Logg inn med Facebook eller Google!

Foretrukken transport i Hellas?

Started by Admirala, 18. Feb 09, 20:24:44

Previous topic - Next topic

Admirala

Siden tråden om hvorfor så få drar til fastlandshellas utviklet seg til å handle mye om ferge - ikke ferge, buss - ikke buss osv. så er det vel like greit å starte en tråd om det?

Selv synes jeg ferger er et mas uten like. På siste øyhopping for snart tre år siden var en en ferge som holdt tiden. Resten var opptil flere timer forsinket. Og jeg hater å vente. Finnes ikke mer bortkastet tid enn det. Og vel om bord er det også kjedelig, synes jeg. Øyhopping med fly hadde passet meg utmerket!

Synes det er best å leie bil, enten det er på øyer eller fastland. Man kan stoppe når man vil, ta avstikkere, legge ut på eventyr på den svingete veien som er skiltløs. Stoppe og fotografere (hele tiden) og sette på a/c\'en når det blir for gale varmt. Behagelig reisemåte, og stappfull av opplevelser og overraskelser.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

toralfsan

Ferger og ferger er to forskjellige ting.

Jeg hater ferger i høysesongen. Trangt om plassen, mas ved ombordstigning og ilandstigning, store forsinkelser og lang venting i kø ved fergehavnen.

Men utenfor sesongen; kjøpe billett på første klasse, få seg en behagelig plass og nyte godt av AC hvis det trengs, bestille en frappé eller en drink, lese lit, hive opp laptopen og skrive litt, sjekke epost... Mens vi gynger sakte over bølgene, og man nærmest føler på Poseidons forsiktige og vennlige pust...

Tjorven

Tydelig at båt og båt ikke er det samme, ja ;) Forresten kan jeg tåle BÅT, bare den går fort nok og ikke kaster seg sidelengs. Men ferje! Åhuffameg, det blir i ytterste nødsfall. Har jo nok med å stagge mageinnholdet fra å komme opp over drøvelen bare jeg ser ei ferje ligge der og rugge.

En annen årsak er nok som du også sier, Admirala, jeg hater å kaste bort dyrebar ferietid, og jeg har det som deg mht venting også. Da forandrer den lille pusen seg fort til en utålmodig tiger i bur.

Og som jeg elsker å fly  :cheers: Like stort kick hver gang et fly letter, og jeg sitter glisende innafor ruta og kikker ned. Sier ikke nei takk til turbulens heller jeg, da  :bounce:   :colors:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Admirala

Quote from: \"Tjorven\"Og som jeg elsker å fly  :cheers: Like stort kick hver gang et fly letter, og jeg sitter glisende innafor ruta og kikker ned. Sier ikke nei takk til turbulens heller jeg, da  :bounce:   :colors:

Ja, er det ikke fantastisk! Snakk om at forventningene bruser i kroppen  :cheers: (Vel, ikke hvis jeg skal hjem, da...)
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Hellasfrelst

Jeg foretrekker nok båt i stedet for buss. Elsker å sitte på dekk med vind i håret. MEN etter turen til Syros i 2007 hvor vi først måtte vente i 6 timer på Mykonos før ferga kom og tok oss til Syros (vind og innstilte ferger) og kansellert fly hjem med ny reiserute til Athen med ferge og fly Athen - Praha - Gardermoen, så er jeg blitt LITT mer betenkt. Jeg ønsker ikke å bruke timesvis av min ferie til å sitte i ei havn og vente på en ferge som du aldri vet kommer. Derfor vet jeg enda ikke om drømmen om Milos blir oppfylt i år, eller blir liggende og godgjøre seg et år til.
 :fish:
i zoi ine tora - livet er nå

Svein~B

Jeg ser på ventetid også som verdifulle opplevelser. Livet på en ferjekai både før ankomst og mens ferja er der er verdt å få med seg. Det pleier å være nok å se på. Og er du ikke i det hjørnet fins det som regel et serveringssted eller en strand som du kan se innseilingen fra der du kan slappe av, lese bok, spille spill eller hva som helst. Og når ferja kommer, pakker du sakene dine og beveger deg til kaien.

Jeg drar på ferie for å slappe av, ikke å stresse over at ting ikke går fort nok. Det gidder jeg bare ikke og jeg forstår ikke de som gidder. Det er den langsomme tida som er noe av det som er verdt å få med seg på øyene (nå er vi der igjen, trengte vi virkelig en ny tråd  ;-) ). Kanskje det er derfor noen av oss ser på livet på øyene som mer givende, at vi opplever tempoet på fastlandet som for oppjaget og at det er akkurat det vi vil vekk fra når vi reiser på ferie?

Det sies av og til om livet på øyene: \"Det er nesten som om tida har stått stille\". Jeg kan legge til: ...og det er nesten så den gjør det fortsatt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Admirala

For meg handler det ikke nødvendigvis om at det må gå så fort, men at jeg kan bruke tiden min slik jeg selv vil. Bilturene/-transporten inneholder også masse frappéstopp, lesing under platantreet osv, men i det tempoet og tidsbruken som passer meg, ikke fergeselskapet.
Og så er det vidunderlig å slippe å drasse rundt på bagasjen hele tiden. Jeg er ikke av typen som vil pakke lett...

Forøvrig skjønner jeg ikke det du sier om at tempoet er så mye langsommere på øyene. Hvis du sammenligner med Athen, kanskje, men småbyene på fastlandet er da like \"langsomme\" som dem på øyene.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Jag tror inte du har upplevt fastlandet Svein~B om du säger att \"-öarna har ett lugnare tempo.\" Det att hinna fram till en fast tid till färjan kan nog jaga upp folk i stress som inte finns på fastlandet. Där går ofta bussen 1 gång i timmen, men på sjön kan det vara lurt att missa en tid.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Jeg forstår fortsatt ikke problemet (meldt tidligere i den annen tråden) og jeg liker ikke den fiendtlige tonen. Jeg melder meg herved ut av debatten. Unnskyld at jeg blandet meg.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Jag tycker inte om att bli kallad \"fientligt inställd\" och yrkar att Svein~B tar tillbaka sina anklagelser. Det var förb-t fult av dig, bara för att jag inte håller med dig!!! Fy, Svein~B!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Admirala

Jeg skjønner heller ikke hva som var så fiendlig her. Man må da få komme med meningene og tankene sine, og begrunne dem, enten man liker den ene eller andre eller tredje reisemåten! Og her har vi til og med vært saklige...
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Anders

Huff. Nå må dere ikke bli verre enn meg her... trodde det var min oppgave å \"ødelegge den gode tonen\" i en tråd... :-)

Jeg har ikke vært på fastlandet, iallfall ikke reist rundt der, så de mulighetene som finnes for transport der skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg liker fergeturene ute blandt øyene, bare de ikke blir for lange og bare fergene er store nok :-) Men jeg kan være enig i at det noen ganger kan bli stresset og masende, og det er ikke alltid like kjekt å bli stuet inn i de der venteskurene.

Busser rundtom liker jeg også veldig godt etterhvert, fordi \"livet på en buss\" kan være utrolig interessant å observere. Mange mennesker tar gjerne en buss langt avgårde, for å finne en strand der de kan være \"helt alene\"... men på den samme fullstappede bussen kan de finne på å oppføre seg som om de allerede er det! :-)

Bil? Kjører gjerne bil, jeg... men opplevelsen blir jo sikkert totalt forskjellig avhengig av om man sitter bak rattet eller i sidesetet...?

Det eneste som er opplest og vedtatt i mitt tilfelle er at jeg IKKE liker fly... men det har nok mer med meg å gjøre enn flyene :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...