Logg inn med Facebook eller Google!

Foretrukken transport i Hellas?

Started by Admirala, 18. Feb 09, 20:24:44

Previous topic - Next topic

Barbro

Jeg stiller meg uforstaaende til at det var noen fiendtlig tone her :dontknow: ..jeg kan ikke finne noen om jeg leter aldri saa mye.
Apropos transport...synes det er deilig med ferjer jeg..foretrekker faktisk det foran hurtigbaat..om jeg skal sjoeveien :P ,saerlig de litt storre ferjene,med salonger og mat..mennesker i alle variasjoner,hoener og pottitsekker..
Selvfoelgelig er det raskt med fly..behagelig og greit...jeg koser meg aakkesom jeg,bare jeg kjenner lukta av Hellas :cheers:
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

JohnS

Jeg tror jeg har nevnt i en annen sammenheng at som vestlending har jeg følelsen av å ha brukt altfor mye av mitt liv på ferjekaier og på ferjer allerede, og prøver å unngå sånt når jeg kan.  Så jeg er i grunnen veldig enig med Admirala, jeg foretrekker å komme meg kjapt dit jeg skal ha hovedbase, med fly, og så vil jeg helst være min egen herre restan av ferien, uten å måtte følge med ferjetider.

Når vi ikke bruker beina som transportmiddel og rusler rundt i timer, er leiebil det vi også foretrekker, kjøre og stoppe, ta avstikkere på fristende sideveier, og være uavhengig av alt som heter rutetider.

På den annen side finnes det jo unntak, vi har hatt mange artige opplevelser med lokalbusser, og hadde flere fine turer til fastlandet fra Thassos, både med ferje og hydrofoilbåt.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Mixelite

Jeg liker også veldig godt å fly for å komme fort frem. Jeg storkoser meg på fly! -men foretrekker turen uten turbulens.

Jeg liker lokalbusser som tar meg på kryss og tvers gjennom trange gater, som bussturen gjennom Thimiana og Kambos på vei til Chios by.

Jeg liker leiebil hvor man kan kjøre og stoppe som man vil og kan ikke forstå hvorfor jeg ikke har fått mannet meg til å kjøre på egenhånd på Chios før den siste turen min dit.

jeg liker å være på og ved sjøen for der har jeg vokst opp. Det er nok litt av grunnen til at vi falt for en øy. Vi liker å se havet.

Når jeg kommer på flyplassen og vil fort til hotellet liker jeg taxi fremfor charterbussen, og når jeg har vært i byen og handlet og er utålmodig etter å komme hjem, foretrekker jeg taxi fremfor buss som aldri kommer(les; står der klar til å gå når jeg vil).

Jeg liker mopedturer hvor man får en svalende vind og nesa kan ta med seg det som er av dufter underveis.

Da tror jeg at jeg er enig med de fleste egentlig. Nei! Ikke Tommy, for han nevnte sykkel. Huttemeitu. ;-)

Jeg stiller meg også uforstående til den fiendlige tonen. Det er mulig jeg er tonedøv, men jeg har iallfall ikke merket noe til den i diskusjonen.

Sjøløve



Jeg liker å ta meg rundt sjøveien, enten det nå er med ferje eller hurtigbåt - kanskje fordi jeg alltid har hatt en forkjærlighet for bøljan blå.
Fly er en måte å komme fra A til B på - raskt og effektivt - velger gjerne dette hvis det er mest hensiktsmessig. Jeg har ingenting i mot å fly, men ser på det som kun en transportmåte.
En reise med båt blir for meg en del av selve ferieopplevelsen.  Tilbringer gjerne flere timer til sjøs, og koser meg både før avgang og underveis.
Med fast grunn under føttene blir det oftest leiebil eller buss.  
Rart forresten, hvor mye lenger tålmodigheten strekker seg overfor en buss som ikke er i rute i Hellas enn her hjemme.......
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Thera

Jeg liker helt klart bil best. Å sitte på, altså. Sjåfør har jeg ikke dristet meg til å være i Hellas hittil. Motorsykkel og scooter er også veldig bra! Å slippe å forholde meg til rutetider setter jeg stor pris på. Og så er det herlig å kunne stoppe når man vil, stikke innom mange forskjellige små steder.. Buss er også kjekt, og båttur for turens skyld kan være koslig.

Quote from: \"Admirala\"Og jeg hater å vente. Finnes ikke mer bortkastet tid enn det. Og vel om bord er det også kjedelig, synes jeg. Øyhopping med fly hadde passet meg utmerket!
Øyhopping med fly høres ut som noe for meg også! Har aldri vært på ferjer i Hellas.. Det frister ikke noe særlig heller. Det jeg synes virker verst, er ikke at det blir endel ventetid (selv om det også er kjedlig), men at ferjeturene ofte varer i flere timer.
Leste f.eks. at det tar ca 3timer å komme seg fra Santorini til Naxos. Og  3-5timer fra Naxos og videre til Amorgos. Blir sliten bare av å tenke på det. Men jeg har lyst til å oppleve endel øyer i \"nærheten\" av Santorini, og da må jeg jo bare bruke ferje.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Anders

Syns du tok hardt i nå, Thera :-)
To timer bruker Blue Star fra Santorini til Naxos, etter ruten. Og det stemmer som oftest med virkeligheten også.
Og tre timer bruker samme båt fra Naxos til Amorgos, med diverse stopp underveis. Så det er liksom ikke all verden, heller...

Thera

Quote from: \"Anders\"Syns du tok hardt i nå, Thera :-)
To timer bruker Blue Star fra Santorini til Naxos, etter ruten. Og det stemmer som oftest med virkeligheten også.
Og tre timer bruker samme båt fra Naxos til Amorgos, med diverse stopp underveis. Så det er liksom ikke all verden, heller...
Javel. Det var forresten her jeg leste det jeg skrev i mitt forrige innlegg; http://www.apollo.no/Travelling+with+apollo/Catalogue/Hellas/Amorgos
Synes det uansett er lang tid jeg. Men når man er innstilt på det, så går det vel greit!
..Don`t dream your life, live your dreams..

Anders

Apollo (og andre selskap) bruker ikke ordinære fergeforbindelser. De hyrer inn andre løsninger.
:-)
Og for min del går det veldig greit... den fergeturen er jo et lite party :-)

polyanna

Quote from: \"Svein~B\"Det er den langsomme tida som er noe av det som er verdt å få med seg ......
QuoteSånn tenker jeg også - den virkelig langsomme tiden betyr (nesten) alt. Hverdagene er så hektiske, i Hellas legges det bort. Mobilen slås av på dagtid (sjefen kan ringe om smått og stort!), pc\' må være hjemme. Musikk og bøker derimot, har en naturlig plass i bagasjen.

Venting er en del av reisingen. Forventningens glede. Enten det er med fly, ferge, buss. Å stå på dekk kjennes vanvittig godt, - men sier som Tjorven, ikke ombord på båter som ruller på tvers. De små holkene får andre ta seg av. Pussig nok heter de ofte noe med \'Express\'. Kanskje det betyr at de synker raskt om uhellet er ute? :drunken:

Har reist med mennesker som har ustoppelig oppdagelseslyst, \'alt\' må ses og erfares - ferie med høyt tempo, kan man si. Etter tre uker trengs rekreasjon...Bil leier jeg ikke. Det er deilig å sette seg på en buss, slippe å være sjåfør. Eller være \'reiseleder\'; være den den det forventes skal ivareta de praktiske tingene, skaffe rom, kjøpe fergebilletter, ordne opp. Så nå for tiden blir det mest alene-reising. Selvvalgt for å kunne eie tiden og langsomheten. Og friheten. Sært? Men herlig....med innlagte trygghetsmarginer om det skulle oppstå mulighet for å bli inneblåst.

Tjorven

Henger meg på Svein-B og Polyanna mht ferie i langsomt tempo! Selv om jeg vil fortest mulig fra A-B ;) så er det deilig å bare ta tingene og dagene som kommer når man er framme. Godt å vite at man har en base, og heller ta utflukter derfra når det passer seg. Stress er det nok av ellers, og da er det godt å komme til et sted hvor livet går i roligere tempo.
Sukk, jeg leeeeengter.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...