Logg inn med Facebook eller Google!

Hvorfor reiser så få til fastlandet sammenlignet med øyene?

Started by Admirala, 17. Feb 09, 21:09:21

Previous topic - Next topic

Svein~B

Quote from: \"Måne\"
Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Admirala\"Coca Cola-Hellas  :love9:
Provocative, moi????

Vous ne provoque pas moi, madame. Je ne comprends pas le problême - pas du tout. Pour moi, c\'est tout la même chose.

Mais la Mix avait un point: Je préfère les voyage en bateau sur les voyages en autobus.

Uff nei, båt er så ufattelig kjedelig. Ingenting å se på (med mindre man er nærme fastlandet), bølger og kvalme og uff. Båt = tavli eller bok til man er framme. Da er det mye mer spennende med buss hvor man kjører gjennom masse små rare landsbyer (motorveien er dønn kjedelig dog hehe) og titte på folk gjennom ruta :)

For meg er en sjøreise en opplevelse, mens bil, buss og tog bare er transport. Jeg liker å sitte på dekk og kjenne elementene på kroppen, se på havet, se på de andre passasjerene, se på andre båter passere eller land som du sier. Man kan bevege seg omkring, ikke bare sitte der, men man kan også velge å spille spill som du sier eller lese bok. Hvis jeg skal ferdes på land, foretrekker jeg egen bil, sånn at jeg kan stoppe der jeg vil. Ellers er det rimelig bortkastet å passere landsbyer og utsiktspunkter, mener jeg.

Uansett skjønner jeg ikke problemet. Er det ikke greit at noen foretrekker det ene og noen det andre? Hadde det ikke vært trist om alle var like? Det må da ikke være sånn at noen har rett og de andre tar feil?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ingeborgimevind

[/quote]...Uansett skjønner jeg ikke problemet. Er det ikke greit at noen foretrekker det ene og noen det andre? Hadde det ikke vært trist om alle var like? Det må da ikke være sånn at noen har rett og de andre tar feil?[/quote]

Enig! Og derfor avstår vi fra ytterligere tiljubling av seillivets gleder - det får vi heller legge inn under passende emne....

 :cyclopsani:

Rota det til under skriving - men alle skjønner vel at det er Svein B som siteres..... :cheese:
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Tommy

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Måne\"
Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Admirala\"Coca Cola-Hellas  :love9:
Provocative, moi????

Vous ne provoque pas moi, madame. Je ne comprends pas le problême - pas du tout. Pour moi, c\'est tout la même chose.

Mais la Mix avait un point: Je préfère les voyage en bateau sur les voyages en autobus.

Uff nei, båt er så ufattelig kjedelig. Ingenting å se på (med mindre man er nærme fastlandet), bølger og kvalme og uff. Båt = tavli eller bok til man er framme. Da er det mye mer spennende med buss hvor man kjører gjennom masse små rare landsbyer (motorveien er dønn kjedelig dog hehe) og titte på folk gjennom ruta :)

For meg er en sjøreise en opplevelse, mens bil, buss og tog bare er transport. Jeg liker å sitte på dekk og kjenne elementene på kroppen, se på havet, se på de andre passasjerene, se på andre båter passere eller land som du sier. Man kan bevege seg omkring, ikke bare sitte der, men man kan også velge å spille spill som du sier eller lese bok. Hvis jeg skal ferdes på land, foretrekker jeg egen bil, sånn at jeg kan stoppe der jeg vil. Ellers er det rimelig bortkastet å passere landsbyer og utsiktspunkter, mener jeg.

Uansett skjønner jeg ikke problemet. Er det ikke greit at noen foretrekker det ene og noen det andre? Hadde det ikke vært trist om alle var like? Det må da ikke være sånn at noen har rett og de andre tar feil?

Vem har sagt att det är ett problem ??? Och att någon har mer rätt i sina val än någon annan ??? Admirala har ställt en hypotetisk fråga om hur det kommer sig att det är så många fler som reser till öarna än till fastlandet. Och svaret eller svaren på den frågan handlar nog inte bara om vi föredrar att färdas på land eller på vattnet, eller i luften för den delen, tror jag..... alltså .... Utan vad vi vill se o göra på semestern, och om du vill oppleva Greklands alla nyanser så finner du fler, och mer annorlunda, på fastlandet, så är det bara, helt enkelt.

Också om man älskar att färdas på havet eller ej. Men det var ju inte det frågan gällde, faktiskt...... :-)

Annars är det ju rätt läckert att känna elementen fladdra i ansiktet sittandes på en hoj också
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Nettopp, Tommy!  :cheers:

Jeg har besøkt 25 øyer og storparten av fastlandet. For meg er fastlandet suverent bedre. Det betyr ikke at andre tar feil, selvsagt, og det har jeg heller ikke sagt, bare uttalt meg på bakgrunn av min erfaring med begge deler. Og for all del, det er masse flotte øyer jeg kunne tenkt gjensyn med eller som står på ønskelisten.

Kan legge til: Jeg synes det er litt underlig at i et forum fullt av hellasfrelste, så virker det som det er svært få som har utforsket fastlandet. Å reise med båt eller bil eller buss diskuteres det her, men det er vel ikke selve reisemåten som betyr så voldsomt mye? En ferie består vel for de fleste av bare en liten andel reising? (Vel, ikke for seilerne, da, men som sagt kan det jo seiles langs fastlandskystene også.)
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

toralfsan

Quote from: \"Admirala\"Å reise med båt eller bil eller buss diskuteres det her, men det er vel ikke selve reisemåten som betyr så voldsomt mye? En ferie består vel for de fleste av bare en liten andel reising?

Jeg skal på ingen måte argumentere MOT fastlandet, og anbefaler gjerne de saroniske øyene, selv om mnin visitt dit var ganske kort. Men dette med reisemåten, er faktisk et poeng. Noen av oss begynner ferien i det vi låser døren hjemme, og selve reisen er en viktig del av den, som vi gjør litt ut av. Særlig ferger.

En Hellasferie uten ferger er liksom litt stusselig, man må på havet. Bare et blikk på kartet viser jo hvordan landet er knyttet sammen, med ferdsel på havet. Det er nesten som å reise til Venezia uten å kjøre båt.

Mixelite

Quote from: \"Admirala\"Nettopp, Tommy!  :cheers:
Kan legge til: Jeg synes det er litt underlig at i et forum fullt av hellasfrelste, så virker det som det er svært få som har utforsket fastlandet. Å reise med båt eller bil eller buss diskuteres det her, men det er vel ikke selve reisemåten som betyr så voldsomt mye? En ferie består vel for de fleste av bare en liten andel reising? (Vel, ikke for seilerne, da, men som sagt kan det jo seiles langs fastlandskystene også.)
Jeg er ikke Hellasfrelst, jeg er Chiosfrelst ;-) Neida, fra spøk til alvor. Jeg er helt enig med deg i at fastlandet har mye å by på, i noen tilfeller mer enn øyene, og kan godt slutte meg til begeistringen for fastlands-Hellas.

På den andre siden er jeg ikke helt sikker på om jeg har rett sammenligningsgrunnlag, for jeg synes ikke Chios er hverken Coca-colaHellas eller overturistifisert og innbiller meg at øya faller litt utenfor de øyene du sammenligner med fastlandet.

Når det gjelder buss kontra båt, jo, det er en stor forskjell. Det var ikke spesielt givende å sitte og humpe på bussen fra flyplassen i Thessaloniki og inn til ktel og derfra og ut til Elftheres på motorvei. Hverken i dagslys eller i kveldslys. Hadde det vært båt, kunne jeg jo ha sittet på dekk og kost meg :)

JohnS

Jeg er nok enig med flere i at det ligger mye i markedsføringen av landet, og de forventninger den skaper.   Grekerne har jo funnet ut at det er sukkerbithus med blå dører som selger best, gjerne kombinert med strender og fiskebåter som dupper på havnen, og blått i blått i det uendelige.  Da er jo øyene nærliggende å bruke som agn for å friste turistene.

Det er ikke for ingenting at det sies at nesten tre fjerdeparter av de generelle prospektkortene som presenterer Hellas, er tatt på Santorini, uten at jeg vil innestå for prosentregningen.

Jeg leste forresten nylig en påstand om at de fleste turister ikke oppsøker et reisemål fordi de er nysgjerrige på å utforske hva de kan finne der, men for å få bekreftet sine forventninger til stedet.  Det høres ikke så helt urimelig ut. Og det er liksom opplest og vedtatt at det typisk greske finner man på øyene, selv om de utgjør knapt 20 % av landet og en enda mindre andel av befolkningen, og Kreta er en stor del av disse prosentene.

Jeg er av dem som vil ha litt av alt i Hellas, fra storbyene på fastlandet til Anavatos på Chios med tre fastboende, fra Loussios-dalen sentralt på Peloponnes til \"den ytterste nøkne ø\".   Jeg greier ikke å sette øyer opp mot fastland - eller omvendt, det er å oppdage nye overraskende sider av mangfoldet som utgjør mye av opplevelsen for meg.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

bengalow

Ett av de bästa ferier vi haft var på Pilion - halvön som går ut från fastlandet i Egeiska havet, norr om Euboia (Evvia). Frodigt, grönt, kuperat men inte bergigt. Vi hade utflykt med hyrbil till Meteora, där vi varit förut, samt berget Olymbos. Volos var ingen spännande stad, men det var trevligt där. Det är Greklands fjärde stad, och enligt broschyrerna den snabbast växande - mitt emellan Thessaloniki och Aten. Den lilla antika bergsjärnvägen ut på Pilion såg vi passera, med sina ålderdomliga ånglok och vagnar, men åkte aldrig själva. Båtturerna i \"argonauternas spår\" var trevliga. Enligt sägnen byggdes skeppet Argos i Volosbukten.
Pilion kallas \"grekernas eget semesterparadis\". Det upplevde vi på pingsten. Då blev det fullt av dem!!!
Kan du hålla med, Admirala??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Admirala

Visst kan jeg det, Bengalow!
Pilion var som et lite eventyr, småbyene langs kysten og strendene ble bare bedre og bedre jo lengre sør man kom, de vakre småbyene oppi dalene var like og forskjellige på samme tid, og helt på toppen var det så tett tåke at vi bare så vidt fikk se skitrekket. Volos har, som du sier, ikke så mange severdigheter å by på, men for et folkeliv, for en deilig mat, for en god stemning!
Flere av mine greske venner drar til Pilion vinterstid, har hotellrom i en av fjellandsbyene og kjører opp i snøen og har snøballkrig og sånn...
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

kaka

Jeg melder meg visst litt sent på her, men, --- Jeg tror, i utgangspunktet, det er litt tilfeldig at det ble mer fastlandet enn øyer for meg (bortsett fra at jeg er litt pyse med tanke på lange fergeturer) Men med erfaringer fra fastlandet, har jeg lurt på hvorfor \"alle\" spør hvilke øyer jeg drar til når de hører jeg er i Hellas flere ganger årlig. Virker som øyene er det \"folk\" (gjerne de som ikke har vært så mye i Hellas) forbinder med Hellasferier. Mine  erfaringer med fastlandet er i all hovedsak positivie. Parga, Halkidiki og Pelepones, og de to siste stedene som \"stamsteder\" over lengre perioder. Jeg har ikke savnte øyene, - ikke før jeg kom over alle de vakre og flotte bildenen fra øyene her i Forumet. Bilder som viser sider du ikke uten videre får gjennom charterselskapene. Turer \"utenfor allfarvei\" som frister stort! Reisebeskrivelser som virkelig \"lugger\" i den innbakte uviljen mot lange båtturer. (Til og fra Skopelos gikk overraskende greit, og det var en flott øy!) Nå har jeg og vært på øyer, uten å måtte \"båte\", og reiser gjeren igjen til Lesvos igjen og igjen, og... (Beklager alle Chios-elskere, men Chios var ikke \"min øy\")Men, likevel. Fastlandet i Hellas har hatt masse flott å by på, og jeg vil gjerne ha mer!! Aller helst vil jeg ha 2-3 måneder til å reise rundt, - både her og der! For, jeg kan ikke huske at det er noen av de stedene jeg har vært, enten det er øyer eller fastland, hvor jeg ikke har hatt noen positive opplevelser, og jeg tror jeg vil møte noe fint uansett hovr jeg drar.
KariK

Heidrun

Grunnen til at det ble øyene for meg er den enkle grunnen at jeg har hatt mine barndomsår i oppveksten på en øy i indre Oslofjord. Når jeg så de første gangene reiste til Hellas, så ble valget øyene. Men skal si at Parga på fastlandet er et nydelig sted, men ikke min første forelskelse
Yamas til livet og til

Stenand

Etter noen øybesøk fant vi ut at fastlandet var mye enklere når man ordner alt selv og ikke reiser charter. Vi har hatt fem lange turer rundt på Peloponnes og vi føler at vi fortsatt har mye å oppleve. Med unger er det veldig enkelt å plukke oppp en leiebil på flyplassen og sette kurs mot Korint. Med bil har man frihet til å oppsøke de litt aparte reisemålene som det ikke står om i guidebøkene. Det er lett å finne rimelig overnattting selv i juli, og det er strender nok opp i mente. Kan for eksempel anbefale  perler som Elafonissos, Arkodi eller Kakovatos. Det er faktisk mulig å bade i Gyhtio på morgenen, på opp på Mystras på ettermiddagen og spise middag i Sparta. Peloponnes er mye mye mer enn steinhaugen som kalles Mani og et er faktisk korte avstander mellom høydepunktene. Vi kan på det varmeste anbefale denne måten å feriere på.
SA

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...