller Google!

Athen - Naxos - Kos

Started by xristina, 20. Jul 09, 07:41:24

Previous topic - Next topic

xristina

Siden jeg da har vært både på fastlandet, i Kykladene og Dodekaneserne, så legger jeg dette her på Hellas generelt. :-)

Endelig var 4. juni kommet, og ikke en dag for tidlig. Lengselen etter det greske hadde sitret i kroppen ganske lenge, og både voksne og barn var klare for Hellas. Vi reiste fra Moss lufthavn Rygge, og jeg må jo si at det er en ren fornøyelse i forhold til f.eks. Gardermoen. Innsjekking går lynraskt, det samme gjør sikkerhetskontrollen, og det er ingen kø i taxfree eller om man vil ha noe å drikke eller spise. :-) Kjære Bjørn Kjos, ikke la deg skremme av RyanAir - bli på Rygge! Unnskyld, et lite sidespor...

Vi ankom Athen litt over kl 20 på kvelden, fikk raskt sekkene våre og fant en taxi som tok oss til Hotel Athens Cypria. Det viste seg å være midt i valgkampen, så det var litt kaos rundt Syntagma-plassen, hvor Giorgos Papandreou holdt tale. Hotellet lå i en sidegate til Ermou, og dermed rett nedenfor Syntagma-plassen. Men det gikk greit å komme fram, tross folkemengdene. Vi ble positivt overrasket over hotellet, og kanskje spesielt fordi de hadde oppgradert rommet vårt uten tillegg. Vi fikk et stort og romslig familierom i den nyoppussede delen, og selvsagt med AC. Noe vi skulle sette stor pris på disse dagene...

Et raskt skifte, og så var det ut i den greske kvelden for å spise litt sen middag. Gutta var våkne og gira fordi vi var framme. De hadde heldigvis fått sovet litt på flyet.

Vi fant et hyggelig spisested i Plaka - og fikk en flott utsikt mot Akropolis. Og når da den første Mythos\'en dukket opp på bordet - ja da var jeg bare lykkelig og følte at jeg var hjemme!





Dette er utenfor Athens Cypria Hotel - en hyggelig gate med flere fine cafeer/barer. Kjempesentralt hotell - anbefales!


Nesten morgen sov vi lenge! Så frokosten på hotellet slapp vi å prøve... I stedet bar det ut i byen på let etter Danea billettservice. Billettene til båten var forhåndsbestilt og betalt, og skulle bare hentes. Kontoret fant vi raskt, og så satte vi nesa mot Plaka for frokost. Blir jo fascinert av disse \"tema-gatene\" de har i Athen. Den ene gaten vi gikk gjennom hadde omtrent bare butikker med kirke- og presteutstyr. Og en annen gate hadde nesten bare håndarbeid. Praktisk da - for du vet hvor du skal gå om du trenger en lyskrone til kirken, eller en prestedrakt med ekte gull...

Hmm - kanskje ikke stedet å spise den kvelden?


Men her hadde jeg gjerne fråtset!






Fin tomt!


Som nybakt sjåfør, talte ikke dette kjøretøyet så mye til meg. Men tøft var det!




Lille Chilli - som guttene døpte den. Skilpadder skulle bli gjennomgangstema denne ferien...


Eneste målet for denne første dagen var Akropolis. Og etter en bedre frokost i Plaka, begynte turen oppover. Det var varmt! Nå hadde vi jo heldigvis blitt varmet opp litt før vi dro, men fysisk aktivitet i varmen tok på. Jammen godt vi hadde masse vann i sekken!

Dette var målet for neste dag.


Anafiotika










Det er like majestetisk og flott hver gang!














Det var flere som slet i varmen...


På vei ned igjen






Det ble en del stopp for væskepåfylling, og her under Akropolis hadde jeg det bra! Frappé og isvann er fantastisk i varmen!












Hva er det presten til venstre titter på...?






Inngangspartiet til hotellet vårt.


Skikkelig moderne utstyr på dette hotellet!




Etter en kort strekk og en tur innom dusjen, var vi klare for middag i Plaka igjen. Vi hadde bestemt oss for å besøke den restauranten vi fikk best mat på i fjor, nemlig Sissyfos. En koselig restaurant med flott takterrasse, og hvor de har gresk musikk i alle fall i helgene. Vi fikk kjempegod mat, og til og med fyrverkeri på kjøpet!




















Nesten morgen var det tidlig opp og vi rakk til og med frokosten på hotellet med god margin. Og hvilken frokost... Her var det ikke bare ost, skinke og marmelade - men oster, bacon, egg, pølser, frokostblandinger i alle varianter, kaker og kjeks, og brød i mange varianter +++ Veldig bra! Synd vi bare fikk testet dette en morgen.

Hadde litt sans for denne presten som satt på utsiden av kirke med en Cola og kanskje snekret sammen søndagens preken? :-)


Kjøttmarkedet måtte vi jo innom. Og gutta ble ganske fascinert over dette.










Jeg er jo en oliven-jomfru forstår jeg, for ikke visste jeg at det fantes så mange forskjellige sorter. Og noe sier meg at det er mange fler enn dette...








Forrige gang Per og jeg var i Athen, så gikk vi hele veien opp til toppen av Lykavettos, men da var det 22 gr i skyggen og ikke over 30 som denne dagen. Det hadde blitt for langt, bratt og slitsomt for minstemann på 5,5 år, så vi tok en drosje fra Omonia og opp til taubanen.



Den utsikten som er der, er helt herlig!!!





















Vi gikk selvsagt hele veien ned, og rakk akkurat en liten tur innom Krigsmuseet før det stengte.













Disse gutta skulle vi ned å se på, etter en lunsj på Syntagmaplassen.




Er det verdens fineste t-banestasjon?






Det er noe eget ved vaktskiftet. Og jeg må bare finne ut av bakgrunnen for disse pongpongene på treskoa... Men det er tøft å se på gutta.






Etter nok en strekk og dusj, var det ut i byen igjen. Det måtte jo bli middag i Plaka denne kvelden også.






Her spiste vi første kvelden. God mat!


Vi endte opp på Mostrou - mest fordi de hadde en flott takterrasse. Men det var vel det eneste fine med dette stedet. De skrøt masse av alle kjendisene som hadde spist her opp igjennom årene, men maten var ærlig talt direkte kjedelig... Ting tok tid, og det var dyrt. Eller hva sier dere til en Makedonikos rosé til 38€? Nei, dette er atter en restaurant i Athen som havner på IKKE-lista. Nå er det faktisk flere der enn på JA-lista...



Vi tittet lengselsfullt opp mot Sissyfos og angret på at vi ikke hadde gått dit igjen...


Men en flott utsikt mot Akropolis hadde vi...


Det var tidlig i seng denne kvelden, for på søndag skulle vi tidlig opp og ta taxi til Pireus og Blue Star Naxos. Vi var klare for noen dager på en strand og masse bading etter et forholdsvis varmt opphold i Athen. Men noen flotte dager hadde vi hatt!

Fort. følger...

Anne

Tusen takk for en herlig formiddagstur til Athen Xristina. Her var det masse kjent og endel ukjent mark. Lengter tilbake til Athen igjen. Vi fikk en overnatting og en ekstra dag i Athen da vi var der i april. Vi ble sittende værfaste på Skiathos den torsdagen vi skulle flydd hjem så vi ble på øya til lørdagsmorgen for så å dra til Athen med overnatting før vi tok fly hjem på søndag. Dette var vel litt utenom tråden, men det ble noen ekstra timer i Athen og det var hyggelig å se igjen stedene på dine bilder.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

xristina

Hyggelig at du kan kose deg med mine bilder, som jeg koste meg med dine... :-) Athen er jo fantastisk flott - og fantastisk stygg - som jeg har beskrevet den før. Men det flotte veier kraftig opp for det stygge! Jeg kommer helt sikkert til å reise tilbake flere ganger! (I alle fall om Norwegian fortsetter på Moss lufthavn...)

Tjorven

Flott billedbrev, Xristina, gleder meg til fortsettelsen :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

:flower: Artig å lese om ferien - dagene dere hadde i Athen. Fine bilder og god skildring. Skulle gjerne ha vært der. Blir vel en mulighet.
Gleder meg til fortsettelsen. :cheers:

Anita

Tusen takk for flotte bilder fra en by som jeg bare MÅ besøke en eller annen gang  :cheese:  :cheese:

Gleder meg til fortsettelsen  :flower:

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Ole

Herlige stemninger og fine bilder! Utrolig fine farger på mange av bildene dine! Ser fram til fortsettelsen!

Liv

Kjempeflotte bilder!  :flower:


 (Ang. duskene på skoene, så mener jeg at draktene og sko er kopi av en gresk folkedrakt. Men det står helt stille for meg hvilken del av Hellas den er fra. Mange av de forskjellige greske mannsdraktene har slike dusker på skoene.)

Frost

Kjempeflotte bilder! Tusen takk for reisebrevet. Har bare sett Athen i fugleperpektiv fra flyet. Husker jeg syntes det var så merkelig at byen med de små husene er en hovedstad. Det ser ut som en flott og sjarmerende by. Håper det blir en tur dit på meg en gang. :flower:

xristina

Takk for hyggelige kommentarer! Athen bør virkelig oppleves!

Naxos 7.6-10.6.
Neste morgen vekket vi fuglene og hang opp sola; dvs vi var ute av sengene i 5-tida... *gjesp* Vi hadde bestilt taxi til kl 6, og den sto og ventet da vi kom ned i resepsjonen. Det var en flott biltur gjennom et morgenstille Athen. Pireus er ikke akkurat noen vakker havneby, men den har en viktig funksjon!

Blue Star Naxos lå på plass og ventet på oss, og vi var blant de første ombord...


Trøtte men blide gutter som først og fremst gledet seg til å bade!


Skulle handlet litt av han der, for de sandwishene vi kjøpte var ikke direkte gode...


Pireus er i ferd med å våkne...


Og nå strømmet det på med folk også.


Nest vakreste flagget i verden!




Vi nærmer oss Paros




Paros havn


Mennesker skal av og på båten, og i land venter romhaiene.




Etter fem timer ankommer vi Naxos og finner raskt en taxi. Etter noe som virket som en enorm omvei, men som gav oss en kjekk oversikt over byen, ankommer vi Spiros Hote, og det var jo faktisk like flott på på bildene! Et forholdsvis nytt hotel, med fine studios og et koselig bassengområde. Anbefales!

Utsikt fra studio vårt




Gutta var kjappe til å skifte, og så måtte vannet prøves. Minstemannen lærte alle i nærheten et nytt begrep; \"Bombaplask\"...


Det er veldig mye hvitt og blått med rød blomster på Naxos...


Sånn trapp vil jeg ha også...


Agios Giorgos


Havna i Chora


Mat måtte vi jo ha, så vi fant en liten taverna nesten borte ved ferjekaia, og fikk god gresk mat. Vi merket jo at vi hadde vært tidlig oppe, så etter en rask tur gjennom gamlebyen, og is-stopp, ruslet vi tilbake til hotellet og sov i 10 timer...









Neste morgen rakk vi faktisk frokost, og så ventet stranda. Agios Giorgos er jo vanvittig langgrunn, så for oss voksne ble det laaaange gåturer for å få duppet seg. Men det var jo ideelt for gutta.

Så finkornet (snusmalt) sand er jeg egentlig ikke så glad i, men det gikk fint disse dagene.

På kvelden var det ut på tur for å spise middag, og vi hadde gått forbi Susannas pizzeria tidligere og syntes det så hyggelig ut. Vi fant det siste ledige bordet og slo oss ned. Og for en vanvittig god pizza!!! Jeg utroper den til Europas beste pizza! Susanna er italiensk og hadde reist mye i Hellas. Hun falt pladask for Naxos og etter å ha reist dit i mange år, bestemte hun seg for å flytte dit i 1999. Stedet har blitt en suksess, og det er stappe fullt der hver kveld. I kassa sitter Susannas mamma, som ser ut til å være i 70 årene! Anbefales!







Dagene ble bare brukt til bading og lading av batterier. Sløve dager på stranda med en bok var bare deilig!
Denne kvelden spiste vi middag på Nikos. Jeg tror det var der forumtreffet skulle være? Problemet var at jeg ikke husket hvilken dag det skulle være, og når jeg fikk vite det, var treffet allerede over. Sånt skjer... Maten på Nikos var grei nok, men kleftikoen var litt tam. :-( Men stedet var hyggelig!







Det er vel ikke lovlig, tror jeg, å besøke Naxos uten en tur hit?












Det er mange flott motiver på Naxos!














Gutta venter på at vi skal reise til båten, som skal ta oss til Kos


Siste dagen på Naxos gikk også med til strand og avslapning. Og vi var alle enige om at vi MÅTTE innom Susanna for pizza denne kvelden også... Sekkene var ferdig pakket, og vi dro til hotellet for å hente dem og for å få bestilt en taxi.

Vi ble sittende på et koselig serveringssted i havna fram til båten skulle gå. Det viste seg at båten var en time forsinket, men det gjorde jo ingenting så lenge temperaturen var så god som den var. Vi likte alle fire Naxos, men syntes nok den var litt kjedelig. Var jo en overgang fra Athen... Når det begynner å gå direktefly til Naxos, kommer vi nok til å reise tilbake.

Vel ombord i båten ble vi møtt av et mannskap (piccolo) som fulgte oss til lugaren, og så var det ikke annet å gjøre enn å sove. Det sjøet ganske bra ut fra Naxos og et stykke nedover, men heldigvis er ingen av oss plaget av sjøsyke. Vi sov godt gjennom natten, men sto tidlig opp for å få med oss innseilingen til Kos.



Og den kan dere følge i neste bolk av dette reisebrevet.

Riitta

Vilket härligt resebrev Xristina :flower:
Efter alla dessa härliga Atenbilderna känner jag att dit måste jag snart igen :bom:
Väntar på fortsättningen på resebrevet :flower:

Riitta

Astri

Flotte bilder Xristina! Ser virkelig ut til at gutta har det på G :wave:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...