Logg inn med Facebook eller Google!

IKEA HERAKLION

Started by Vanett, 25. Feb 08, 08:58:27

Previous topic - Next topic

Vanett

Jeg leser på Wikipedia at Ikea \"snart\" skal åpne butikk i Heraklion på Kreta. Er det noen som vet noe mer om dette? Jeg ha  kjøpt leilighet  :flower: i Chania området på Kreta. Den skal være ferdig til høsten, og det hadde vært supert hvis vi  kunne handle møblene  i en  Ikeabutikk på Kreta.  Har lest i en annen tråd her på forumet at  det kan være problematisk å handle fra Ikea i Athen og få fraktet møblene til Kreta?

http://en.wikipedia.org/wiki/IKEA#IKEA.27s_debut_in_each_country

git

Hej, det har varit lite rykten igång ang IKEA men så sent som i somras fick vi besked från IKEA att det inte fanns några planer på att öppna på Kreta. Men de kan ju ha ändrat sig, vi kan ju hoppas det! IKEA är en av de få sakerna jag längtar till i Sverige.
Git

Mikke

...fast jag har hört rykten om det lixxom finns två versioner av IKEA....dels där dom själva driver butiken och dels där det är s.k franchising, .d.v.s nån annan står för fiolerna och IKEA står med namnet, med medföljande olikheter i kundbehandling,klagomål,leveranser, etc....
Nån som har nån erfarenhet av de olika versionerna??
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Frappe

Quote from: \"Mikke\"...fast jag har hört rykten om det lixxom finns två versioner av IKEA....dels där dom själva driver butiken och dels där det är s.k franchising, .d.v.s nån annan står för fiolerna och IKEA står med namnet, med medföljande olikheter i kundbehandling,klagomål,leveranser, etc....
Nån som har nån erfarenhet av de olika versionerna??

IKEA i Athen vet jag bestämt är Franchising ägare är en elektronik kedja som finns i Grekland!

Camilla

ROLLE

Anser för min del att dylika storföretag som nämnda bolag representerar med supermarketar bör hållas borta från de Grekiska öarna !!!! Om du skall handla till exempel möbler kan du köpa dem på fastlandet !!!!Herregud att man skall släpa med sig sina konsumtionsvanor från hemlandet, och ännu den hemskaste \"lådarkitektur\" de representerar är för mig \"too much\",( kanske de skulle passa och falla in i den annars också rådande \"låd\"arkitekturen som finns i Hellas ?) Vi i Finland har alldeles tillräckligt av dessa mastodonter på varje åker i närheten av städerna, men jag önskar dem lika litet här som där som miljö- vy   förstörare !!! Dessutom tar dessa kål på den fantasi vi har om det genuint grekiska, ifall det genuina ännu har en chans att existera på öarna ? Åt helvete med allt vad Ikea och andra McDonaldsar heter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Calle

Quote from: \"ROLLE\"Anser för min del att dylika storföretag som nämnda bolag representerar med supermarketar bör hållas borta från de Grekiska öarna !!!! Om du skall handla till exempel möbler kan du köpa dem på fastlandet !!!!Herregud att man skall släpa med sig sina konsumtionsvanor från hemlandet, och ännu den hemskaste \"lådarkitektur\" de representerar är för mig \"too much\",( kanske de skulle passa och falla in i den annars också rådande \"låd\"arkitekturen som finns i Hellas ?) Vi i Finland har alldeles tillräckligt av dessa mastodonter på varje åker i närheten av städerna, men jag önskar dem lika litet här som där som miljö- vy   förstörare !!! Dessutom tar dessa kål på den fantasi vi har om det genuint grekiska, ifall det genuina ännu har en chans att existera på öarna ? Åt helvete med allt vad Ikea och andra McDonaldsar heter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jaja... Lugn o fin!!
Jag har transporterat 65 kilo musikinstrument levererade till Pireus från Sverige. Det var inte helt kul att baxa detta ombord på båten till Rethymno! Dessutom fick jag betala 10€ extra under bordet för att få ta dem ombord (max tillåten vikt i bagage om du ej kör ombord med bil är 40 kilo).

Om du med \"genuint grekiskt\" menar lägenheter som är i total avsaknad av förvaringsutrymmen, klädkrokar, hyllor på väggarna etc, så avstår vi gärna från det \"genuina\"!! Vi har inrett, spikat och skruvat upp allt nödvändigt själva samt med hjälp av vänner för att få ett drägligt boende med grekiska mått mätt.

IKEA är suveränt! Men som sagt, enligt rykten så skeppar dom inte från Aten ner till Kreta (men det går ju lätt att kolla upp). Så ett IKEA i Iraklio hade suttit fint, då hyr vi en skåpbil och kör dit och storhandlar!

McDonalds!! Jag bara längtar till att dom öppnar för säsongen nere på strandpromenaden!! Så slipper vi äta Souvlaki eller Meze flera dagar i veckan året om!!

Så vid tillfälle, flytta hit, hyr en lägenhet (som oftast bara är ett skal), och bo här nere ett år eller två (med alla årstider, fukt, väta, kyla, extrem värme med mera), så tror jag att du ändrar åsikt om IKEA och lite annat i det \"genuint\" grekiska livet!

Just det, vi har ju även LIDL här nere! Två stora komplex belägna strax väster om samt öster om Rethymno, mycket bra!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

ROLLE

Ni kan gott ta alla Ikeor och McDonaldar till Kreta om ni behöver dem där ?Bara de ej kommer att \"behövas\" på andra öar. På Karpathos finns det ej ett behov av dessa nödvändigheter. De har klarat sig utan Ikea i 2500 år galant och gör det säkert i fortsättningen också ? :priest:

Mikke

....att det inte blir nåt IKEA på Karpathos kan vi nog enas om med sina ca 6000 invånare, men Kreta som kanske numera har bortåt 300.000 bofasta, är ju en annan femma...... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

bengalow

Men kanske en liten McDonalds-bar ändå? Korna skall bli till nånting, och varför inte en läcker χαμποÏ...ργερ. Vad är väl en grillad sardin mot en fettdrypande burgare, smakmässigt sett, menar jag! Att man lever bättre och längre av sardindieten behöver man ju inte tänka på. Kretamaten är ju faktiskt världsberömd, med sina gottiga, fräscha grönsaker. Jag tror att jag ätit 1, säger 1, hamburgare i hela mitt liv. Och jag går långa vägar utanför dessa barer, så där är vi ense Rolle!
Ursäkta urspårningen!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Calle

Quote from: \"ROLLE\"Ni kan gott ta alla Ikeor och McDonaldar till Kreta om ni behöver dem där Bara de ej kommer att \"behövas\" på andra öar. På Karpathos finns det ej ett behov av dessa nödvändigheter. De har klarat sig utan Ikea i 2500 år galant och gör det säkert i fortsättningen också

Hej!!
McDonalds finns som sagt redan här under turistsäsongen! Är man \"sugen\" vintertid så får man sticka till Aten/Syntagma, där finns ett åretrunt-öppet McDonalds!

Jaja.. 2500 år! Men nu lever vi i år 2008 och kanske behöver anpassa oss till ett någorlunda modernt liv, även här i det genuina Grekland!

Och som sagt, IKEA finns ännu inte här på ön, men såväl vi samt alla greker vi känner hade välkomnat det!

Glöm inte \"Goodys\", den grekiska franschise-hamburger-kedjan! Finns överallt! Och dom har även god sallads-buffé som man själv komponerar. Kanske inte så genuint grekiskt, men gott!

Calle (som försöker att leva i nuet, oavsett land!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

imagine

Reiser ikke til Hellas for å dra innom Ikea og McDonalds, så for min del betyr det egentlig ingenting om de etablerer seg på kreta.

Calle

Quote from: \"imagine\"Reiser ikke til Hellas for å dra innom Ikea og McDonalds, så for min del betyr det egentlig ingenting om de etablerer seg på kreta.

Hej!
Precis! Som skandinavisk turist så bryr man sig ju så klart inte om i fall IKEA har etablerat sig på Kreta! Helt rätt!
Men som permanent boende här nere, såväl lokalbefolkning samt \"ex-pats\" som vi är, så hade det varit en tillgång att kunna få tag i vettiga hyllor, garderober, med mera till bra pris samt okej kvalitet!
Skrivbord, arbets-stationer (till dator),stolar och mycket mer med rätt höjd och ergonomiskt utformade.
Listan kan göras hur lång som helst från taklampor till våtutrymmen/diskbänkar!
Men självklart så sponsar vi även alla lokala affärsidkare. Git gjorde en liten sajt till vår närmaste granne, http://www.silverhorse.gr
som är ett sadelmakeri, som även bland annat föder upp och säljer hästar. Där har vi fått specialdesignat samt fått uppsytt fantastiska skinnfodral till lap-tops, musikinstrument samt även kläder.

Det där med McDonalds! Det var halvt på skämt, men faktum är att bor man här året om så kan det vara ett trevligt avbrott mot den ständiga \"grek-maten\" på taverna/restaurang att få i sig ett mål \"skräp-mat\"!
Hemma lagar vi spaghetti, chili-con-carne, ärtsoppa (med skånsk senap), korv Stroganoff, Gulash-soppa och annan god husmanskost! Med hjälp av leveranser från våra svenska kompisar samt besök på LIDL (för att få tag på anständig bacon till ägg/bacon-luncherna!)

Calle!!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...