Logg inn med Facebook eller Google!

Streik, streik og streik...

Started by Tove, 19. Mar 08, 20:39:48

Previous topic - Next topic

Tove

Har ikke vaert her paa en stund, men naa var det paa tide aa se hva som skjer i forumet. Godt aa se mange aktive medlemmer og Hellas-venner!

For oss som bor her er det en ting som preger hverdagen akkurat naa: Streik!!! Naa kom akkurat stroemmen tilbake etter aa ha vaert borte en time - DEH tar stroemmen en time hvert doegn, paa forskjellige klokkeslett, men for oss i restaurantbransjen betyr klokkeslettet 20-22 i praksis at vi kan stenge, ettersom ingen gaar ut. Dvs, her i landsbyen gaar de paa den kafeen som har generator!

Skulle i banken i dag, men tar satt det bare et menneske som kun utbetalte loenn og pensjon og ikke noe annet. Posten var stengt. Streik paa skolene, ogsaa - eldstemann kom hjem etter foerste time, mens yngstemann hadde undervisning i 1.og 6.time - og fem timers friminutt i mellomtida! Fikk litt panikk i gaar da bensinmaaleren lyste roedt og det var streik paa bensinstasjonen vi vanligvis bruker. Men den neste var aapen - den drives av et eldre ektepar og de sa de \"hadde hoert det var streik, men ingen hadde fortalt dem noe\" - og naa var de aapenbart storfornoeyde med aa kunne profittere paa at konkurenten var lukket! I byene er soeppelstreiken et digert problem - fjell med soeppel i gatene. her merker vi ikke noe til den.

Og hva streikes det for? Forsikrings- og pensjonsordningene. Jeg kan ikke detaljene, men det skal bli helt slutt paa at noen, slik som min mann, kunne gaa av med full loenn i en alder av 50. Og at kvinner som har mindreaarige barn (under 18 ) kan gaa av naar de er 50 - slik som en venninne som kan gaa av med pensjon fordi hennes yngste datter er 17 og et halvt aar naar mor fyller 50!!
Krata re file, yera!
http://www.kairos-holidays.com

bengalow

Kan man gå i pension vid 50 år i Grekland?? Det låter helt märkligt! När hela Europa flyttar fram pensionsåldern...Vad jobbar din man med?? Är det statstjänstemän?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Koselig å høre fra deg igjen Tove! :-)

Det må være slitsomt i lengden med all streikinga.

Bengalow;
angående pensjon,man har kunnet gå av som pensjonist ved fyllte 50.

Jeg har et ferskt eks på det.
Min svigerinne ble 50 år  desember -07. Hun valgte da å gå av,har jobbet fulltid som sykepleier siden hun var i beg. av 20 åra.
Hvis hun ikke hadde gått av innen 1/1-08,hadde hun måttet vente til hun ble 67 år,da pensjonen skal samordnes med EU pensjoner.

bengalow

Sedärja. Men det gäller väl inte alla greker??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tove

Mannen min jobbet i E-verket, men var av de siste som fikk denne ordningen hvor man gikk av med pensjon naar man fylte 50 og hadde minst 30 aars ansenitet (militaere og skolen ble medregnet). Han faar full loenn, inklusive skifttillegg i pensjon. Det er jo helt aapenbart at samfunnet ikke har raad til aa betale for slike pensjonsordninger. Pluss at de er utrolig skjeve! En bonde faar feks omtrent en 6.del!
Naar det er sagt, mannen min er en av flere tusen statsansatte som har betalt inn over 30 000 euro til pensjonsfondet som staten besluttet aa holde tilbake (skulle ha blitt uttalt cash). Det er vedtatt i Hoeyesterett at de ansatte skal faa pengene, men hvor blir de av?? ....??
Krata re file, yera!
http://www.kairos-holidays.com

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...