Logg inn med Facebook eller Google!

Oliventrær...

Started by xristina, 26. Apr 09, 11:17:08

Previous topic - Next topic

xristina

Poden skal ha geografiprøve på skolen, og et av spørsmålene og svarene er som følger:

Hva er oliven, og hva brukes det til?
Oliven er en av middelhavets viktigste frukter. Den brukes i salater og mye annen mat, det presses olje av den og av barken bygges det hus.

Det siste der har jeg aldri hørt om. Noen som kan skolere meg?

kaka

- Og jeg som trodde du hadde startet den tråden jeg har gått og tenkt på en stund nå : Oliventrær, - og andre trær (eller noe slikt), fordi jeg er så fascinert av trær. Så jeg kastet meg over dette.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe med det spørsmålet (husbygging) du har. Det fant jeg ikke noe svar på i mine oppslag. Bare \"brensel\" som enda et anvendelsesområde.
Det høres litt underlig ut med barken?? Treverket er jo veldig tett, men barkhus?
KariK

xristina

Jupp - det er det jeg synes er rart. Ser at det dukker opp mye ifm (natur)medisin og te, men ikke hus. Kanskje det er fuglehus? :-)

Tzasiki

Hei. Se under \"mat og drikke\".  :bounce: Der  har jeg skrevet en artikkel om oliventrær.  Tror jeg skrev noe om oliven også.. Se der om dere får bruk for noe som står der.??  Håper jeg kan være litt til litt hjelp? Håper jeg ikke har misforstått spørsmålet ditt...  :flower:   Lykke til med prøven..Tvi tvi.. :bounce:
 :flower:  :flower:  :flower:  :flower:

\"Selv en reise på tusen mil begynner med et lite skritt\". :flower:

xristina

Jeg fant ingen artikkel om oliventrær, men fant den om oliven. Sto ikke noe der om barken...

xristina

Dette er det nærmeste jeg kommer noe som har med hus å gjøre. Har søkt og lett en del...

\"Selve treet gror meget sakte, men over lengre tid kan det likevel få en kraftig og bred stamme. A. P. de Candolle registrerte et på over 10 m i omkrets. Høyden overgår sjelden 15 m, som regel på grunn av stadige beskjæringer. Det gule eller lys grønn-brune treet får ofte striper med en mørkere fargenyanse. Disse er harde og finkornet, og verdsettes høyt av tømrere.\"

Tzasiki

:flower:  :flower:  :flower:  :flower:
Beklager, finner ingen ting jeg heller. Har prøvd å finne det, men ...... :reading:

Anders

Pratet med en møbelsnekker på Paros en gang... han sa at oliven-treet var velegnet til \"forming\"... usikker på hva han egentlig mente, men det var hardt og \"revnet\" ikke på steder de ikke ville det skulle revne på :-)
Tror det er populært for treskjæring, men vet ikke om det \"holder seg\" over tid?

Tommy

Att bark använts som material till att klä utsidan av bostäder är väl inte obeprövat, men aldrig hört eller sett att det skulle förekomma  i Grekland och att man använt bark från olivträd för ändamålet. Dock, omöjligt är det väl ikke, men det må i så fall ha varit förr i tiden.

Det enda jag fann om bark som byggmaterial till hus på google när jag sökte på \"Bark house\" var detta http://www.barkhouse.com/index.php/products/bark_siding/history_of_bark_siding/

å det referar ju inte till olivträd eller Grekland direkt.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Stenand

Min venn Babi, som er helt vaskekte greker sier at trevirket fra Oliventrær bruker av møbelsnekkere og kunsthåndtverkere. Han har aldri hørt om noen som bygger hus av det. Til gulv og takkonstruksjoner bruker de stort sett Pinjetrær, Sypress og Eik.
SA

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...