Logg inn med Facebook eller Google!

Er det ingen som har vært på Limnos i 2008?

Started by Bjørg, 03. Oct 08, 20:07:58

Previous topic - Next topic

Liv

Quote from: \"Bjørg\"
Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Bjørg\"Dra dit og opplev et annerleds sted.
Litt skuffende at forumfolket bare drar i flokk :bigsmurf:


Var ikke klar over at vi gjorde det jeg. ;-)

Ellers ble jeg veldig nysgjerrig på hva du mener med \"det mest greske man kan tenke seg\".

Hva defineres som \'\'gresk\'\'?
Det mest greskeste ved en by på en øy er vel at her lever folk sitt dagligliv uten at de har tatt hensyn til oss som ikke hører hjemme der. De har ikke etablert butikker for oss, ikke restauranter som er tilpasset oss, ikke hoteller som er slik vi kanskje vil ha det. Det finnes ikke tilbud slik man finner på mange andre greske øyer.
Rett og slett. Vi må innordne oss.
Og øya er så gresk at de ikke er vant med hverken øyhoppere eller andre turister.
Det må da friste?
Løp og kjøp.
Før du aner det så treffer du forumfolk der.... :cyclopsani:


Øya er sikkert flott den,men er ikke ei øy jeg har sett meg ut som et sted jeg ønsker meg til.

Jeg har vært på mange steder i Hellas, da spesielt i Nord Hellas(Makedonia) hvor de ikke har sett det som vi definerer som turister i det hele tatt og på Kreta hvor de ikke har sett andre norske enn meg.
Siden jeg har vært mye i miljø med bare grekere var jeg nysgjerrig på hva du mente med \'\'det  mest greske man kan tenke seg\".
Og det har du gitt en grei definisjon på. Det jeg sakner er at du fokuserer så på øyene.Vil man oppleve steder uten oppkonstruerte turiststeder så bør man dra på faslandet.
Men selvfølgelig så er det mange \'\'uberørte\'\'perler på øyene også.

Denne logikken din her skjønner jeg ikke. Du får ha meg unnskyldt.
\'\'Ergo er der mere aksetabelt å dra til en øy som ingen andre har hørt om ( bortsett fra forumvennene) enn en som tilfeldigvis står i en katalog. Det er jo ganske diskriminerende mot de som bor på disse stedene. ?? Kan man ikke ha gode opplevelser på en øy med flyplass?? \'\'

Tjorven

Quote from: \"Liv\"Denne logikken din her skjønner jeg ikke. Du får ha meg unnskyldt.
\'\'Ergo er der mere aksetabelt å dra til en øy som ingen andre har hørt om ( bortsett fra forumvennene) enn en som tilfeldigvis står i en katalog. Det er jo ganske diskriminerende mot de som bor på disse stedene. ?? Kan man ikke ha gode opplevelser på en øy med flyplass?? \'\'

Må si meg enig med Liv her, skjønner ikke helt hva du mener...
There are no strangers, only friends we haven't met.

polyanna

Quote from: \"Tjorven\"Man kan finne \"uberørte\" perler flere steder i Hellas, om man beveger seg litt utenom de mest turistifiserte stedene. Det er slike plasser jeg ønsker å oppleve, men Hellas er jo så allsidig at en hver kan finne sin perle. Om øya/stedet har flyplass eller ikke og på hvilken måte folk kommer seg dit på er for meg uvesentlig.

Fint at du har funnet Limnos, Bjørg. Hadde vært fint om du vil fortelle litt om øya og dine opplevelser der :)

Jeg har nok aldri vært på øyer eller steder i Hellas som kan kalles \'uberørte perler\'. En fordel for meg som gjerne reiser alene- som slett ikke kan gresk - er steder der det finnes mennesker jeg kan kommunisere med. Men i likhet med Tjorven trives jeg godt der en kan bevege seg utenom det mest turistifiserte. Oftest betyr det mindre øyer, uten internasjonale flyplasser der charterflyene går. Bortsett fra Kreta da, som med sitt mangfold er mer som et eget land. De mindre øyene i Dodokanesene hører for tiden til favorittene, skulle veldig gjerne besøke flere enn de jeg allerede har vært på. Kanskje Limnos har noen fellestrekk med dem? selv om for eks. Kalymnos\' små landsbyer langt fra kan kalles uberørte.

Håper fortsatt noen her kan fortelle om Limnos. Finnes det for eks. busser der, turmuligheter, koselige strender etc?

Bjørg

Dere etterlyser litt om Limnos. Det går charterfly dit. Reiste fra OSL , mellomlandet på Skiatos og slapp av de fleste, men noen satt på videre. Bodde i Myrina, en passe spasertur utafor sentrum. Så ikke noe mer til \"turistene\"= mine medreisende på flyet, eller andre- hvis det var noen????
Har vært på Kreta (mange ulike steder) , Samos, kalymnos, Kos, patmos, (perlen over alle perler), Alonissos, Kypros,Pellepones rundt i 14 dager- kan ikke ramse opp alle steder, Lesvos, Rhodos, Parga, Santorini, Lafkas, xios, og sikkert mange steder jeg ikke husker akkurat nå. men ut fra reiser til Hellas gjennom snart 30 år så mener jeg å ha et visst referansegrunnlag for å si at per i dag så er faktisk Limnos noe av det mest \"greskeste\"= unike jeg har funnet. Det er ikke en partyøy- ikke noe spesielt å kjøpe, men den er HERLIG. Dette er min opplevelse, ikke sikkert at du vil føle det samme.
leier du bil og reiser litt rundt er det øde og forlatt. Vil du treffe mange mennesker så ikke reis dit. men slår du deg ned på en taverna i \"ødemarken\" så får du topp service og nydelig mat. Du finner enorme strender uten et menneske eller parasoller. Noen liker det - andre vil synes at det er håpløst. Her må du greie deg sjøl, og ikke forvente at kafeene har åpne i siestaen. Ta med deg matpakke.
jeg titter litt i mitt album: Paliochini er antatt å være Europas første bosetning fra ca 4000-3000 f.Kr.
De dyrker vin her,her en egen vinfabrikk -tror ikke man kan komme på visning. Egne morsomme vinglass. Et lite flott arkeologisk museum er verdt å besøke.
Nå vil jeg ikke si mer- reis der selv og vurder...

polyanna

Quote from: \"Bjørg\"Nå vil jeg ikke si mer- reis der selv og vurder...

Takk, Bjørg, for svar med spennende informasjon om Limnos. Pirret av nysgjerrighet - før jeg kom til å se svaret ditt - fant jeg frem gamle reisehåndbøker. Der nevnes det bl.a særdeles vennlig og imøtekommende befolkning, vakre og dels mennesketomme strender(som du jo forteller), tavernaer med god mat og især fersk fisk, og et turistkontor som er behjelpelig med overnatting. - Det var overraskende at øya er så stor; i hvertfall ser det sånn ut på kartet. En fruktbar øy, med viltvoksende rød krokus om høsten. Må være et vakkert syn...

Liv

Takk for info.  :flower:


Ble litt overrasket at det var charter dit fra Norge.
Hvor mange  nasjoner har charter dit? Holder øya på å endre seg,som så mange andre steder har gjort etter charterturismens inntog?

Frost

Quote from: \"Bjørg\"Nå vil jeg ikke si mer- reis der selv og vurder...

Den beste måten å bevare \"det genuint greske\" er jo faktisk at færrest mulig reiser dit. ;)

Så egentlig burde du jo være glad for at så få andre har opplevd denne perlen din? Hadde du møtt mange norske der hadde jo opplevelsen din blitt en annen?

Liv

Perler er noe man bør holde for seg selv ja. ;-)

Jeg har holdt min \'\'Kreta-perle\' for meg selv i mange år. Men sist sommer dukket det opp to norske familier som sammen hadde leid seg inn privat,er ikke charter av noe slag i landsbyen.Bortsett fra et stor \'\'all-inclusive\'\'utenfor landsbyen. Det merker man lite til,de holder seg jo der.
De norske fra i fjor gjorde meg så beskjemmet over være norsk,at det ble helt flaut. Har ikke sett maken til oppførsel hverken hos voksne eller barn.....
I sommer traff jeg på flere norske barnefamilier som tydeligvis har gjort et bra inntrykk i landsbyen,for nå ønsker de som driver utleie at jeg sender norske nedover.

Valgets kvaler, skal jeg fortsatt være egositisk og holde på min perle.....?!
På den andre siden så går utviklingen sin gang, turister fra andre nasjoner er kommet til,så hvorfor skal jeg ikke dele mine opplevelser med andre norske, og siden norske er ønsket velkommen,så tenker jeg at jeg får prøve å hjelpe litt til.
Men fortsatt har jeg lyst til å \'\'sile ut\'\' hvem av norske som skal \'\'få lov\'\'til å være der.
Høres fælt,slemt ut,egosistisk ut....men skjønner dere hva jeg mener?!

Dette hørte kanskje ikke hjemme i Limnos tråden ,tror jeg skal lage en ny tråd om dette.Interessant å høre andres synspunkter.

polyanna

Quote from: \"Frost\"
Quote from: \"Bjørg\"Nå vil jeg ikke si mer- reis der selv og vurder...

Den beste måten å bevare \"det genuint greske\" er jo faktisk at færrest mulig reiser dit. ;)

Så egentlig burde du jo være glad for at så få andre har opplevd denne perlen din? Hadde du møtt mange norske der hadde jo opplevelsen din blitt en annen?

Nå lurer jeg på om Frost er sarkastisk eller humoristisk? Noen ganger er det jo vanskelig å kommunisere via nettet, viktige elementer i \'samtalen\' har tendens til å forsvinne, om en ikke kjenner hverandre godt.

Jeg oppfatter ikke at Bjørg vil ha sine favorittsteder for seg selv - tvert i mot - hun startet jo denne tråden. Det er så fint å få vite om andres favorittsteder. Så takk, Bjørg, jeg har i hvert fall oppdaget noe nytt. Det ser forøvrig ut som om norske charterselskaper ikke har reiser til Limnos lenger. Men det går ferjer fra flere omliggende øyer. Og fra Pireus. For de som er interessert.

Mixelite

Quote from: \"Frost\"
Quote from: \"Bjørg\"Nå vil jeg ikke si mer- reis der selv og vurder...

Den beste måten å bevare \"det genuint greske\" er jo faktisk at færrest mulig reiser dit. ;)

Så egentlig burde du jo være glad for at så få andre har opplevd denne perlen din? Hadde du møtt mange norske der hadde jo opplevelsen din blitt en annen?

For meg er \"det genuint greske\" et sted som er laget av grekere for grekere som lever der på helårsbasis.  så lenge turistene må tilpasse seg og bruke de fasilitetene som grekerne selv bruker, ser jeg ikke noen trussel mot \"det genuint greske\". Ehm... Altså et sted som er levende enten det er turister der eller ikke.

Liv

Quote from: \"Mixelite\"For meg er \"det genuint greske\" et sted som er laget av grekere for grekere som lever der på helårsbasis.   så lenge  turistene må tilpasse seg og bruke de fasilitetene som grekerne selv bruker, ser jeg ikke noen trussel mot \"det genuint greske\". Ehm... Altså et sted som er levende enten det er turister der eller ikke.
[/b]

Kan vel ikke si meg annet enn enig i den definisjonen på det genuint greske. :-)

Bjørg

Quote from: \"polyanna\"Det ser forøvrig ut som om norske charterselskaper ikke har reiser til Limnos lenger. Men det går ferjer fra flere omliggende øyer. Og fra Pireus. For de som er interessert.
Reiste i 2006 med Saga og nå ser jeg på nettet at de har gått sammen med ving. Da er den vel prioritert bort. Kanskje like greitt - tror ikke man behøver å bli redd for at turismen skal overta. Det var ingen synlige spor etter det.
Så nå kan man bare ta seg dit på den måten man kanskje helst vil - med båt... Men de har jo flyplass, så man kan reise fra Athen- antar jeg- eller kanskje man må bytte.
Jeg har ikke flust med ferie, så derfor velger jeg ofte fly, for å få mer ut av tiden på stedet. :nike:

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...